Inwestycje na drogach Warmii i Mazur. Jakie plany na najbliższy rok mają drogowcy?

2021-01-11 18:38:31(ost. akt: 2021-01-11 14:54:48)

Autor zdjęcia: GDDKiA

Jedne inwestycje będą się kończyły, a inne zaczynały — tak wygląda plan na ten rok na drogach krajowych. Z najważniejszych: ruszy budowa kolejnego odcinka "szesnastki" i mają zacząć się prace projektowe północnej obwodnicy Olsztyna.
Drogowcy nowy rok zaczęli mocnym akcentem, czyli od otwarcia ofert na wytyczenie obwodnicy Szczytna. To był już drugi przetarg.

— Poprzedni przetarg został unieważniony, ponieważ wykluczyliśmy z postępowania jedynego wykonawcę, który złożył ofertę — mówi Karol Głębocki, rzecznik olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. — Firma przedstawiła informacje wprowadzające w błąd i mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez GDDKiA w postępowaniu o udzielenie zamówienia.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE: Są chętni na budowę obwodnicy

Są chętni na budowę obwodnicy

Teraz o kontrakt wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej — wraz z materiałami do decyzji środowiskowej dla obwodnicy Szczytna w ciągu dróg krajowych nr 53, 57 i 58 — stara się sześć firm. Jest wśród nich również firma, która złożyła ofertę w pierwszym przetargu. Najdroższa obecnie z ofert opiewa na 5,7 mln zł, a najtańsza na prawie 4,6 mln zł. GDDKiA zarezerwowała na ten cel prawie 5 mln zł.
Według planów drogowcy chcą podpisać umowę z wykonawcą projektu w drugim kwartale tego roku. Natomiast prace budowlane przewidziane są na lata 2026 - 2028.

PLANY NA PLANY

We wtorek mają zostać otwarte oferty, które wpłynęły na także powtórzony przetarg w sprawie zaprojektowania obwodnicy Pisza. W najbliższy czwartek ogłoszony zostanie przetarg na wykonanie projektu obwodnicy Olsztyna i obwodnicy Dywit. W tym drugim przypadku będzie to już trzecie podejście do wyłonienia projektanta. Do pierwszego przetargu bowiem nie stanął nikt, a drugi został unieważniony, bo kwota zaproponowana przez wykonawcę znacznie przekraczały tę, którą GDDKiA zarezerwowała na to zadanie zadania. Drogowcy chcieli przeznaczyć na ten cel 3,5 mln zł, a złożona oferta opiewała na kwotę 11,5 mln zł. I oby teraz udało się wybrać wykonawcę, bo nie tylko Olsztyn czeka na tę inwestycję, ale wszyscy którzy podróżują przez nasz region. O ile wybudowanie południowej obwodnicy znacznie odciążyło olsztyńskiej ulice i ułatwiło kierowcom przejazd przez Olsztyn, o tyle do szczęście brakuje jeszcze "drugiej nogi" systemu dróg wokół miasta, czyli północnej części obwodnicy.

Studium korytarzowe, które ma przygotować firma projektowa, obejmie analizę obejścia Olsztyna zarówno po stronie zachodniej, jak i wschodniej. Jak to ma wyglądać w szczegółach? Otóż w przypadku korytarza zachodniego obwodnica Olsztyna będzie się zaczynała tam, gdzie dziś jest koniec obwodnicy Spręcowa (tuż za klasztorem) i ma biec do ronda Olsztyn Zachód na „szesnastce” (rondo turbinowe). Jeśli zostanie wybrany korytarz wschodni, to obwodnica będzie zaczynała się również na wysokości klasztoru, a kończyła na „szesnastce” w okolicy węzła Wójtowo (tu powstanie całkiem nowy węzeł Łęgajny).

W przypadku obwodnicy Dywit, będzie łączyła się ona z obwodnicą Olsztyna i biegła do granicy administracyjnej miasta, gdzie zacznie się też przebudowa ok. 3-kilometrowego odcinka drogi 51 do skrzyżowania z ul. Sybiraków wraz z rozbudową tego skrzyżowania. Po drodze jest rzeka Wadąg, więc zapewne powstanie tu nowy most, który płynnie przejmie ruch z obwodnicy Dywit i dalej do Olsztyna.

BUDOWA ''SZESNASTKI"

Koniec ubiegłego roku przyniósł też przełom w pracach nad jedną z najważniejszych dróg w regionie a więc „szesnastką”. Drogowcy złożyli bowiem wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy drogi ekspresowej S16 od Mrągowa do Ełku. Chodzi o odcinek 77, 5 kilometra.

Jednak zanim Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie wyda swoją decyzję, przeprowadzi konsultacje społeczne. Z góry można założyć, że czeka nas gorąca debata, bo przeciwko drodze ekspresowej w każdym z proponowanych wariantów protestują m.in. Mikołajki oraz społecznicy z inicjatywy społecznej „Ratujmy Mazury”. Ci nawet zaproponowali alternatywę dla drogi ekspresowej przez Mazury — Via Masurię, która miałaby biec przez gminy na południu województwa, od Nidzicy (czyli drogą S7), przez okolice Szczytna i Pisza do powstającej drogi Via Baltica. To miałaby być obwodnica Mazur. Drogowcy odrzucili jednak tę propozycję. To nie znaczy jednak, że społecznicy złożą broń. — To może być podobna sytuacja do Rospudy — przestrzega Krzysztof Worobiec, prezes stowarzyszenia Sadyba.

Z naszych informacji wynika, że przebudowa „szesnastki” jest w Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, ale program nie został jeszcze oficjalnie przedstawiony. Niemniej to oznaczałoby, że będą też pieniądze na przebudowę drogi do Ełku.

Kiedy S16 mogłaby już być gotowa? Tu drogowcy są ostrożni, bo wiele zależy od tego, czy uda się sprawnie znaleźć konsensus dla tej inwestycji, czy nie będzie protestów lub odwołań. Niemniej mówi się, że droga mogłaby powstać do 2030 roku.

Szybciej, bo w drugim półroczu tego roku, zacznie się budowa 16-kilometrowego odcinka „szesnastki” Borki Wielkie-Mrągowo. Wykonawca już wystąpił o pozwolenie na budowę. Droga, która będzie kosztować 625,8 mln zł, ma być gotowa pod koniec 2023 roku.

A tak konkretnie wyglądają plany GDDKiA na 2021 rok:

Zakończenie inwestycji:
— S7 Mława – Strzegowo – IV kw. 2021
— S7 Strzegowo – Pieńki – IV kw. 2021
— S7 Pieńki – Płońsk – IV kw. 2021
— S61 Szczuczyn – Ełk Południe – IV kw. 2021
— S61 Wysokie – Raczki – III kw. 2021
Kontynuacja prac budowlanych:
— S7 Napierki – Mława
— S61 Ełk Południe – Wysokie
— S5 Ornowo – Wirwajdy
— DK15 obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego
— DK53 rozbudowa drogi na odcinku Rozogi – Dąbrowy
— DK53 rozbudowa drogi na odcinku Szczytno – Olszyny
— DK53 rozbudowa drogi na odcinku Kośno – Tylkowo

Rozpoczęcie prac budowlanych:
— S16 Borki Wielkie – Mrągowo
— DK51 obwodnica Smolajn
Ogłoszenie przetargów na budowę:
— DK65 rozbudowa drogi na odcinkach gr. państwa – Gołdap, Kowale Oleckie – Olecko, Gąski – Ełk, Ełk – Nowa Wieś Ełcka, Nowa Wieś Ełcka – granica województwa.
— DK65 przebudowa skrzyżowania obwodnicy Olecka z DW655 na rondo
— DK15 rozbudowa drogi w Rożentalu
— DK51 rozbudowa drogi na odcinku Smolajny – Kosyń
— DK51 rozbudowa drogi w Dobrym Mieście (ul. Grunwaldzka, ul. Olsztyńska)
— DK51 przebudowa skrzyżowania na rondo koło Dywit

Kontynuacja prac nad dokumentacją:
— S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk
— S5 Ostróda – Nowe Marzy
— DK65 obwodnica Gąsek
— DK22 rozbudowa drogi na odcinku Fiszewo – Jegłownik
— DK63 rozbudowa drogi na odcinku Borki - granica woj. warmińsko-mazurskiego i podlaskiego.

Andrzej Mielnicki


Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl



Komentarze (8) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Mazur #3038749 | 77.114.*.* 12 sty 2021 00:29

    Po raz już chyba setny wskazuje że nie protestują żadne Mikołajki ale kilkunastu właścicieli działek i dacz oraz jednego pensjonatu w przebiegu planowanej drogi. Każdy zna te nazwiska. Poza tym proszę nie nazywać warszawskich daczowiczow i ich kumpli "spokecznikami". Bardziej pasuje tu określenie "lobbyści". Tu chodzi wyłącznie o obronę partykularnych, osobistych interesów, w tym ekonomicznych a nie żadnych Mazur. Dla tych osób Mazury są tyle warte ile można z nich wycisnąć dutkow. Nic więcej. Tych rzekomych "obrońców" nie interesuje nic oprócz własnych interesów i zachowania dotychczasowego stanu posiadania. Niektórym też się "urwaly" różne funkcje i synrkury jak też nie widać perspektywy na powrót wiec frustracja narasta. Nie potrzebujemy tu takich "słonecznikow". Do Warszawy zwrot i biegiem marsz. Tam sobie niech spolecznikuja, najlepiej niech rozbija obóz przy Czajce. Jakoś chętnych nie ma bo i dutkow to nie daje. Czas przestać w ogóle pisać o tych osobach bo to tylko dla nich reklama. Ostracyzm medialny i społeczny to jest odpowiedni sposób traktowania.

    Ocena komentarza: warty uwagi (27) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (4)

    1. olo #3038542 | 178.42.*.* 11 sty 2021 19:01

      Jak Mikołajki nie chcą to po prostu nie robić tam żdnego węzła w Mikołajkach i w odległości po 15km w obie strony od Mikołajek, wtedy nie będą odczuwać że mają obwodnicę i powinni byc zadowoleni

      Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      1. Bartoszyce #3038712 | 176.97.*.* 11 sty 2021 22:53

        A kiedy obwodnica Bartoszyc tak hucznie zapowiadana już z 10 lat temu, konsultacje społeczne były itd i cisza.?

        Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

      2. alanya #3038989 | 88.156.*.* 12 sty 2021 10:02

        Niech żyje UNIA EUROPEJSKA !!!! To dzięki niej Polska się pięknie zmienia. Kto ma inne zdanie niech jedzie na Ukrainę lub Białoruś

        Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

      3. Grześ #3039037 | 164.127.*.* 12 sty 2021 10:49

        Brawo brawo PIS i Jarosław Kaczyński Polska się rozwija, a patologia się mnoży.

        Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (8)