Dostawca kablówki stosował niedozwolone klauzule. Sprawdź, czy możesz liczyć na zwrot pieniędzy

2019-08-17 10:00:00(ost. akt: 2019-08-16 16:17:04)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Pixabay

Prezes UOKiK uznał za niedozwolone klauzule stosowane przez UPC. Zakwestionowane postanowienia dotyczą m.in. możliwości jednostronnego podwyższania abonamentu za kablówkę oraz zmiany istotnych warunków w wykonywanych umowach. Kara to prawie 33 mln zł i nakaz zwrotu niesłusznie naliczonych opłat.
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierały skargi na to, że UPC Polska jednostronnie wyłącza niektóre kanały i podwyższa abonament.
W związku z tym, prezes UOKiK przeanalizował regulaminy i wzorce umowne i wydał decyzję, w której uznał klauzule stosowane przez UPC Polska za niedozwolone.

Prezes UOKiK uznał za niedozwolone klauzule, które dotyczyły następujących zagadnień:

UPC Polska gwarantował tylko liczbę kanałów telewizyjnych o określonej tematyce, a nie konkretne programy wskazane w wykazie. Działo się to, ponieważ operator przyznał sobie prawo do dowolnej i jednostronnej zmiany kanałów lub mógł je usunąć w trakcie trwania umowy, co potwierdzają skargi konsumentów. Wiele osób wybrało ofertę UPC ze względu na dostępność konkretnych kanałów. Potem je im wyłączano.

UPC Polska zastrzegał, że wyłączenie kanałów nie jest zmianą umowy. W efekcie przy umowach na czas określony konsument musiałby ponosić opłaty, gdyby chciał zrezygnować z usług UPC. Zdaniem UOKiK, operator w umowach na czas określony nie może zmieniać ustalonych w nich istotnych warunków, a do takich należy wykaz kanałów. W takiej sytuacji osoby, które miały umowy na czas określony, powinny mieć prawo do rezygnacji z usług UPC. W umowach na czas nieokreślony kanały mogą się zmienić tylko z ważnych przyczyn wymienionych w regulaminie lub umowie.

Wprowadzanie podwyżek bez konkretnych powodów. UPC zastrzegał przy umowach na czas nieoznaczony, że ma prawo zwiększyć abonament od 5 do 8 zł raz w roku, jednak nie podawał z jakich przyczyn.

Arbitralne decydowanie o tym, czy wizyta technika była nieuzasadniona. Wtedy UPC obciążał konsumenta opłatą 50 zł. Ocena tego, czy serwis był potrzebny, była jednostronna a konsument nie mógł jej zweryfikować. Mogło to również zniechęcać klientów do składania reklamacji.

Zbyt ogólne przesłanki do wypowiedzenia klientowi umowy lub ich brak. Np. UPC zastrzegał, że może to zrobić z „ważnych przyczyn, w szczególności prawnych, technicznych, organizacyjnych lub ekonomicznych”. Tym samym klient nie wiedział, jakie czynniki sprawią, że nie będzie mógł korzystać z usług UPC.

Kara za stosowanie klauzul niedozwolonych wyniosła prawie 33 mln zł (32 858 511 zł). Prezes UOKiK nakazał UPC Polska poinformować konsumentów o decyzji i oddać im opłaty za podwyżki abonamentu czy nieuzasadnione wezwanie technika. Przedsiębiorca powinien też przywrócić klientom usunięte kanały telewizyjne, jeżeli są one nadal dostępne w ofercie. Decyzja nie jest prawomocna.

Komentarze (8) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. pio #2778416 | 185.139.*.* 18 sie 2019 18:28

    Z telewizją satelitarną jestem związany zawodowo i widzę jak bezczelnie okradają abonamentów !!! Te firmy doszły do wniosku że okradając zarobią lepiej niż tylko na abonamencie , mają doskonałych prawników którzy myślą tylko jak wyjebać ludzi..., jeśli się naczytasz i wydaje się Tobie że potrafisz się obronić przed tym - to okradną nowym sposobem który jest nie opisany.........

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. knurr #2778336 | 89.228.*.* 18 sie 2019 13:55

      nam nie poczeba 126 kanaluf w gminie, nasza najjajajaszniejsza gwiazda ania z purdy wystarczy, ktu zna tyn wu, tylko nasza nasza aniaaaaa, perła i djament gmyny mozna by tak to okreslic w skrucie

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-4) odpowiedz na ten komentarz

    2. Palnik #2778187 | 86.29.*.* 18 sie 2019 00:40

      Vectra = podobne numery

      Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz

    3. wkurzony #2778045 | 77.111.*.* 17 sie 2019 14:15

      Multimedia także sobie wyłączają programy według swego widzimisię. Mimo iż umowę podpisuje się na określony zestaw kanałów. Oczywiście najczęściej wyłączane są te najciekawsze. Ale też i włącza ją nowe - głównie badziewie z tzw. muzyką biesiadną do kotleta oraz disco polo. Programów z tym ostatnim dziadostwem jest w Multimediach już chyba około dziesięciu.

      Ocena komentarza: warty uwagi (22) odpowiedz na ten komentarz

    4. mm #2777998 | 89.228.*.* 17 sie 2019 12:46

      a my nie mamy kablówki w domu już od 6 lat. Świat bez telewizora jest piękniejszy. Tylko internet z kablówki.

      Ocena komentarza: warty uwagi (34) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      Pokaż wszystkie komentarze (8)