MPK w Olsztynie w 2021 roku straciło niemal połowę pasażerów

2022-10-29 16:02:05(ost. akt: 2022-10-29 16:36:54)

Autor zdjęcia: Igor Hrywna

Dzisiaj chyba nie ma pytania „czy?”. Jest pytanie „o ile?”. Dotyczy ono cen biletów olsztyńskiej miejskiej komunikacji. Na razie o podwyżce nie mówi się głośno, ale wisi ona w powietrzu. Bo mało kto wierzy w to, że uda się utrzymać cenę 4 złotych za normalny bilet.
Pandemia i lockdown, nauka zdalna, a teraz podwyżki cen na paliwa i prąd będące skutkiem rosyjskiego napadu na Ukrainę. Te czynniki złożyły się na trudną sytuację Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Olsztynie. W 2021 roku spółka straciła prawie połowę pasażerów, a przychody mimo wyższych cen biletów nie są zadowalające.

Podczas pandemii dodatkowymi kosztami m.in dla MPK było zapewnienie pracownikom i pasażerom bezpiecznych warunków podróżowania. Oprócz ograniczenia liczby miejsc, dochodziły także koszty ozonowania pojazdów i dezynfekcji przycisków, barierek i biletomatów.

W informacji o działalności MPK w Olsztynie omawianej na wczorajszej sesji Rady Miasta wynika, że w 2020 roku w porównaniu do 2019 roku ubyło 41 proc. pasażerów, natomiast w 2021 w porównaniu do 2020 roku przybyło 17,6 proc. pasażerów. Dane za 2022 rok nie są jeszcze dostępne. Jak możemy przeczytać w raporcie: „Na dzień dzisiejszy jednym z najważniejszych czynników są bardzo wysokie ceny paliwa, co ma istotne znaczenie dla ponoszonych kosztów. Ponadto nie można przewidzieć skutków zdarzeń związanych z koronawirusem i wojną w Ukrainie na działalność Spółki w bieżącym roku i w dalszej przyszłości”.

W samym 2021 roku koszty paliwa wzrosły o 2 mln 252 tys. zł w porównaniu do 2020 roku. Ceny paliwa w 2022 roku są jeszcze wyższe niż w ubiegłym, więc można się spodziewać jeszcze wyższych strat. Gwoździem do trumny aktualnych cen biletów może się okazać energia elektryczna, która napędza tramwaje. Miasto wciąż nie wybrało dostawcy energii na 2023 rok z powodu kosztów znacznie przewyższających budżet gminy. Oferty, które wpłynęły do ratusza, były dla ratusza za wysokie.

Bilety pójdą w górę?


W ciągu ostatnich dwóch lat cena biletów komunikacji miejskiej w Olsztynie wzrosła dwukrotnie. Najpierw została zwiększona z 3 zł na 3,40 zł na początku 2021 roku, a później, od kwietnia 2022 roku wzrosła ona z 3,40 zł na 4 zł.
Dla porównania. Bilet normalny w Toruniu kosztuje 3,40, a w Białymstoku 4 złote (papierowy) i 3 złote (elektroniczny).

Olsztyńskie MPK pierwsze półrocze 2022 roku zamknęło stratą 3 mln 383 mln zł. Jak możemy przeczytać w raporcie: „W kolejnych miesiącach wynik finansowy może ulegać pogorszeniu, a na jego poziom będzie miał wpływ w szczególności radykalny wzrost kosztów paliwa (w stosunku do I półrocza roku 2021 jest to kwota 3, 310 mln zł), zmniejszony zakres zleconych zadań przewozowych, zwiększone koszty obsługi zewnętrznego finansowania inwestycji (wyższe stopy procentowe)”.

Ratunkiem fotowoltaika?


Firmy, które funkcjonują na rynku komunikacji zbiorowej posługują się jednostką rozliczeniową o nazwie wozokilometr. Jedna taka jednostka odpowiada jednemu przejechanemu kilometrowi przez dany pojazd. W Olsztynie obecnie stawka wozokilometru dla tramwaju wynosi 18,89 zł, a dla autobusu – 11,81 zł.

Średnio linia tramwajowa w Olsztynie mierzy 7 km. Od pętli do pętli przejechanie tramwaju kosztuje 132 zł. Oczywiście w tę cenę nie wlicza się również koszt utrzymania infrastruktury torowo-sieciowej. Autobus tę samą odległość pokona za 83 zł.

W związku z wysokimi cenami prądu MPK zastanawia się nad zainwestowaniem w fotowoltaikę. — Szukamy innych źródeł prądu niż tradycyjne. Jednym z nich może być właśnie fotowoltaika — mówi Cezary Stankiewicz, rzecznik MPK. — Jak na razie sprawa jest na etapie przedprojektowym, czyli to kwestia przyszłości. Najważniejszym elementem będzie znalezienie źródeł finansowania takiego przedsięwzięcia — podkreśla Stankiewicz.

Farma fotowoltaiczna MPK miałaby znaleźć się przy ul. Wiosennej w Olsztynie. Pierwsze kroki w tym kierunku zostały już podjęte. Rada Miasta w Olsztynie wyraziła już zgodę na dzierżawę tego gruntu. Aby elektrownia mogła tam powstać, konieczne będzie uzyskanie odpowiednich decyzji środowiskowych i decyzji o warunkach zabudowy. Oczywiście jeśli MPK znajdzie źródło finansowania.

Inwestycja w uruchomienie farmy fotowoltaicznej jest tym bardziej sensowna, że do 2028 roku MPK musi wyposażyć się w 50-60 autobusów zeroemisyjnych, czyli w głównej mierze elektrycznych. Koszt zakupu jednego pojazdu to kwota w przedziale 2,2-2,7 mln zł. W przypadku budowy farmy fotowoltaicznej koszt eksploatacji takich autobusów byłby zdecydowanie niższy niż w przypadku pojazdów spalinowych.

Karol Grosz

Komentarze (4) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. olsols #3106683 1 lis 2022 20:54

    Przejazd techniczny - ile tysięcy kilometrów rocznie jadą na pusto autobusy MPK? Pojazd po wyjeździe z zajezdni już powinien na siebie zarabiać, to samo wracając do bazy.

    odpowiedz na ten komentarz

  2. Kochaś #3106674 31 paź 2022 16:19

    Błąd w kwocie straty za pierwsze półrocze, powinniście poprawić. Druga sprawa, że piszecie o stratach MPK, ale zmniejszenie ilości pasażerów to problem ZDZiT. Oczywiście na MPK się to w jakiś sposób odbije, ale MPK i Irex to tylko usługowdawcy. W zasadzie spółek nie interesuje czy tramwaj/autobus jeździ na pusto. Oczywiście rykoszetem dostaną wszyscy.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  3. BOROWIK #3106617 30 paź 2022 12:17

    Urząd miasta nie powinien podnosić cen biletów dlaczego?? Już wyjaśniam. Jeśli zostaną podniesione ceny biletów to ludzie przestaną jeździć całkowicie komunikacja miejską przesiada się na swoje samochody taksówki lub rowery albo pójdą pieszo i wtedy dopiero będzie płacz i lament a MPK pójdzie do likwidacji Należy obniżyć cenę biletu o połowę i efekt tego będzie taki że ludzie zaczną jeździć komunikacja gremialnie efekt tego będzie taki że kasa MPK się zapełni to jest sposób na pozyskanie pieniędzy a nie podwyżka która całkowicie sparaliżuje tą firmę Panowie na obrót idźcie a nie w podwyżki tak mi kiedyś tłumaczyli radni którzy ingerowali w cenę mojego transportu drogowego Panowie radni czas wprowadzić właśnie taki pomysł w MPK Sposobem na pozyskanie klientów jest nie podwyżka cen biletów a obniżka tej ceny

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  4. milosnik olsztyna #3106615 30 paź 2022 11:59

    Czemu nigdy nie podaja ile trzeba doplacic do praduktore zuzyly tramwaje oraz czy podczas oceny liczby pasazerow jacy jezdza sa brani pod uwage seniorzy czyli darmowcy, ktorzy generuja tylko straty a jakie maja wymagania???

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz