Budowa ronda w Dywitach oznacza gigantyczne korki

2021-04-17 09:08:45(ost. akt: 2021-04-16 21:21:59)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Drogowcy ogłosili przetarg na budowę ronda na drodze krajowej nr 51 koło Dywit. Może inwestycja nie jest wielka, bo jej szacunkowy koszt to ok.5,5 mln zł, ale prawie na 2 lata zablokuje jedną z najbardziej ruchliwych dróg.
Ta inwestycja może oznaczać ogromne problemy dla kierowców, choć później będzie lepiej. Drogowcy ogłosili przetarg na rozbudowę skrzyżowania DK51 z drogami lokalnymi koło Dywit, a tak naprawdę na wybudowanie tu ronda.

Bo dziś jest tu niebezpiecznie


Rondo jest potrzebne, bo niedaleko drogi, tuż za Wadągiem, rośnie potężne osiedle Sterowców. Ma tam mieszkać ok. 3 tys osób. Pierwsze budynki już stoją. Rondo ma usprawnić ruch na skrzyżowaniu z drogami lokalnymi do os. Sterowców i na Kieźliny, poprawiając tym samym bezpieczeństwo na skrzyżowaniu. Bo dziś robi się tu niebezpiecznie, kiedy jadący z Olsztyna próbują na skrzyżowaniu skręcić w stronę os. Sterowców. Blokują tym samym ruch na krajówce. Problem z włączeniem się do ruchu mają również jadący od strony Kieźlin w kierunku Olsztyna.
Drogowcy podkreślają, że rondo nie tylko nie będzie generowało korków, bo nie tylko poprawi płynność ruchu na drodze, ale będzie też jednym z elementów uspokojenia ruchu na odcinku Dywity-granica Olsztyna.

Fragment DK51 Dywity-Olsztyn to długi, prosty odcinek, na którym kierowcy mają tendencję do rozwijania nadmiernych prędkości, a na którym funkcjonują przejścia dla pieszych i ciąg pieszo-rowerowy — tłumaczy Karol Głębocki rzecznik olsztyńskiego oddziału GDDKiA. — Rondo wraz z wyspami azylu na przejściach dla pieszych będzie tworzyło układ elementów, które uspokajają ruch i poprawiają bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Rondo, które ma powstać, będzie rondem o jednym pasie ruchu. Dlaczego nie będzie ich więcej? — Bo droga ma tu po jednym pasie ruchu w każdym kierunku — odpowiadają drogowcy.


Szacunkowy koszt prac to ok. 5,5 mln zł. Połowę tej kwoty ma wyłożyć GDDKiA, druga połowę gmina Dywity. Początkowo koszt inwestycji miał być niższy o ok. milion złotych, ale zakres prac zwiększył się o oświetlenie pomiędzy rondem a wyspą kanalizującą ruch na przebudowanym wcześniej odcinku oraz fragment kanalizacji deszczowej odprowadzającej wodę do rzeki Wadąg.

Trzeba się liczyć z utrudnieniami


Rondo ma być panaceum na drogowe kłopoty. Najpierw jednak trzeba je wybudować. Zgodnie z ogłoszonym przetargiem termin złożenia ofert został wyznaczony na 6 maja 2021 roku. Umowę drogowcy chcą podpisać w ciągu dwóch miesięcy od tej daty.

Wykonawca będzie miał od 18 do 22 miesięcy na wybudowanie ronda.To oznacza zakończenie inwestycji w połowie 2023 roku.
Do tego czasu kierowców czekają ciężkie dni. Dlaczego, bo DK 51 to jedna z najbardziej ruchliwych dróg w regionie. Według przeprowadzonego w 2015 roku roku pomiaru ruchu średni dobowy ruch na drodze między Olsztynem a Dobrym Miastem wynosił 9148 pojazdów. Pomiar był wykonywany w Cerkiewniku i trwał rok.

Ale już według pomiaru, który na drodze 51 w Dywitach (pomiędzy ul. Grzybową a Barczewskiego) na zlecenie Urzędu Gminy w Dywitach wykonała specjalistyczna firma, ruch aut na tej drodze jest dużo większy i wynosi 21 271 pojazdów na dobę. I teraz na przeszkodzie staną im buldożery.

Czy będą korki?Na pewno trzeba się liczyć z utrudnieniami — przyznaje Karol Głębocki. — Wykonawca, przygotowując harmonogram robót, będzie też musiał przedstawić plan organizacji ruchu. Jednak nie sądzę, żeby droga została zamknięta, bo powstałyby duże utrudnienia Prowadzimy wiele budów w czasie normalnego ruchu. Na pewno będzie spowolnienie, być może będzie to wymagało tymczasowych objazdów wokół placu budowy.

Trzy duże inwestycje


Nie trzeba być jasnowidzem, żeby wiedzieć, że kierowcy będą szukali alternatywy, żeby nie stać w korkach. Wielu pojedzie drogą przez Różnowo i Słupy. To oznacza z kolei dużo większy ruch na ulicy Jagiellońskiej, a tu wąskim gardłem może stać się skrzyżowanie z aleją Sybiraków.

Oczywiście nie byłoby tego problemu, gdyby była już północna obwodnica Olsztyna, ale jak na razie to drogowcy muszą uporać się z przetargiem na zaprojektowanie dokumentacji północnej obwodnicy Olsztyna i Dywit. Dawno już otworzyli oferty, które wpłynęły już na trzeci przetarg. O kontrakt stara się osiem firm. Jednak nie można wyłonić wykonawcy, bo jedna z firm, która została wykluczona z przetargu, odwołała się od tej decyzji do Krajowej Izby Odwoławczej. Do czasu rozstrzygnięcia przez KIO nie można wybrać wykonawcy.

Pod hasłem północnej obwodnicy kryją się trzy duże inwestycje: północna obwodnica Olsztyna, druga i mniejsza obwodnica samych Dywit i — co ważne dla kierowców codziennie jeżdżących tędy do czy z Olsztyna — przebudowa drogi 51 przez Las Miejski, od mostu na rzece Wadąg (tu prawdopodobnie powstanie nowy most) do skrzyżowania z ul. Sybiraków wraz z rozbudową tego skrzyżowania.

Prace przygotowawcze przewidziane są na lata 2021-2025, a szacunkowy koszt około 20-kilometrowej drogi to około 980 mln zł. Sama budowa przewidziana jest lata 2026-30.

Andrzej Mielnicki



Komentarze (4) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Tex #3064955 17 kwi 2021 09:41

    Hej Monika, chcesz zarobić to pomóż drogowcom przy budowie ronda, bo oni chcą je budować przez 2 lata, haha.

    Ocena komentarza: warty uwagi (28) odpowiedz na ten komentarz

  2. Zola #3064994 17 kwi 2021 11:04

    A nie można narysować ronda, trzeba zaraz stawiać jakies gigantyczne...na co to komu.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. turbo #3065118 19 kwi 2021 09:31

      A nie łatwiej/lepiej dołożyć po jednym pasie dla skręcających w osiedle/wyjeżdżających z osiedla i zrobić dodatkowo bajpas? nie trzeba będzie nic blokować

      odpowiedz na ten komentarz

    2. Grzes #3064989 17 kwi 2021 10:21

      Zamiast ronda, światła i problem rozwiązany. Wystarczy pomyśleć !!!

      odpowiedz na ten komentarz