Kliknęła w link i straciła 6 tysięcy

2022-01-27 09:43:00(ost. akt: 2022-01-27 09:45:25)
zdjęcie ilustracyjne

zdjęcie ilustracyjne

Autor zdjęcia: policja

Mimo wielu apeli Policji o dokładne czytanie przesyłanych smsów, wiadomości e-mail i nieklikania w podsyłane podejrzane linki. Wystarczyło jedno kliknięcie w przesłany przez sprzedającego link, by kupująca z pow. działdowskiego straciła blisko 6 tysięcy złotych z konta. Zanim potwierdzisz płatność danymi logowania bankowego, sprawdź czy adres strony bankowej nie jest fałszywy.
Cyberprzestępcy wykorzystają każdą okazję, by w łatwy sposób zarobić i pozbawić innych oszczędności. Jedną z metod jest transakcja sprzedaży produktów za pomocą strony internetowej i podesłanie linku do realizacji płatności. Oszust wystawia produkt do sprzedaży w internecie, zainteresowany kupnem informuje o zakupie, po czym sprzedający udostępnia link kupującemu, za pomocą którego ten ma dokonać zapłaty za produkt.

W momencie kliknięcia w link kupujący zostaje przekierowany na stronę bankową, łudząco podobną do strony jego banku. Po podaniu danych logowania i zatwierdzeniu transakcji okazuje się, że z konta znikają pieniądze w kwocie znacznie przewyższającej wartość „zakupionego towaru”.

Policja apeluje o zachowanie szczególnych środków ostrożności, zwłaszcza w przypadku korzystania z usług bankowości internetowej i mobilnej. Pamiętajmy, oszuści są bezwzględni i zrobią wszystko, aby osiągnąć swój cel. Jeśli ktokolwiek wymaga podania danych karty płatniczej lub danych służących do logowania do bankowości, oznacza to najprawdopodobniej próbę oszustwa. Nigdy nie przekazuj i nie przepisuj takich danych na stronie otrzymanej w linku przez e-mail/komunikator/sms.


Zanim dokonasz płatności:
- zwróć uwagę jakie transakcje bankowe autoryzujesz i na jaką kwotę,
- mniej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów,
- nie należy podawać numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2,
- oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego oraz bramki płatniczej/banku. Zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce najeżdżając myszką i sprawdzając poprawność podświetlonego adresu,
- zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane. Fałszywe strony często zawierają błędy językowe, nie są napisane poprawną polszczyzną,
- każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości e-mail, smsy i komunikatory, które zawierają link powinno wzbudzić naszą czujność.
Jeśli podejrzewamy, że zostaliśmy oszukani, niezwłocznie skontaktujmy się ze swoim bankiem i poinformujmy Policję.

źródło: KWP
red.al
dzialdowo@gazetaolsztynska.pl