Z ankiet wygrał wariant zielony, u nas niekoniecznie
2023-08-18 15:41:09(ost. akt: 2023-08-30 13:57:29)
Blisko połowa oddanych do GDDKiA ankiet zawiera głosy poparcia dla wariantu W2, tzw. lubawskiego. Na wynik ten wpłynęły w dużej mierze głosy mieszkańców Lubawy, gdzie akcja zbierania poparcia dla wariantu W2, wspierana była mocno przez lubawski samorząd. Poza Lubawą sytuacja jest nieco inna.
Przebieg drogi ekspresowej S5 na terenie powiatów nowomiejskiego i iławskiego, wzbudza wiele emocji. Nastroje społeczeństwa są różne, zdania podzielone, a dominacja jakiegokolwiek z wariantów nie jest oczywista. Argumenty samorządowców, przedsiębiorców, mieszkańców i rolników są różne, wszystkie tak samo ważne. Można się było o tym przekonać podczas spotkań informacyjnych które odbyły się w Lubawie, Biskupcu, Nowym Mieście i Iławie. Na spotkaniach tych uczestnicy zostali poinformowani, o możliwości pobrania i wypełnienia formularzy ankiet, w których mogą wyrazić swoją opinię na temat wariantów przebiegu drogi ekspresowej S5 oraz zgłosić uwagi i wnioski do proponowanych rozwiązań projektowych.
Najwięcej głosów ZA W1
Wypełnione ankiety należało dostarczyć do GDDKiA. Z raportu spółki Trakt, która na zlecenie GDDKiA Oddziału w Olsztynie przygotowuje STEŚ (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe) dla tej inwestycji, wynika, że w sumie złożono 5594 ankiety. Nie było dużego zainteresowania mieszkańców Nowego Miasta, stąd do GDDKiA wypłynęły 42 ankiety. Procentowo poparcie dla W2 - 1,66% , dla W3 i W3B - po 1,62% oraz 0.04% dla W1. Mieszkańcy gminy wiejskiej Nowe Miasto, przez teren której w większości drogi S5 miałaby przebiegać, zdecydowanie opowiedzieli się za wariantem W1 — 13,63% oddanych głosów), dla wersji W2 — 2.07%, W3 —0,69% i W3B — 0,22%. Głosujący z gminy Biskupiec także opowiedzieli się za wariantem W1 — 5,34%, za W2 — 0,63%, za W3 — 0,28%, za W3B — 0,13%.
Wypełnione ankiety należało dostarczyć do GDDKiA. Z raportu spółki Trakt, która na zlecenie GDDKiA Oddziału w Olsztynie przygotowuje STEŚ (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe) dla tej inwestycji, wynika, że w sumie złożono 5594 ankiety. Nie było dużego zainteresowania mieszkańców Nowego Miasta, stąd do GDDKiA wypłynęły 42 ankiety. Procentowo poparcie dla W2 - 1,66% , dla W3 i W3B - po 1,62% oraz 0.04% dla W1. Mieszkańcy gminy wiejskiej Nowe Miasto, przez teren której w większości drogi S5 miałaby przebiegać, zdecydowanie opowiedzieli się za wariantem W1 — 13,63% oddanych głosów), dla wersji W2 — 2.07%, W3 —0,69% i W3B — 0,22%. Głosujący z gminy Biskupiec także opowiedzieli się za wariantem W1 — 5,34%, za W2 — 0,63%, za W3 — 0,28%, za W3B — 0,13%.




Łącznie 2095 ankiet zawiera poparcie dla wariantu W2, najwięcej ze wszystkich proponowanych przebiegów. Zatem W2 wygrała, ale to jeszcze nic nie znaczy, bo jak podkreśla Karol Głębocki, z GDDKiA, każdy głos społeczny w procesie przygotowania inwestycji jest ważny, i jednocześnie nie można traktować ankiet jako plebiscytu, w którym miałby zwyciężyć ten wariant inwestycji, który otrzyma najwięcej głosów mieszkańców.
— Wyniki działań informacyjnych oraz informacji zwrotnej od społeczeństwa będą rozpatrywane całościowo, łącznie z uwagami, jakie mieszkańcy przekazali podczas cyklu spotkań. Liczba ankiet wyrażających poparcie i/lub sprzeciw dla określonych wariantów również zostanie wzięta pod uwagę, ale nie będzie czynnikiem jedynym czy przesądzającym. Warto też pamiętać, że ostateczny wybór wariantu nastąpi w oparciu o analizę kilku kryteriów: kryterium społecznego, ale też środowiskowego, ekonomicznego, ruchowego, czy technicznego. W tym momencie wszystkie trzy warianty są rozpatrywane jako równorzędne, wybór określonego wariantu nastąpi po zakończeniu prac projektowych i wykonaniu analizy wielokryterialnej —zaznacza Karol Głębocki.
Wyniki ankiet odwzorowują nastroje, które można było zaobserwować podczas spotkań informacyjnych.
Mieszkańcy i władze samorządowe są zainteresowani budową drogi S5 pod warunkiem, że nie będzie ona naruszać ich własności i/lub powodować negatywnego oddziaływania, tj.: pogarszać klimatu akustycznego, jakości powietrza, jakości wód powierzchniowych i podziemnych, czy też powodować utrudnienia komunikacyjne. Mieszkańcy gmin wiejskich, przez które przechodzą proponowane warianty, wskazywali jako najkorzystniejsze warianty omijające tereny, które zamieszkują. Przykładowo mieszkańcy gmin wiejskich Nowe Miasto Lubawskie i Biskupiec najczęściej opowiadali się za budową S5 w wariancie W1, który jest najbardziej oddalony od terenów tych gmin. Przedstawiciele władz samorządowych są zainteresowani przebiegiem S5 w bliskim sąsiedztwie takich ośrodków jak Iława, Nowe Miasto Lubawskie i Lubawa ze względu na oczekiwane korzyści gospodarcze wynikające z poprawy połączeń komunikacyjnych. Przykładowo władze i mieszkańcy Lubawy, Nowego Miasta Lubawskiego oraz sąsiednich gmin, przez które nie przebiega żaden wariant, opowiadali się za wariantem W2, który przebiega najbliżej Lubawy i Nowego Miasta Lubawskiego. Postulowali też o lokalizację węzłów jak najbliżej ośrodków zlokalizowanych w sąsiedztwie wariantu W2. Natomiast władze i mieszkańcy Iławy optowali za wariantem W1 lub alternatywnymi (społecznymi) wariantami w korytarzu istniejącej DK16 oraz budową dodatkowych węzłów jak najbliżej Iławy.
Nie dla wariantów społecznych
696 ankietowanych postulowało poddanie analizie w STEŚ tzw. wariantów społecznych, na odcinku Wirwajdy –Iława. Warianty społeczne i wykorzystanie korytarza istniejącej DK16, oraz postulat o budowę minimum 3 węzłów w rejonie Iławy są popierane przede wszystkim przez mieszkańców i władze Iławy. Po wykonaniu wstępnej analizy porównawczej wariantu W1 oraz wariantów społecznych (W1A i W1B) wykazano brak uzasadnienia dla dalszej analizy wariantów społecznych. Wariant W1 jest znacznie bardziej korzystny pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym.
696 ankietowanych postulowało poddanie analizie w STEŚ tzw. wariantów społecznych, na odcinku Wirwajdy –Iława. Warianty społeczne i wykorzystanie korytarza istniejącej DK16, oraz postulat o budowę minimum 3 węzłów w rejonie Iławy są popierane przede wszystkim przez mieszkańców i władze Iławy. Po wykonaniu wstępnej analizy porównawczej wariantu W1 oraz wariantów społecznych (W1A i W1B) wykazano brak uzasadnienia dla dalszej analizy wariantów społecznych. Wariant W1 jest znacznie bardziej korzystny pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym.
Najczęściej powtarzające się postulaty
Mieszkańcy gminy Nowe Miasto Lubawskie, głównie rolnicy, wnioskowali o przesunięcie wariantu W2, na odcinku Cymbałowo – Lekarty – Skarlin, na północ. Wnioskowany przebieg zostanie szczegółowo przeanalizowany. Jeżeli analiza wielokryterialna wykaże zasadność takiej zmiany, to zostanie ona wprowadzona.
Ze względu na kolizję wariantu W3 ze strefą ochrony gniazda orła bielika zostanie dokonana korekta przebiegu wariantu W3 na odcinku ok. 10 km. Nie jest możliwa natomiast zmiana przebiegu S-5 w sąsiedztwie Biskupca z południowego na północny. Budowa S-5 po północnej stronie Biskupca wymagałaby wycinki co najmniej 30 dębów, które są pomnikami przyrody. Z uwagi na możliwość poprowadzenia alternatywnej trasy po południowej stronie Biskupca przebieg S-5 na północ od Biskupca nie jest możliwy.
Mieszkańcy gminy Nowe Miasto Lubawskie, głównie rolnicy, wnioskowali o przesunięcie wariantu W2, na odcinku Cymbałowo – Lekarty – Skarlin, na północ. Wnioskowany przebieg zostanie szczegółowo przeanalizowany. Jeżeli analiza wielokryterialna wykaże zasadność takiej zmiany, to zostanie ona wprowadzona.
Ze względu na kolizję wariantu W3 ze strefą ochrony gniazda orła bielika zostanie dokonana korekta przebiegu wariantu W3 na odcinku ok. 10 km. Nie jest możliwa natomiast zmiana przebiegu S-5 w sąsiedztwie Biskupca z południowego na północny. Budowa S-5 po północnej stronie Biskupca wymagałaby wycinki co najmniej 30 dębów, które są pomnikami przyrody. Z uwagi na możliwość poprowadzenia alternatywnej trasy po południowej stronie Biskupca przebieg S-5 na północ od Biskupca nie jest możliwy.
Głosy mieszkańców oraz władz samorządowych zostaną uwzględnione w kryterium społecznym wielokryterialnej analizy porównawczej wariantów trasy, którą biuro projektów Trakt Katowice wykona w ramach studium techniczno- ekonomiczno-środowiskowego. Na podstawie analizy wielokryterialnej zostanie wybrany przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad najkorzystniejszy wariant przebiegu S-5. Następnie zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi w wariancie wybranym przez KOPI. Po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu na realizację drogi S-5 w wariancie, dla którego zostanie wydana decyzja środowiskowa.
red.
a.laskowska@gazetaolsztynska.pl
a.laskowska@gazetaolsztynska.pl
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez