Dywity chcą prawdziwej obwodnicy

2023-03-24 13:00:23(ost. akt: 2023-03-24 13:12:17)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Rada Gminy Dywity przyjęła stanowisko, w którym poparła wybór zachodniego korytarza obwodnicy Olsztyna i Dywit. Radni zaproponowali też dwa węzły komunikacyjne, jak również postulują, aby obwodnica miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę.
Rady Gminy Dywity na czwartkowej sesji przyjęła stanowisko w sprawie poparcia wyboru do dalszych prac projektowych wariantów z zachodniego korytarza obwodnicy Olsztyna i Dywit.

— Popieramy ten wybór i liczymy na dalsze sprawne i szybkie poprowadzenie kolejnego etapu prac, czyli studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które wyłoni wariant preferowany i dla którego zostanie złożony wniosek do wydania decyzji środowiskowej — czytamy w stanowisku przyjętym przez radnych. — Cieszymy się, że głosy samorządowców z podolsztyńskich Gmin (Purda, Barczewo, Dywity, Jonkowo i Gietrzwałd) zostały wzięte pod uwagę, co skutkowało wyborem do dalszych prac projektowych wariantu O1 w korytarzu zachodnim, który rekomendowali właśnie samorządowcy. Z całą stanowczością podkreślamy, że jest to wariant, który nadal rekomendujemy i który przyniesie najmniej wyburzeń i jest najkorzystniejszy społecznie.

Radni zwracają też uwagę, by obwodnica na całym swoim przebiegu, we wszystkich gminach, biegła jak najdalej od zabudowań.

Przypomnijmy, że po wyborze zachodniego korytarza zawrzało w Łupstychu w gminie Gietrzwałd. Bo wprawdzie są trzy warianty drogi, to wszystkie łączą się w okolicach Łupstychu i prowadzą blisko zabudowań, a niektórym droga przechodzi przez… duży pokój.

Zaskoczenie było ogromne, bo cały czas mieszkańcy byli zapewniani, droga pobiegnie ok. kilometra od wsi. Dlatego podjęli dwie uchwały, które trafią do GDDKiA. W pierwszej z nich opowiedzieli się za korytarzem wschodnim obwodnicy Olsztyna, a w drugiej stanowczo sprzeciwili się trzem zaproponowanym przez GDDKiA wariantom w korytarzu zachodnim.

Radni z Dywit mają też jeszcze jeden postulat

— Prosimy o to, aby zaprojektować prawdziwą obwodnicę, a więc drogę o odpowiedniej szerokości, która będzie uwzględniać po dwa pasy ruchu w każdą stronę — napisali. —Tylko taka obwodnica będzie wyprowadzać skutecznie tranzyt z Olsztyna i będzie odpowiednią zachętą do skorzystania z niej dla wszystkich kierowców.

Jednocześnie radni postulują o zaprojektowanie bezkolizyjnych węzłów na drodze przecięcia obwodnicy z drogą powiatową w okolicach Brąswałdu oraz połączenie węzłem w Spręcowie tzw. „starego” przebiegu DK51 z planowaną obwodnicą.

Stanowisko radnych trafi do GDDKiA

— To kolejny głos, który oczywiście zostanie, jak wszystkie inne, wzięty pod uwagę, do dalszych analiz podczas obecnego etapu prac, czyli wykonania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego — zapewnia Karol Głębocki, rzecznik olsztyńskiego oddziału GDDKiA.

Jak dodaje rzecznik tam, gdzie będzie to zasadne jest możliwość korekty przebiegu, czy zastosowania konkretnych rozwiązań technicznych. Swoje uwagi mieszkańcy będą mogli zgłaszać także podczas spotkań informacyjnych, które odbędą się w III kwartale tego roku.

Co do dwóch jezdni tu odpowiedź będzie znana po tym, jak poznamy nowe prognozy ruchu dla wariantów wybranych do dalszych prac projektowych, bo te były wykonywane dla wariantów obwodnicy Olsztyna w połączeniu obwodnicą Dywit, która przecież nie powstanie.

Początek obwodnicy Olsztyna we wszystkich wariantach ma być zlokalizowany na DK51 na końcu obwodnicy Spręcowa. A obwodnica we wszystkich wariantach powinna się kończyć w rejonie istniejącego ronda na południowej obwodnicy Olsztyna w ciągu DK16, w rejonie miejscowości Kudypy.

Po wykonaniu analizy wielokryterialnej zostanie wybrany najkorzystniejszy wariant. W II połowie 2024 roku drogowcy planują złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w wybranym wariancie.


Andrzej Mielnicki



Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Tomner #3109114 26 mar 2023 12:55

    Niech budową obwodnicy zajmą się ci, którzy mają odpowiednie kompetencje i są w stanie zebrać niezbędne środki. A wszelikm antyradom dziękujemy.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. Tomner #3109112 26 mar 2023 12:49

    Może niech budową zajmą się ci, którzy mają takie kompetencje a środki przede wszystkim. A nie jakaś wiejska Antyrada.

    odpowiedz na ten komentarz

  3. und #3109099 24 mar 2023 18:06

    Gmina Dywity nie wie chyba co czyni. Chyba jednak jest perfidna i dla mieszkańców Oś. Sterowców(których już niedługo będzie więcej niż innych mieszkańców gminy) chce zafundować niby ulicę (godną małej wsi) tuż pod bokiem ich domów. Oczywiście taką ulicę sami wybudują w przyszłości. Myślę, że jest to myślenie zaściankowe a nie myślenie o całej aglomeracji jaką stanowi Olsztyn. Tylko patrzeć jak politycy zaczną lobować o zmianie granic Olsztyna bo nie da się już mieszkać w takim mieście, kiedy każda inwestycja drogowa nie polepsza dynamiki ruch lecz prowadzi do totalnej zapaści. I nie dotyczy to tylko ulic w kierunku Dywit z Olsztyna. Każda sąsiednia gmina robi co chce, przepraszam co im się żywo podoba mając tylko krótkotrwałe korzyści.

    odpowiedz na ten komentarz