Obwodnice na Warmii i Mazurach. Na jakim etapie są inwestycje?

2021-02-08 13:05:12(ost. akt: 2021-02-08 13:34:04)
Budowa północnej obwodnicy Olsztyna obejmie też przebudowę drogi 51 przez Las Miejski

Budowa północnej obwodnicy Olsztyna obejmie też przebudowę drogi 51 przez Las Miejski

Autor zdjęcia: Andrzej Mielnicki

Poprawa bezpieczeństwa na drogach i wyprowadzenie ruchu z miast - to główne założenia rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Na Warmii i Mazurach powstanie pięć obwodnic: Pisza, Smolajn, Gąsek, Szczytna oraz Olsztyna i Dywit. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.
Fot. GDDKiA

Obwodnica Smolajn w ciągu DK51


Kontrakt o wartości blisko 26 mln zł zrealizuje w terminie 16 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych) firma Budimex. Inwestycja polega na rozbudowie drogi w istniejącym i częściowo w nowym śladzie, o łącznej długości 1,76 km. Zostaną wybudowane dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, dwie pary zatok autobusowych, przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Planowany okres realizacji inwestycji to lata 2021-2023.

Obwodnica Gąsek w ciągu DK65

Budowa obwodnicy Gąsek przewidziana jest na lata 2022-2025. Inwestycja, oprócz budowy obwodnicy o nośności 11,5 tony na oś i szerokości jezdni 8 m, obejmie budowę dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy do obwodnicy, przebudowę dróg publicznych kolidujących z inwestycją, budowę wiaduktów, przejść dla zwierząt, chodników i rond. W ramach zadania zostanie wykonane oświetlenie drogi, oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia BRD.

Obwodnica Olsztyna i Dywit w ciągu DK51

Poznaliśmy oferty w ponownym przetargu na wykonanie Studium korytarzowego oraz STEŚ-R wraz z materiałami do decyzji GDDKiA środowiskowej (DŚU) dla północnej obwodnicy Olsztyna i obwodnicy Dywit w ciągu drogi krajowej nr 51. Zainteresowanych wykonaniem zadania jest osiem podmiotów. Umowę z wykonawcą GDDKiA planuje podpisać w II kwartale 2021 roku.

Na etapie SK zostaną przeprowadzone analizy mające wskazać, czy przyszła obwodnica będzie biegła w korytarzu po stronie północno-zachodniej czy północno-wschodniej miasta. Po wskazaniu korytarza drogi zostanie przeprowadzona analiza co najmniej trzech wariantów układu drogowego składającego się z obwodnicy Olsztyna, obwodnicy Dywit i odcinka od granicy administracyjnej Olsztyna do skrzyżowania z ul. Sybiraków w Olsztynie. Prace przygotowawcze przewidziane są na lata 2021-2025, a sama realizacja zadania w latach 2026-2030.

Obwodnica Szczytna w ciągu DK53, DK57 i DK58

W styczniu 2021 roku otwarte zostały oferty w powtórzonym przetargu na wykonanie STEŚ-R wraz z materiałami DŚU dla obwodnicy Szczytna. Obwodnica będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym) o nośności konstrukcji nawierzchni 11,5 t/oś. Wybudowane zostaną: węzeł drogowy Korpele, skrzyżowania z drogami lokalnymi, obiekty inżynierskie oraz dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych do obwodnicy. Przebudowane zostaną drogi publiczne kolidujące z inwestycją, wybudowane będą rozwiązania dla ruchu pieszego i rowerowego oraz obiekty i urządzenia z zakresu ochrony środowiska. Prace budowlane przewidziane są na lata 2026-2028.

Obwodnica Pisza w ciągu DK58 i DK63

Kolejnym zadaniem z Programu budowy 100 obwodnic realizowanym w województwie warmińsko-mazurskim jest obwodnica Pisza. W ponownym postępowaniu przetargowym wykonaniem STEŚ-R oraz materiałów do DŚU dla obwodnicy Pisza w ciągu dróg krajowych nr 58 i 63 zainteresowanych jest dziewięciu wykonawców. Podpisanie umowy palowane jest na drugi kwartał 2021 roku.

Obwodnica będzie miała około 3,6 km i przekroju poprzecznym 1x2. Trasa ma przebiegać w większości nowym śladem od północno-zachodniej poprzez południową do wschodniej części miasta jako droga klasy GP. Nośność drogi wynosić będzie 11,5 tony na oś. Wybudowane zostaną również drogi dojazdowe obsługujące teren przyległy do obwodnicy, system odwodnienia drogi, obiekty inżynierskie, skrzyżowania. Przebudowane zostaną drogi publiczne oraz infrastruktura techniczna kolidujące z inwestycją. Wybudowane zostaną także chodniki i ścieżki rowerowe. Powstaną urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Proces przygotowawczy obejmujący opracowanie STEŚ-R przewidziany jest na lata 2020-2024, natomiast realizacja w systemie Projektuj i buduj planowana jest na lata 2025-2028.

mat GDDKiA Olsztyn



Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. grand #3060246 8 lut 2021 16:40

    Dywity nie potrzebują obwodnicy

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz