NASZA SONDA: Którędy powinna przebiegać droga ekspresowa S5?

2020-10-09 14:03:40(ost. akt: 2020-10-09 14:31:23)
Propozycje korytarzy drogi ekspresowej S5

Propozycje korytarzy drogi ekspresowej S5

Autor zdjęcia: materiały GDDKiA

Około 1000 km dróg w czterech wariantowych korytarzach. Ukończono już studium korytarzowe dla nowej drogi ekspresowej S5 od Ostródy do Nowych Marz. Teraz czas na konsultacje, opinie obywateli oraz samorządów na temat tych propozycji.
Cztery warianty, w tym dwa związane bezpośrednio z Iławą i okolicami. Jeden z nich, tzw. Korytarz niebieski, przebiega... bezpośrednio przez jezioro Jeziorak, tak przynajmniej pokazuje mapa (mamy nadzieję, że to mało realna opcja).

Iławy dotyczy zwłaszcza Korytarz różowy, który obecnie jest najlepiej ocenianym wariantem. Według niego, jeśli chodzi o powiat iławski, S5 przecinałaby gminę Iława, "zahaczałaby" o granice miasta Iława od strony południowej, a następnie kierowałaby się w stronę zachodnią, a potem południowo-zachodnią i przecinałaby jeszcze południowe fragmenty gminy Kisielice.

Jak nam wczoraj przekazał Karol Głębocki, główny specjalista ds. komunikacji w olsztyńskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, istnieje także możliwość połączenia kilku wariantów w jeden, ale to już kwestia dalszej przyszłości.

Poniżej prezentujemy propozycje korytarzy drogi ekspresowej S5 oraz informacje na temat tej wielkiej drogowej inwestycji. Dla zainteresowanych podajemy także link do prezentacji.

Mamy w związku z tym również pytanie: który wariant uważacie za najlepszy? Głosować można w sondzie poniżej.
Którędy powinna przebiegać droga ekspresowa S5?
Korytarz 1 - różowy
21.35%
Korytarz 2 - zielony
7.12%
Korytarz 3 - niebieski
65.54%
Korytarz 4 - brązowy
4.12%
Nie mam zdania na ten temat
1.12%
Uważam, że ta inwestycja jest niepotrzebna
0.75%



Informacje o planowej drodze ekspresowej S5
Źródło: GDDKiA Olsztyn
— W 2020 roku zakończyliśmy I etap, czyli studium korytarzowe. Po uzyskaniu akceptacji dla konkretnego korytarza lub wersji powstałej z kilku z nich, oraz zapewnieniu finansowania, będziemy mogli ogłosić przetarg na przygotowanie dokumentacji i kontynuować nasze prace. Później kolejne etapy przygotowania inwestycji i realizacji — powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. I dodał: — Na obecnym etapie są to jedynie korytarze, a nie konkretne przebiegi, warianty. Analiza dotycząca na przykład lokalizacji konkretnych węzłów będzie miała miejsce na późniejszych etapach przygotowania inwestycji.

Droga ekspresowa S5 na odcinku Ostróda (S7) - Nowe Marzy ( A1, woj. kujawsko-pomorskie, pow. świecki) wypełnia lukę funkcjonalną między realizowanymi ciągami S16 (Olsztyn - Ełk) a S5 (Nowe Marzy - Bydgoszcz - Poznań - Wrocław). Nowy fragment S5 to również ważne komunikacyjne rozwiązanie dla społeczności lokalnych oraz nowe połączenie Warmii i Mazur z Bydgoszczą, Toruniem czy dalej istniejącą drogą S5 z Poznaniem.

Obszar przeszło 8 tys. mkw (3 województwa, 14 powiatów, 53 gminy) charakteryzujący się słabym zagospodarowaniem terenu, licznymi jeziorami i ciekami wodnymi i obszarami cennymi przyrodniczo poddaliśmy szerokiej analizie. Wszystko pod kątem istniejących uwarunkowań nie tylko środowiskowych, ale społecznych, infrastrukturalnych, zagospodarowania terenu oraz formalnych wynikających z funkcjonujących dokumentów strategiczno-rozwojowych, zarówno na szczeblu krajowym jak i regionalnym.

Podczas analizy sieci drogowej i zdefiniowania propozycji przebiegów drogi ekspresowej S5 brano pod uwagę m.in. zminimalizowanie ingerencji w istniejące skupiska zabudowań oraz liczbę ewentualnych wyburzeń. Brano pod uwagę również ominięcie obszarów chronionych i cennych przyrodniczo, wykorzystanie rezerw pod korytarze drogowe wskazane w zagospodarowaniu przestrzennym poszczególnych samorządów oraz wykorzystanie istniejących węzłów drogowych.

Nie zbudujemy drogi na siłę. Droga ma służyć ludziom. My nie budujemy dróg wbrew, ale dla ludzi. Rozwiązania korytarzowe uwzględniają kwestie społeczne i środowiskowe — podkreślił dyrektor Żuchowski. I dodał: — Liczę na konstruktywne i merytoryczne uwagi ze strony samorządów, które pozwolą nam wypracować optymalny wybór, nie blokując przygotowania i realizacji tej inwestycji.

Szczegółowe informacje dotyczące przeprowadzonej analizy i korytarzy dostępne >>> TUTAJ.

zico
m.partyga@gazetaolsztynska.pl


Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. DODO #2983108 | 176.221.*.* 9 paź 2020 16:40

    POCIĄGNĄC DROGĘ NAD JEZIORAKIEM ATRAKCYJNA BARDZO - TYLKO MI SIE ŚPIESZYC!

    odpowiedz na ten komentarz

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5