CO NAS CZEKA? O NAJNOWSZYCH TRENDACH PRZYSZŁOŚCI

2021-08-31 11:34:54 (ost. akt: 2021-09-07 15:19:24)

Autor zdjęcia: pixabay

O tym, czy boimy się nowych technologii, co łączy Manilę i Olsztyn oraz czym są metatrendy w codzienności, Michał Podgórski rozmawia z Jowitą Michalską.
Michał PodgórskiMichał Podgórski: Lata temu mówiło się o metadanych, czyli informacjach o danych. Sprawne posługiwanie się metadanymi jest niezbędne w sektorze bankowym. Za sprawną metatrendów wykształciły się i rozwinęły kolejne technologie. Jeszcze kilkanaście lat temu dane służyły temu, żeby przeprowadzać lepsze analizy. Teraz - redefiniują podstawy świata. Świat wirtualny to wielka zmiana stylu życia.


Jowita MichalskaJowita Michalska:Dane są silnikiem napędowym w technologii. Cały świat jest otoczony tzw. sztuczną skórą z sensorów. Tworzą ja m.in. kamery czy czujniki. Tylko w telefonie jest ok. 20 czujników, które badają, co się z nami dzieje, bez względu na to, czy używamy telefonu czy nie. W tej chwili umiemy je coraz lepiej analizować,. Samo posiadanie danych nic nie znaczy, jeśli ich nie rozumiemy i nie wyciągamy z nich wniosków. Według przewidywań, do 2030 roku prawie 40% wszystkich danych na świecie będzie analizowanych, przetwarzanych i będą z nich wyciągnięte wnioski w czasie rzeczywistym. Możemy sobie wyobrazić, jak nieprawdopodobnego tempa nabierze gospodarka, jakim potężnym narzędziem będą dane.

Co to są metatrendy?
To pogrupowanie poszczególnych technologii, które będą miały znaczący wpływ na zmiany w świecie w ciągu najbliższych lat. Metatrendy powodują, że nagle pojawia się nowa możliwość, model biznesowy czy usługa, dzięki którym możemy na nowo zdefiniować dany obszar świata. Takim przykładowym metatrendem jest Metaversumm, czyli Metaświat. To nowy świat, który – przez to że doświadczyła nas pandemia – będzie prawdopodobnie uzupełnieniem pomiędzy światem online a światem realnym. Dzięki wykorzystaniu nowych technologii będziemy mogli mieć chociaż namiastkę bycia razem w przypadku potrzeby izolacji od świata realnego. Patrząc na rozwój w znanych firmach technologicznych można zauważyć, że każda z nich bardzo intensywnie pracuje nad tą technologią

Już teraz widzimy, że wiele decyzji jest podejmowanych w czasie rzeczywistym. Mamy dane, które analizujemy na bieżąco i na ich podstawie przedstawiamy klientom ofertę. A jak wyglądają nowe zjawiska kulturowe i konsumenckie na rynkach najbardziej zaawansowanych i jak odpowiada na nie sektor usług?

Pandemia sprawiła, że nauczyliśmy się więcej korzystać ze świata online. Coraz bardziej świadomie użyczamy danych o sobie firmom, oczekujemy prostych, szytych na miarę rozwiązań. Rynek usług ma wyjątkowo trudną rolę, ponieważ konsument zawsze oczekuje dobrej obsługi. Jeżeli zamawiał coś przez Internet godzinę przed tym, jak się skontaktował z bankiem, to oczekuje co najmniej równie dobrej obsługi. Zaczynamy żyć w nowy sposób – hybrydowy.

Klient porównuje doświadczenia z różnych branż., Na tej podstawie uważa, że usługa bankowa powinna być tak samo prosta, jak zamawianie kanapki ze sklepu, którą ktoś mu potem dostarcza pod drzwi.

Tak, część usług bankowych będzie też tak traktowana, zwłaszcza przez młodszych klientów.

Citi cały czas rozwija swoje możliwości w tym zakresie, dlatego m.in rozwijamy Globalna Siec Laboratoriów Innowacji Citi. Od powstania pierwszego laboratorium innowacji w Dublinie w 2009 roku rozszerzyliśmy sieć o strategiczne lokalizacje, w tym w Izraelu, Singapurze i Meksyku, Londynie. Globalne Laboratoria Innowacji Citi prowadzą badania, eksperymenty i prototypowanie rozwiązań nowej generacji, które przyniosą wartość klientom.Wracając jednak do tematu hybrydowego stylu życia i trybu pracy, to faktem jest, że niektóre organizacje funkcjonują w taki sposób już od dawna. Chociażby zespół w Citi, który dostarcza jedną usługę, potrafi być podzielony na przykład na Olsztyn i Manilę. W Manili zdarzają się tajfuny i trzęsienia ziemi, więc gdyby coś stało w tej lokalizacji, to proces zawsze zafunkcjonuje w drugiej. Te zespoły świetnie ze sobą pracują wirtualnie choć ich członkowie nigdy nie spotkali się osobiście. Ale ten model hybrydowy, im większa organizacja, tym bardziej będzie skomplikowany. Tutaj zdecydowanie będą potrzebne ciekawe rozwiązania technologiczne.

Dzisiaj nie wiemy dokładnie, jak będzie wyglądało hybrydowe funkcjonowanie. Technologia też nie jest do końca na to przygotowana.

Z pewnością jednak czas pandemii otworzył nas na zmiany i pokazał, ze potrafimy szybko się dostosowywać. W Citi w krótkim czasie blisko 90% globalnego zespołu przeszło do pracy zdalnej.

Porozmawiajmy teraz o sztucznej inteligencji. Wirtualny asystent 24h – zaufany doradca w postaci osobistej sztucznej inteligencji będzie podejmował za nas coraz więcej decyzji. Czy należy obawiać się tych nowinek technologicznych, jak z nich mądrze korzystać?

Wiele osób ma duży lęk przed użytkowaniem technologii. Jedyną drogą, którą możemy przejść, to jak najwięcej testować technologię. Jeśli ona nam się z jakichś przyczyn nie sprawdza to głośno to argumentować, głośno o tym opowiadać. Warto zacząć od podstawowych technologii, które pomagają w zarządzaniu czasem, lepszym komunikowaniu się, wyznaczaniu zadań. Jest mnóstwo świetnych aplikacji z takimi funkcjami.

* * *
Jowita Michalska
Founder & CEO of Digital University Singularity Warsaw Chapter AmbassadorDigital University
Michał Podgórski
Director, Global Head of Securities & Pricing Operations, ISG Poland Head, CSC Olsztyn Head, Citi

Źródło: Gazeta Olsztyńska