Bardzo gorzki smak cukru

2019-03-22 21:11:04 (ost. akt: 2019-03-22 21:17:12)
Cukier

Cukier

Autor zdjęcia: pixabay.com

Cukier krzepi? Niestety takie myślenie nie wychodzi nam na zdrowie. Zwłaszcza, że jemy go stanowczo za dużo. Przeciętny Kowalski spożywa rocznie aż o 12 kg więcej cukru przetworzonego zawartego w słodkich przekąskach i gotowych potrawach niż 10 lat temu.
Lubimy słodkie. Tak bardzo, że trudno wyobrazić nam sobie życie bez słodkiego smaku. A im więcej jemy cukru, tym bardziej organizm go pragnie. To dlatego cukier jest osiem razy bardziej uzależniający niż kokaina. Całkowity detoks cukrowy wymaga ponad dwóch miesięcy abstynencji. Dopiero po tym czasie okazuje się, że można obejść się bez czekolady. Ale czy na pewno da się całkowicie wyeliminować cukier?

Specjaliści zalecają, aby jeść dziennie nie więcej niż 6 łyżeczek cukru. I nie chodzi tu tylko o biały cukier z cukiernicy. Mowa o każdym cukru dodanym do produktów gotowych, po które sięgamy każdego dnia. A nie zdajemy sobie sprawy, że w owocowym jogurcie może być średnio dziesięć łyżeczek cukru, a w łyżeczce ketchupu… łyżeczka cukru. Cukier obecny jest też w mocno przetworzonych wędlinach, czy słonych przekąskach. Właśnie dlatego przeciętna Kowalska nieświadomie zjada dziennie 30 łyżeczek cukru, a Kowalski aż 45 łyżeczek. To zdecydowanie za dużo.

— Wiemy, że tego cukru jemy za dużo. Ale czy możemy coś z tym zrobić? — zastanawia się Przemysław Galewski z Olsztyna. — Kupujemy to, co lubimy. I to zjadamy. Oczywiście najlepiej gotować sobie samemu. Kupiłem wątróbkę, więc wiem, co zjem na obiad. Ale co ze śniadaniem? Co z kolacją? Kupiłem też pizzę mrożoną. Zapewne ma cukier w składzie…

— Nie czytam etykiet, więc nie wiem, ile cukru jest w danym produkcie — dodaje Magdalena Dudek z Olsztyna. — Ale nawet gdybym je czytała, pewnie nie miałabym co jeść. Bo cukier jest dziś wszędzie. Musiałabym wszystko odłożyć.

Dlatego NFZ to zbadał. I okazało się, że dziś przeciętny Polak zjada rocznie aż o 12 kg więcej cukru przetworzonego zawartego w słodkich przekąskach i gotowych potrawach niż 10 lat temu.

Dziś to średnio 33,3 kg białego cukru na głowę, czyli przetworzonego, najgorszego. Dziesięć lat temu było to 21,5 kg. Ogólnie zjadamy teraz 44 kilogramy cukru — nieprzetworzonego i przetworzonego. Trzeba jednak wiedzieć, że cukier w produktach spożywczych występuje pod wieloma postaciami, m.in. jako glukoza, fruktoza, dekstroza, maltodekstryna, syrop glukozowy czy syrop glukozowo-fruktozowy. Cukier występuje również naturalnie w mleku jako laktoza albo w owocach jako fruktoza.

— Cukier jest źródłem pustych kalorii, nie zawiera żadnych substancji odżywczych, nie jest źródłem witamin czy składników mineralnych. Natomiast jego spożycie w dużych ilościach sprzyja wzrostowi masy ciała i tym samym zwiększeniu ilości tkanki tłuszczowej — uważa na swoim blogu Anna Lewandowska, sportsmenka, coach i żona piłkarza Roberta Lewandowskiego. —  To prawda, że glukoza jest podstawowym źródłem energii dla komórek naszego organizmu, jednak nadmiar cukrów w diecie może również powodować pogorszenie naszego stanu zdrowia. Spożycie cukru nie tylko zwiększa ryzyko rozwoju próchnicy, ale przyczynia się również do wzrostu poziomu trójglicerydów w surowicy krwi. Spożycie dużej ilości cukrów prostych jest szczególnie niebezpieczne dla osób z cukrzycą, bo może prowadzić do znacznych wahań poziomu glukozy i powodować hiperglikemię. Spożywanie rafinowanych węglowodanów zwiększa również ryzyko zakwaszenia organizmu. Nadmiar cukrów może także sprzyjać wzrostowi drożdżaków Candida. Pamiętajmy również, że cukier uzależnia! Z czasem będziemy go potrzebować coraz więcej i więcej. W ekstremalnych sytuacjach tego nałogu jest równie trudno pozbyć się jak uzależnienia od alkoholu.

//Cukier to węglowodany, które należy codziennie dostarczać organizmowi, aby poprawnie funkcjonował. Dietę należy bardzo jednak dobrze zbilansować w taki sposób, aby nie pochłaniać za dużo cukrów prostych. To one nie są korzystne dla zdrowia.//

— Oczywiście nie należy rezygnować całkowicie ze spożycia cukrów, ale starajmy się wybierać te zdrowe — podkreśla Anna Lewandowska. — Węglowodany dzieli się na proste i złożone. Źródłem cukrów prostych są przede wszystkim słodzone napoje gazowane, słodycze, ciasta, ciasteczka, cukier. To właśnie ich należy się wystrzegać. Ograniczyć również powinniśmy spożycie produktów z mąki jasnej. Z kolei źródłem węglowodanów złożonych są między innymi produkty zbożowe pełnoziarniste, grube kasze, płatki zbożowe czy otręby. Produkty te są również źródłem błonnika pokarmowego, zawierają szereg witamin i składników mineralnych. Te węglowodany jak najbardziej powinny znaleźć się w naszej codziennej diecie.

Trzech na pięciu dorosłych Polaków ma nadwagę, a co czwarty jest otyły. Z większą wagą boryka się 2,7 mln dorosłych Polaków. To o 600 tys. więcej niż w 2012 roku. Za dużo ważą też dzieci. Tyją najszybciej w Europie — dlatego, że nikt nie kontroluje tego, co jedzą. Ok. 30 proc. dzieci w wieku 8 lat spożywa napoje gazowane co najmniej raz w tygodniu. Ok. 67 proc. nastolatków spożywa napoje energetyczne. Jedna taka puszka to aż sześć łyżeczek cukru. Siedem ma natomiast puszka napoju z bąbelkami. Często rodzice nie widzą w tym niczego złego. Mało tego, ile razy przekupują maluchy lizakiem czy lodami? Ile razy mówią, że dzieciństwo bez cukierków to nie dzieciństwo? Tym samym wyrabiają niezdrowe nawyki.

Badanie Instytutu Żywności i Żywienia na ogólnopolskiej grupie 400 dzieci w wieku 4 lat wykazało, że spożycie cukru wyniosło 76 g dziennie. W innym ogólnopolskim badaniu, na takiej samej grupie 4-letnich dzieci, spożycie było jeszcze większe (81-87 g dziennie), co w kontekście zaleceń dla tej grupy wiekowej stanowiło 231-248 procent normy. To nie wróży na przyszłość niczego dobrego. Grozi nie tylko otyłością i próchnicą, ale również wieloma poważnymi konsekwencjami — w tym cukrzycą typu 2, dużym stężeniem cholesterolu prowadzącym chociażby do miażdżycy i chorób serca. Eksperci szacują, że w 2040 roku cukier będzie drugim po papierosach czynnikiem ryzyka wczesnej śmierci. Dziś cukier też już zbiera żniwo. W Polsce blisko 1400 zgonów rocznie jest konsekwencją nadmiernego spożycia napojów słodzonych cukrem. To też wyliczenia z raportu NFZ. Wobec tego czy rzeczywiście cukier krzepi?

Ada Romanowska.



Komentarze (7) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Aldonka #2703349 | 5.184.*.* 25 mar 2019 11:13

    wszędzie ten cukier ładują. W napojach to już przesadzają.. ja od dawna przestałam je kupować dzieciakom próchnica się od słodkiego zrobiła i wyłącznie moją pierwszą cisowiankę im kupuję.. zresztą jak sobie wziąc etykietę ketchupu to tam tak samo mnóstwo cukru jest.. niedługo to nie wiedomo będzie co jeść żeby było zdrowe

    odpowiedz na ten komentarz

  2. hur #2702628 | 207.237.*.* 23 mar 2019 22:30

    Mowa o każdym cukru dodanym do produktów gotowych, po które sięgamy każdego dnia. " POTRZEBUJESZ EDYCJI TEKSTU AUTORZE!!!

    odpowiedz na ten komentarz

  3. Jaśniepan #2702337 | 83.5.*.* 23 mar 2019 12:56

    Należy myśleć, podobno jesteśmy istotami rozumnymi ? Człowiek nie świnia, wszystko zje :) Myśleć osiołki !

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  4. zbyszek #2702202 | 89.228.*.* 23 mar 2019 06:05

    Pamietacie jak wlatywało się do domu z podwórka odkrajało sie pajdę chleba,zamoczyło się go w wodzie i na to gruga warstwa cukru - cukru i jeszcze raz cukru i chyc z tym dalej do na podwórko !

    Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. zorientowany #2702185 | 95.160.*.* 23 mar 2019 00:07

      im więcej cukru w życiu, tym bardziej gorzki jego koniec...

      odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (7)
    2001-2021 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, GRUPA WM Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5

    GRUPA WM Sp. z o.o. realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich w ramach działania 1.5 Dotacje na kapitał obrotowy Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.

    Unia Europejska

    VISA MASTER CARD