Czy druga linia tramwajowa w Olsztynie jest zagrożona?

2020-04-26 08:08:34(ost. akt: 2020-04-24 13:55:30)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Miasto ma problem z jednym z elementów potrzebnych do rozbudowy linii tramwajowej. Stworzyły go zapisy specustawy związanej z koronawirusem. Ratusz uspokaja.
Olsztyn nie jest wyjątkiem i — podobnie jak inne samorządy — w celu inwestycji drogowych wykorzystuje zapisy specustawy drogowej. Daje ona spore możliwości zwłaszcza od strony formalnej, bo przyspiesza procedury związane z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń czy pozyskaniem gruntów. W tym przypadku mowa o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), dzięki której samorząd wywłaszcza teren potrzebny pod inwestycję i wypłaca odszkodowanie właścicielowi. Specustawa odnośnie koronawirusa trochę jednak komplikuje sprawy, bo zgodnie z jej zapisami — w razie wpływu wniosku o wydanie ZRID postępowanie nie może zostać wszczęte, a jeśli nawet już było, to przez stan epidemii strony biorące w nim udział mogą nie odpowiadać na wezwania gminy.

Przypomnijmy, że druga linia tramwajowa ma połączyć Pieczewo ze Śródmieściem i dworcem PKP. Realizacja trasy — o czym już pisaliśmy — odbywa się właśnie na podstawie ZRID.
— Mamy już zezwolenie na realizację inwestycji drogowej na drugą linię tramwajową. Nie mamy jedynie pozwolenia na fragment inwestycji gdzie będzie zlokalizowana krańcówka przy Wysokiej Bramie — wyjaśnia Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta w Olsztynie. — Wniosek został złożony, ale — ze względu na zatrzymanie biegu terminów przy wydawaniu decyzji — zapewne jeszcze chwilę będziemy musieli poczekać. Mimo to niemal na cały pozostały odcinek niezbędne pozwolenia są, więc ewentualny wykonawca może pracować — zapewnia Marta Bartoszewicz.

Przetarg na rozbudowę linii tramwajowej został już rozpisany. Oferty mogą wpływać do 12 maja.

Później przyjdzie czas na weryfikację ich zgodności ze specyfikacją przetargową. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy też prezydenta miasta Piotra Grzymowicza.
— Sytuacja jest zmienna, ale jest furtka w obecnie obowiązujących przepisach przejściowych, że w odniesieniu do zebranego materiału dowodowego dotyczącego ZRID będziemy występować do wszystkich stron i wyznaczymy im termin na odniesienie się do tych materiałów, które — jako stron — ich dotyczą. Powiedzmy, że będzie to 7 czy 14 dni. Po tym okresie dostaniemy od nich opinie i decyzja ZRID będzie wydawana z klauzulą natychmiastowej wykonalności. Także poradzimy sobie i nie ma zagrożenia dla tej inwestycji — zapewnia prezydent miasta.

Paweł Jaszczanin



Czytaj e-wydanie


Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w czwartek i piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl


W weekendowym (25-26 kwietnia) wydaniu m.in.

Romantyzmem w wirusa... rutyny
„Magdusia… Ty już wiesz co… Kocham Cię” — billboard z takim napisem pojawił się w Olsztynie. Nie wiemy, kto jest adresatką tych słów, kto nadawcą, nie wiemy nawet, czy nie jest to element jakiejś kampanii reklamowej. Ale można to traktować jako przypomnienie, że nawet w czasie kwarantanny romantyczne gesty się liczą.

Natalia DąbkowskaZdjęcie potrafi przenieść w czasie
Fotografia to pasja, uzależnienie, ten momentu „sekundę przed” i kiedy okazuje się, że wszystko układa się, tworząc piękny kadr. Obraz staje się prawdziwy. Czysta adrenalina. — Takiego uzależnienia życzę każdemu! — mówi Natalia Dąbkowska ze Szczytna.

Adrianna TrzepiotaKażdy z nas ma swojego anioła
Pisanie książek jest jej spełnieniem marzeń i życiową misją, a ostatnia "Zimowa Jutrzenka" podczas plebiscytu Książka Roku 2019 zajęła pierwsze miejsce.
— Zaczynać od nowa jest trudno, ale jeśli się podejmuje decyzje w zgodzie z sercem, to wychodzi się na prostą — przekonuje Adrianna Trzepiota.


Komentarze (24) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Naj #2911777 | 188.147.*.* 26 kwi 2020 08:28

    Nie mam nic do tramwaji, ale może znajdzie się ktoś, kto potrafi ustawic światła.

    Ocena komentarza: warty uwagi (22) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. krzroy #2911779 | 81.190.*.* 26 kwi 2020 08:33

      Dopiero co, wczoraj, Grzymowicz informował o przewidywanym drastycznym spadku przychodów do budżetu miasta i niezbędnym cięciu wydatków, na dużą skalę. Ale jak dziś słyszymy najbardziej zbędna i niepożądana inwestycja, święta i nienaruszalna, tramwaje - jest nie do ruszenia. Przecież ten facet jest chory i powinien być odsunięty od podejmowania jakichkolwiek decyzji. Jeżeli miasto ma problemy finansowe to w pierwszym rzędzie należy zrezygnować właśnie z rozbudowy linii tramwajowych. Okazałoby się, że wszelkie problemy z kasą znikają jak za dotknięciem czarodziejską różdżką.

      Ocena komentarza: warty uwagi (16) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (5)

      1. LeKokon #2911939 | 176.221.*.* 26 kwi 2020 13:39

        Może lepiej najpierw połączyć węzeł Pieczewo na obwodnicy z Pieczewem. Żeby rozładować korki podczas budowy.

        Ocena komentarza: warty uwagi (15) odpowiedz na ten komentarz

      2. OLO #2911857 | 88.156.*.* 26 kwi 2020 10:57

        A może ktoś przypomni ile drzew pójdzie pod topór prze tramwaje w mieście zieleni? Nie jestem całkiem przeciwko tramwajaom, ale niech robią z głową. Dlaczego nie moze być linia puszczona Krasickiego środkiem? Po co wycinać drzewa i rozwalać kilkuletni chodnik ze ścieżką rowerową?

        Ocena komentarza: warty uwagi (15) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (4)

        1. ??? #2911905 | 88.156.*.* 26 kwi 2020 12:16

          To miasto jest zagrożone inwestycjami, które je pogrążają. Pozyskanie dofinansowania na inwestycje to jedno, koszty utrzymania przez następne lata to inna sprawa.

          Ocena komentarza: warty uwagi (14) odpowiedz na ten komentarz

        Pokaż wszystkie komentarze (24)