Już trzy miesiące z wysokimi mandatami. Czy kierowcy z Olsztyna jeżdżą bezpieczniej?

2022-04-08 20:03:09(ost. akt: 2022-04-08 16:18:13)
Od 1 stycznia 2022 roku kwoty mandatów znacznie wzrosły

Od 1 stycznia 2022 roku kwoty mandatów znacznie wzrosły

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Od 1 stycznia 2022 roku kierowcy, którzy łamią przepisy ruchu drogowego muszą się liczyć z wyższymi mandatami. Sprawdzamy, czy kilkutysięczne mandaty przynoszą oczekiwany skutek. Zdania ekspertów są podzielone.
Jeszcze kilka miesięcy temu za przekroczenie prędkości o ponad 70 km/h kierowca musiał zapłacić 500 zł mandatu. Po 1 stycznia 2022 roku jest to już 2500 zł kary, a to tylko jeden z przykładów obrazujących jak bardzo zmienił się taryfikator mandatowy. Założenie było proste: jeśli kierowca będzie miał świadomość, że łamanie prawa może dotkliwie go uderzyć po kieszeni to będzie jeździł zgodnie z przepisami.

Czy faktycznie tak się stało?


Sytuacja jest o tyle trudna, że policjanci od początku 2022 roku prowadzą wzmożone kontrole prędkości kierowców. Nowy taryfikator wydaje się dobrym narzędziem do zwalczania piratów drogowych.

— W okresie do stycznia do końca marca 2021 roku policjanci na terenie Olsztyna stwierdzili 1676 wykroczeń dotyczących przekraczania dozwolonej prędkości, które zakończyły się postępowaniem mandatowym. Z kolei w I kwartale 2022 roku policjanci nałożyli 2088 mandatów karnych — przekazuje nam sierż. szt. Andrzej Jurkun z Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie — Przypominamy, że nadmierna prędkość jest jedną z głównym przyczyn wypadków drogowych. Dlatego policjanci w trakcie służby zwracają szczególną uwagę na przekroczenia dozwolonej prędkości przez kierowców. Nowy taryfikator jest dodatkowym narzędziem do walki z piratami drogowymi. Natomiast wzmożone kontrole sprawiły, że tych mandatów jest więcej — zauważa sierż. szt. Jurkun.

I dodaje: W analizowanym okresie policjanci odnotowali spadek wykroczeń polegających na przekraczaniu dozwolonej prędkości o ponad 51 km/h przez kierujących. W pierwszych trzech miesiącach ubiegłego roku funkcjonariusze nałożyli 45 mandatów karnych, a w okresie od stycznia do końca marca 2022 roku – 26 mandatów karnych.

Efektem starań policjantów z Olsztyna jest więc większa liczba mandatów niż w tym samym okresie poprzedniego roku, jednak mniejsza liczba wypadków.

Fot. Materiały policyjne
— Zauważalny jest również spadek wypadków drogowych — stwierdza sierż. szt. Andrzej Jurkun z KMP w Olsztynie — W I kwartale 2021 roku na drogach Olsztyna doszło do 16 wypadków drogowych, w których rannych zostało 16 osób. Z kolei od stycznia do końca marca 2022 roku w Olsztynie doszło do 13 wypadków, w których zostało rannych 14 osób. Należ także podkreślić, że w analizowanym okresie nikt nie zginął na drogach Olsztyna.

A jak jest w całej Polsce?


Twórcy Yanosika, jednak z najpopularniejszych aplikacji dla kierowców zebrali dane dotyczące przekroczeń prędkości przez polskich kierowców w obszarze zabudowanym.

— Nasze zestawienie zawiera dane z aplikacji Yanosik, z przedziału czasowego od 6:00 do 22:00, ze stycznia, lutego oraz marca, z podziałem na poprawną prędkość jazdy oraz przekroczenia limitu prędkości, z progami co 10 km/h. Dane porównaliśmy z analogicznym okresem w ubiegłym roku i podzieliliśmy je na obszar zabudowany oraz niezabudowany. W ogólnym podsumowaniu zachowanie poprawnej prędkości jazdy przez kierowców poruszających się w terenie zabudowanym wzrosła w porównaniu z 2021 rokiem. Podobnie w obszarze niezabudowanym, choć w mniejszej skali – informuje Julia Langa z Yanosika.

O ile kierowcy w obszarze zabudowanym faktycznie częściej zdejmują nogę z gazu, to według ekspertów Yanosika na drogach, gdzie dopuszczalna jest wyższa prędkość częściej łamią przepisy.

— Nasze dane wykazują, że w obszarze niezabudowanym kierowcy znacznie częściej dopuszczają się również przekroczeń prędkości o więcej niż 50 km/h, a udział przekroczeń do 10 km/h w tym roku jest wyższy, aniżeli w 2021 roku – mówi Julia Langa.

Kontrola przystanek wiedeński
Fot. Zbigniew Woźniak
Kontrola przystanek wiedeński
Zdaniem ekspertów Yanosika kierowcy w 2022 roku jeżdżą bezpieczniej niż w adekwatnym okresie z poprzedniego roku. Pokrywa się to ze statystykami policyjnymi, które przedstawił nam sierż. szt. Andrzej Jurkun z Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie. Kolejną szansą na zmotywowanie Polaków do bezpieczniejszej jazdy jest przepis o wpływie ilości punktów karnych na wysokość składki OC.

— Ci, którzy będą je gromadzić, będą musieli pogodzić się z wyższą opłatą ubezpieczenia OC przez następne dwa lata, bo właśnie przez taki czas będą ważne punkty karne, licząc od dnia uiszczenia opłaty za wykroczenie — zauważają eksperci Yanosika.

Zdania ekspertów są jednak podzielone


Eksperci portalu rankomat.pl, którzy opierali swoje badania na policyjnych statystykach wskazują, że w 2022 roku znacznie wzrosła liczba pijanych kierowców, a co za tym idzie wypadków drogowych.

W analizie przeprowadzonej przez ekspertów portalu rankomat.pl możemy przeczytać, że

Zdjęcie jest ilustracją do tekstu
Fot. Zbigniew Woźniak
Zdjęcie jest ilustracją do tekstu
Od 2019 r. do 2021 roku statystyki wypadkowe wskazywały regularny spadek. W 2020 roku pod koniec I kwartału sprzyjał temu pierwszy i najtwardszy lockdown covidowy, który spowodował zmniejszenie ruchu na polskich drogach. Jednak dane policji pokazują, że w pierwszych 3 miesiącach 2022 roku odnotowano o 501 wypadków drogowych więcej. Zginęło w nich o 20 osób więcej niż w I kwartale 2021 roku. Zwiększyła się też liczba rannych i to aż o 481 osób. Od 1 stycznia 2022 r. maksymalna wysokość mandatu wzrosła 10-krotnie – z 500 do 5000 zł. Z kolei, przy zbiegu przepisów, czyli gdy sprawca popełni jednocześnie kilka wykroczeń – z 1000 do 6000 zł. To tylko część zmian w kodeksie drogowym, która jest wymierzona w piratów drogowych. Jej głównym celem było ograniczenie liczby wypadków i ich ofiar. Niestety dane policji pokazują, że wyższe mandaty nie przełożyły się na zmniejszenie statystyk wypadkowych, a już na pewno nie odstraszyły kierowców od prowadzenia auta pod wpływem alkoholu.

— Część zmian w prawie już funkcjonuje. Kierowcy po użyciu alkoholu, mogą spodziewać się mandatu nie mniejszego niż 2500 zł. Jednak sąd może nałożyć na nich grzywnę w wysokości nawet 30 tys. zł. Wcześniej widełki dla takich osób wynosiły od 50 zł do 5000 zł. Dodatkową karą pozostaje niezmiennie zakaz prowadzenia pojazdów od 6 miesięcy do 3 lat. Należy także pamiętać, że uzależnienie cen OC od zdobytych punktów karnych będzie kolejnym elementem reperkusji, który dotknie nie tylko prowadzących pod wpływem alkoholu – wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.

Karol Grosz

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. olsols #3097134 8 kwi 2022 21:42

    Można jeździć z potrójnym zakazem, więc kogo to obchodzi że odbiorą prawko. Ale może wrześniowa recydywa uspokoi kierowców, bo będzie bić po kieszeni w niektórych przypadkach.

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz