Siedem firm chętnych na rozbudowę tramwajów

2020-07-17 12:00:00(ost. akt: 2020-07-17 17:10:57)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do treści

Zdjęcie jest tylko ilustracją do treści

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Pięć polskich firm, jedno konsorcjum z Turcji i jedno z Hiszpanii — to chętni na realizację rozbudowy sieci tramwajowej w Olsztynie. Teraz czas na sprawdzanie złożonych dokumentów.
Można powiedzieć, że było to wyjątkowe otwarcie ofert, bo po raz pierwszy odbyło się elektronicznie, bez publicznego posiedzenia komisji przetargowej. Spośród siedmiu oferentów, najkorzystniejszą ofertę złożyła polska spółka ZUE SA — nieco ponad 382,2 mln złotych. Najdroższe były zagraniczne oferty. Zarówno propozycja tureckiego konsorcjum, którego liderem był Gülermak, jak i hiszpańskiego Roverpolu, nieznacznie przekraczały 467 mln złotych.

Na realizację zadania ratusz przeznaczył 479,7 mln złotych (355 mln zł to dofinansowanie unijne). Żadna ze złożonych ofert nie przekroczyła zakładanej kwoty. Wszystkie firmy zadeklarowały 24-miesięczną rękojmię. Poza tym zobowiązały się do utrzymania kursowania tramwajów jeżdżących po już istniejącym torowisku podczas prowadzonych prac oraz dochowania terminu zakończenia budowy w razie wystąpienia niespodziewanych kolizji sieci.

Uwaga — każdy z oferentów zadeklarował też sprawdzenie jakości 50 proc. spawów szyn. Komisja przetargowa sprawdzi teraz złożoną dokumentację i — w przypadku braku uchybień — będzie można podpisać umowę i zacząć prace. Nowe torowisko ma być gotowe w 2023 roku.

Przypominamy, że trasa zacznie się w pobliżu obecnej pętli autobusowej na os. Pieczewo. Będzie wieść wzdłuż ul. Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Zostanie połączona z istniejącą infrastrukturą na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Kościuszki. Nad skrzyżowaniem Krasickiego z Synów Pułku powstanie estakada o długości ok. 270 m. Poza tym przy Wysokiej Bramie zostanie wybudowany węzeł przesiadkowy.

Gazeta za zdjęcie: Kliknij tutaj


Komentarze (20) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. gość #2949497 | 31.0.*.* 17 lip 2020 14:24

    Nowe tureckie tramwaje niestety nie są kompatybilne z olsztyńskimi torowiskami konkretnie z krzyżownicami płytkorowkowymi - dlatego się wykoleił. Tramwaj jest nieco dłuży i ma 5 członów - dlatego Turcy zażądali dodatkowej dużej kasy na przerobienie wózków jezdnych. Ta tania i stara technologia krzyżownic sprawia, że w Olsztynie tramwaje jeżdżą po 5 km/h , np. przy Galerii Warmińskiej zamiast ok. 30 km/h gdyby ktoś się na tym znał i zbudował to w technologi głębokorowkowej. Turcy uciekli z Olsztyna a tramwaj bez homologacji stoi i rdzewieje od marca. Podobno jakiś podwykonawca miał to zrobić i to zwykle trwa 2-3 tygodnie, ale jak to homologować skoro się wykoleja na krzyżownicach, a może nie tylko !!! Gruba sprawa- tak to jest wymyślić szerokie tramwaje z minimalną liczbą miejsc siedzących z rozmiarze XS i nikt tego w Unii nie chce robić – na marginesie olsztyński tramwaj kosztuje ok. 9 mln, a fakt, że mniejszy elbląski tylko 2,2 mln. Ciekawe jak się skończy rozwiązanie umowy z firmą spoza Unii - NIEUDACZNICY.

    Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Czemu tak? #2949688 | 88.156.*.* 17 lip 2020 23:48

      Czy ktoś wie, czemu druga linia tramwajowa nie pójdzie ulicą Dworcową idealniw po środku ulicy? Czwmu jest wciskana na Piłsudskiego, przy Centaurusie? Przecież tam się zrobi totalny kocioł komunikacyjny, ma zostać jeden pas ruchu dla samochodów?? Serio?? Kto to planuje. Jestem za tramwajami, ale planowanymi rozsądnie?? Jaki jest powód, że puszczają Piłsudskiego?

      Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      1. ewa #2949611 | 83.25.*.* 17 lip 2020 19:22

        Znów rozkopią pół miasta...

        Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

      2. Rychu #2949813 | 89.228.*.* 18 lip 2020 12:36

        A czy znajdzie się firma chętna na wykoszenie trawników wzdłuż ul. Jarockiej Na odcinku Flisa-Mroza?

        Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        1. Oksztyniak #2949746 | 94.254.*.* 18 lip 2020 09:01

          A nie można z obecnej pętli na Kanta podciągnąć torów do pętli na pieczewie zamiast ryc całe miasto? I zaoszczędzić z 300mln zł?

          Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

          Pokaż wszystkie komentarze (20)