#OdkrywajWarmieiMazury Bezpiecznie odkrywaj region na dwóch kółkach

2021-05-05 12:21:12(ost. akt: 2021-06-29 22:38:06)
Mimo że obiekty noclegowe i muzea pozostają zamknięte, Warmia i Mazury oferują wiele możliwość oderwania się od codziennych spraw i poznawania ciekawych miejsc. Warto odkrywać atrakcje województwa, przemierzając regionalne trasy rowerowe, a tych z roku na rok jest coraz więcej i mogą stanowić inspirację do kilkugodzinnych, a może i kilkudniowych wypraw.
W okresie, gdy konieczne jest zachowanie dystansu społecznego, wybranie się na wycieczkę rowerową indywidualnie czy z grupą najbliższych staje się doskonałym rozwiązaniem. Aktywność fizyczna na świeżym powietrzu pozytywnie wpływa też na naszą odporność.

Green Velo – cel wielu rowerzystów na 2021 rok
Wzdłuż północnej granicy województwa przebiega Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo – najdłuższa trasa w Polsce. Regionalny odcinek liczy niemal 400 km i został podzielony na trzy królestwa rowerowe. Pierwsze z nich „Nad Zalewem Wiślanym” (93 km) łączy Elbląg z Braniewem, drugie „Warmia i okolice” (147 km) sięga od okolic Pieniężna do Sępopola, a ostatnie „Północne Mazury” (153 km) rozciąga się od okolic Korsz przez Węgorzewo i Gołdap do granicy z województwem podlaskim, Litwą i Rosją, tzw. Trójstyku. Szlak wiedzie w pobliżu wielu znanych zabytków, m.in. Wzgórza Katedralnego we Fromborku, zamku biskupów w Lidzbarku Warmińskim czy wiaduktów w Stańczykach. Nie każdy dziś da się obejrzeć od środka, ale można podziwiać ich monumentalną architekturę. Zaletą Green Velo jest system Miejsc Obsługi Rowerzystów, czyli specjalnych wiat do odpoczynku z dodatkową infrastrukturą. Wzdłuż trasy rozsiane są także Miejsca Przyjazne Rowerzystom, czyli noclegi i usługodawcy, którzy obsługują ruch rowerowy.
Więcej informacji znajdziesz na stronie www.greenvelo.pl oraz w aplikacji, dostępnej tutaj i tutaj.

Obrazek w tresci

Wzdłuż Łyny i Kanału Elbląskiego
Green Velo to główna arteria rowerowa Warmii i Mazur, a kolejne wytyczane trasy łączą się z nią. Olsztyn z Lidzbarkiem Warmińskim spięła – poprowadzona wzdłuż Łyny – Warmińska Łynostrada. Wraz z powstałą wcześniej Olsztyńską Łynostradą, przecinającą stolicę województwa, liczy ona ok. 65 km. Warmińska Łynostrada to urozmaicona trasa trekkingowa. Obfituje w piękne widoki, szczególnie w miejscach, w których styka się z rzeką. W miejscowościach, przez które biegnie, nie brak zabytkowych budowli i muzeów. Dodatkowym atutem Łynostrady jest to, że w kilku jej punktach można przesiąść się z roweru na kajak (albo na odwrót). Są plany oznakowania kolejnego odcinka trasy w kierunku rezerwatu Źródła Rzeki Łyny.
Elbląg z Ostródą połączył Szlak Rowerowy Kanału Elbląskiego o długości ok. 85 km. Biegnie on wzdłuż najdłuższego kanału żeglownego w Polsce, zabytku hydrotechniki z XIX w. Na szlaku znalazły się trzy pochylnie kanału (Jelenie, Oleśnica, Kąty), na których można obserwować przeciąganie statków na specjalnych wózkach po grzbiecie wzgórza. Również Kanał Elbląski jest szlakiem kajakowym, a więc w trakcie wycieczki można zmienić środek lokomocji.

Obrazek w tresci

Mniej znane, ale nie mniej ciekawe
Kraina Wielkich Jezior Mazurskich proponuje wiele oznakowanych tras. Można okrążyć największe jezioro w kraju Śniardwy (100 km, start i meta w Piszu), a jadąc Małą Pętlą Mamr (38 km, Węgorzewo), obejrzeć urządzenia Kanału Mazurskiego i schrony w Mamerkach. Pętle powiodą rowerzystów także wokół jezior Gołdapiwo (16 km, Kruklanki) i Dejguny (52 km, Giżycko). Inne trasy to m.in.: Pętla Nidzka (47 km), biegnąca przez Puszczę Piską, i Pętla Bełdany (39 km) – obie ze startem i metą w Rucianem-Nidzie. W Mrągowie można przejechać malowniczym Szlakiem Wokół Jeziora Juno (20 km). Stare Juchy koło Ełku stanowią start i metę pętli wokół jezior Łaśmiady i Ułówki (32 km). Będąc w Elblągu, warto przejechać się wokół jeziora Druzno (47 km), będącego rezerwatem ptactwa wodnego. Ciekawą propozycją są wyprawy historycznymi szlakami komunikacyjnymi. Gościniec Niborski (41 km, Ruś-Napiwoda) prowadzi dawnym traktem z Olsztyna do Warszawy. Ścieżka rowerowa Orneta – Lidzbark Warmiński (28 km) na niemal całej długości wiedzie dawnym torowiskiem.

Nowe inwestycje


Marszałek Gustaw Marek Brzezin
Gustaw Marek Brzezin, Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego
Sieć tras rowerowych w naszym regionie dynamicznie się rozwija. Wciąż rodzą się nowe inicjatywy i projekty wytyczania szlaków. Zgłaszają je zarówno samorządy lokalne, jak i organizacje pozarządowe. Dzięki funduszom unijnym Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020 udało się wesprzeć wiele ciekawych projektów, w tym największe przedsięwzięcie Mazurskiej Pętli Rowerowej. Ciekawy pomysł realizuje gmina Nowe Miasto Lubawskie. Dzięki ponad 4,7 mln zł dotacji powstanie kolejny odcinek ścieżki rowerowej na torowisku dawnej linii kolejowej.

Jolanta Piotrowska
Jolanta Piotrowska, Członek Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego

Mazurska Pętla Rowerowa tworzy nowe perspektywy rozwoju turystyki rowerowej na Mazurach. Szlak o długości 300 km będzie biegł wokół Wielkich Jezior Mazurskich, przez 12 gmin, w Węgorzewie łącząc się z Green Velo. Po ukończeniu inwestycji, co jest planowane w 2023 r., turyści będą mogli komfortowo zwiedzać mazurskie miejscowości na dwóch kółkach. Mam nadzieję, że nowa infrastruktura przypadnie do gustu fanom turystyki rowerowej.

Więcej informacji na temat atrakcji turystycznych regionu znajdziesz tutaj: https://mazury.travel/

Materiał partnera

Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. antyradny #3066341 13 maj 2021 09:08

    Z taką władzą wojewódzką to tu nigdy nie powstanie sieć tras rowerowych. Panie Marszałku! Trasa a szlak to dwie różne rzeczy. To, co dzieje się pod [częściowym] patronatem województwa, to znakowanie istniejących tras [nie rowerowych] na szlaki rowerowe (np. Łynostrada). To, co robią gminy (NML, Szczytno z Dźwierzutami) to są trasy rowerowe. Takie trasy powinno budować województwo, a nie jednostki niższego szczebla. Tak to się dzieje w województwach, w których faktycznie powstają sieci wygodnych tras rowerowych. Mówienie o komfortowym zwiedzaniu po trasie MPR jest nieprawdą. Wiele odcinków tej trasy nie będzie dostępnych dla przeciętnego rowerzysty (np. jazda jezdnią drogi krajowej).

    Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz

  2. pruskababa #3066499 16 maj 2021 23:05

    Proponuję zająć się poważniejsszym tematem: https://www.onet.pl/informacje/onetwiado mosci/do-sejmu-trafil-projekt-ustawy-kto ra-de-facto-prywatyzuje-panstwowe-lasy/l 0p284t,79cfc278 i zastanowić się, czy nie pożegnamy się czasem z czystymi jeziorami... w ramach "nowego ładu" oczywiście.

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz