Kolejowe plany dla Warmii i Mazur: Gdzie będzie gruntowny remont?

2015-07-22 07:10:00(ost. akt: 2015-07-21 18:43:20)

Autor zdjęcia: Beata Szymańska

W najbliższych latach kilka szlaków kolejowych w naszym województwie czeka gruntowny remont. Wśród linii zgłoszonych do modernizacji w pierwszej kolejności są odcinki Działdowo-Nidzica-Olsztyn oraz Szczytno-Pisz-Ełk, Olsztyn-Braniewo, Jabłonowo-Iława-Olsztyn-Korsze. Szczegóły zawiera projekt Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku.
W piątek na stronach Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju pojawił się projekt Krajowego Programu Kolejowego (KPK) do 2023 roku. Wśród przewidzianych na nową perspektywę unijną inwestycji są ważne szlaki kolejowe Warmii i Mazur.

Realizatorem KPK jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Szacuje się, że otrzyma ze środków UE przynajmniej 9,48 mld euro (39,8 mld zł) dofinansowania. Aby środki UE przeznaczone na infrastrukturę kolejową mogły zostać wykorzystane, wymagane jest również znaczne wsparcie ze środków krajowych. Z budżetu państwa na realizację zadań PKP od 1 stycznia 2015 roku trafi 22 325 mln zł.

Wśród linii wytypowanych do modernizacji w pierwszej kolejności są odcinki Działdowo-Nidzica-Olsztyn oraz Szczytno-Pisz-Ełk, Olsztyn-Braniewo, Jabłonowo-Iława-Olsztyn-Korsze.

Główny cel KPK obejmuje wzmocnienie roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju przez stworzenie spójnej i nowoczesnej sieci linii kolejowych. Cele szczegółowe obejmują: wzmocnienie efektywności transportu kolejowego, zwiększenie bezpieczeństwa funkcjonowania transportu kolejowego oraz poprawę jakości w przewozach pasażerskich i towarowych.

W projekcie KPK zawarto nie tylko informację o tym, co musi się zmienić, ale również na temat obecnej sytuacji na torach. Stan infrastruktury będącej w zarządzie PKP PLK nie jest zadowalający — czytamy w projekcie. Tylko prawie połowa linii kolejowych nie budzi zastrzeżeń co do parametrów, zaś pozostała część linii wymaga przeprowadzenia bieżących napraw lub kompleksowej modernizacji.


Jakość infrastruktury przekłada się bezpośrednio na prędkość pociągów, która jest dużo niższa niż w większości krajów europejskich. Jednak dzięki prowadzonym modernizacjom na koniec 2013 roku 25,5% linii było dostosowanych do prędkości przekraczających 120 km/h. Obecnie trwają prace nad przystosowaniem wybranych odcinków sieci kolejowej do prędkości maksymalnej przekraczającej 160 km/h (w rocznym rozkładzie jazdy 2014-2015 na odcinku 90 km wprowadzono prędkość maksymalną 200 km/h dla pociągów pasażerskich).

Do 11 sierpnia 2015 r. trwają konsultacje publiczne projektu uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. Konsultacje mają charakter otwarty. Szczegóły i treść programu na stronie >>> Konsultacji publicznych



Komentarze (12) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Postęp? #1780468 | 95.90.*.* 22 lip 2015 07:47

    W latach 70-tych ekspres do Warszawy jechał z Olsztyna 2 godz. 20 min. Póki takiej szybkości nie uzyska na tej trasie i na zbliżonych odległościowo czyli do Gdańska, Białegostoku, Torunia to o jakim postępie mówimy? Należy raczej mówić o próbie zmniejszenia poziomu degradacji. Jednak to za mało! Nasz region traktowany jest jak piąte koło u wozu. Jeszcze trochę a będzie likwidacja województwa.

    Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz

  2. kopciuch #1780476 | 164.126.*.* 22 lip 2015 07:59

    A linia kolejowa Olsztyn - Ełk to gdzie?

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. stara baba #1780483 | 88.156.*.* 22 lip 2015 08:08

      Jakoś nie widzę trasy Olsztyn - Szymany. Zapomnieli,że do lotniska trzeba dojechać?

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. paff #1780516 | 83.9.*.* 22 lip 2015 08:44

        A o Mrągowie i Mikołajkach ani widu ani słychu...Wstyd, żeby takie miejscowości były zupełnie odciete. Brawo dla Włodarzy. Jakoś Pisz potrafil uchronić się przed wyłączeniem linii, a tu Szefowie chwalą się, że są Sercem Mazur, a okazuje się, że mylą Serce z Dupą.

        Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

      2. Ryś #1780517 | 46.171.*.* 22 lip 2015 08:48

        A odcinek Korsze-Ełk? Co z elekktryfikacją? Po co dkoładać do beznadziejnego połączenia Olsztyn - Szczytno-Pisz-Ełk, gdzie nie ma trakcji? Lotnisko w Szymanach to jeden wielki bubel

        Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

        Pokaż wszystkie komentarze (12)