Ścieżka rowerowa zamiast Kolei Nadzalewowej

2021-03-24 14:00:00(ost. akt: 2021-03-24 13:39:09)
zdjęcie ilustracyjne

zdjęcie ilustracyjne

Autor zdjęcia: fot. archiw. Marek Lewandowski

W siedzibie Urzędu Miasta we Fromborku, 18 marca odbyło się spotkanie, podczas którego debatowano nad możliwością bezpłatnego przejęcia przez lokalne władze nieczynnej linii Kolei Nadzalewowej i zagospodarowania jej w nowy sposób.
Plan władz miasta jest taki, żeby lokalne władze samorządowe gmin Elbląg, Tolkmicko, Frombork i Braniewo przejęły nieczynną linię kolejową nr 254 w celu przyszłego zagospodarowania na ścieżkę pieszo-rowerową łączącą Elbląg z Braniewem, bądź umożliwienie przewozu drezynowego z możliwością rozbudowy pobliskiej architektury.

— Linia nadzalewowa zawsze budziła i będzie budziła wiele pozytywnych emocji z racji piękna jej przebiegu — mówi Damian Krasiński, zastępca burmistrza Fromborka. — Niestety brak jakiegokolwiek ruchu czy transportu sprawił, że w szybkim tempie istniejące torowisko zaczęło ulegać degradacji, a w niektórych miejscach jest całkowicie niezdatne do użytku. Próby przywrócenia ruchu linii pasażerskiej niestety nie są możliwe do podźwignięcia przez gminne budżety. Chcąc przywrócić dawną świetność tej wyjątkowej lokalizacji, lokalni samorządowcy spotkali się w celu rozpoczęcia rozmów o możliwości poprawy bądź zmiany specyfiki istniejącego torowiska poprzez wykorzystanie jej jako ścieżkę rowerowo-pieszą bądź trasę do ruchu drezyn. W każdym z powyższych przypadków stroną będzie także Polska Kolej Państwowa, która jest właścicielem terenów.

Czy nowe zagospodarowanie linii mogłoby przyczynić się do rozwoju turystyki Fromborka? — Zdecydowanie tak — odpowiada Damian Krasiński. — Przywrócenie świetności terenom tak bliskim wodom Zalewu Wiślanego stanie się świetnym początkiem do wzmożenia ruchu turystycznego łączącego swoim przebiegiem wszystkie gminy, przez które kolej przebiega, a także pozytywnie wpłynie na możliwość rozbudowy już istniejącej architektury czy infrastruktury nadgryzionej przez ząb czasu.

Podczas spotkania padły dwie możliwości przyszłego przeznaczenia torowiska z wykorzystaniem jako ruch drezynowy, bądź ścieżkę rowerowo-pieszą. — Zdania na ten temat są podzielone — mówi zastępca burmistrza. I dodaje: — Oczywiście najlepszym rozwiązaniem byłoby zaproponowanie wyjścia komplementarnego, łączącego obie propozycje, ale o tym będziemy rozmawiali podczas następnych spotkań, na których zostaną przekazane informacji o możliwościach zagospodarowania powyższych terenów.

Fromborski samorząd jest otwarty na wszelkie propozycje, liczy się cel jakim jest umożliwienie płynnego ruchu turystycznego pomiędzy gminami. — Tereny południowe wód Zalewu Wiślanego są często dziewicze, nieodkryte, niezurbanizowane, co stanowi o ich niepowtarzalności na skalę krajową. Jest to naturalna atrakcja turystyczna sprawiająca wiele przyjemności dla odwiedzających, ceniących ciszę i zdrowe życie. Jeżeli pojawią się realne szanse na przygotowanie tych terenów do ruchu turystycznego, na pewno w takiej propozycji nie zabraknie naszego samorządu — kończy zastępca burmistrza.

K

Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. turysta #3063243 | 91.228.*.* 25 mar 2021 08:15

    Do słaby prezydent. Gdyby ludzie chcieli jeździć tym pociągiem to nikt by linii kolejowej nie zamykał. Nawet jeżeli samorządy przejmą ją, zmodernizują to i tak mieszkańcy na co dzień nie przesiądą się z wygodnych samochodów do pociągu. Takie życie. Jakby można było na tym zarobić to znaleźli by się inwestorzy.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz

  2. Stary dziad #3063180 24 mar 2021 15:14

    To była najpiękniejsza trasa kolejowa w Polsce. Rozumiem, że samorządom brakuje pieniędzy na utrzymanie linii kolejowej ale żadna ścieżka rowerowa nie zastąpi tak pięknej trasy kolejowej. Pamiętam, że miejscami pociąg jechał praktycznie po plaży. Bajka...

    Ocena komentarza: warty uwagi (22) odpowiedz na ten komentarz

  3. Chlopek roztropek #3063170 | 83.26.*.* 24 mar 2021 14:12

    Jaki port, taki pomysl lini kolejowej do niego, brawo Port mierzejowy Elblag

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-5) odpowiedz na ten komentarz

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5