Młodzież z Olsztyna w Senacie. Uczniowie zabrali głos w sprawach kultury
2025-03-10 18:00:27(ost. akt: 2025-03-10 15:03:26)
W Senacie Rzeczypospolitej Polskiej odbyła się młodzieżowa debata z cyklu "Senat na Ty", w której udział wzięli uczniowie z olsztyńskich szkół. Spotkanie miało na celu zwrócenie uwagi na rolę kultury w życiu młodych ludzi.
Tłumaczenie i wydawanie polskich książek za granicą, zapoznawanie dzieci i młodzieży z dziełami literackimi w przystępny sposób, promocja instytutów sztuki w mediach społecznościowych prowadzonych przez młodzież to tylko niektóre z postulatów wypracowanych i przyjętych przez uczestników debaty młodych Senat na TY „Sztuka dla każdego, także dla młodego – rozwiązania i atrakcyjność sztuki dla młodych ludzi”, zorganizowanej 7 marca 2025 r. w Senacie.
— Teraz, kiedy jest taki trudny czas wojny za naszą granicą, kiedy najwięcej mówi się o potrzebie bezpieczeństwa i pokoju, rozmowy o kulturze są w cenie. Dlatego bardzo mnie cieszy, że zorganizowaliście spotkanie poświęcone właśnie temu. Dostępność do kultury, także dzięki zdobyczom techniki, mediom społecznościowym, jest teraz ogromna. Warte rozważenia jest to, czy chcecie z niej korzystać. Myślę, że dziś spróbujecie odpowiedzieć też na to pytanie — powiedziała wiceprzewodnicząca Komisji Kultury i Środków Przekazu senator Barbara Zdrojewska, otwierając spotkanie w imieniu marszałek Senatu.
Jak mówili prowadzący debatę uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego im. K.I. Gałczyńskiego w Olsztynie, ma ona na celu zwrócenie uwagi na rolę kultury w życiu młodych ludzi.
— Pochylimy się nad tym, jak pielęgnować jej piękno i jak stawiać czoło wyzwaniom, które przed nią stoją — zadeklarowali.
Wśród prelegentów byli obecni m.in. rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak, zastępczyni dyrektora Departamentu Mecenatu Państwa Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Edyta Wiśniowska i warszawski rzecznik praw uczniowskich Damian Jaworek.
Do udziału w debacie zostali zaproszeni również uczniowie: III LO im. Stefana Batorego w Chorzowie, IV LO im. gen. Stanisława Maczka w Katowicach, Zespołu Szkół Zawodowych w Kurzętniku, I LO im. J. Wybickiego w Kościerzynie, Uniwersyteckiego XII LO im. Marii i Georga Dietrichów, XIII LO Katolickiego im. Świętej Rodziny i I LO im. A. Mickiewicza w Olsztynie, LO im. Tomasza Zana w Pruszkowie, IV LO im. Tadeusza Kościuszki w Toruniu, LXIII LO im. Lajosa Kossutha, LXIV LO im. Stanisława Ignacego Witkiewicza „Witkacego” i XXXIII LO Dwujęzycznego im. Mikołaja Kopernika w Warszawie.
W pierwszej części spotkania, mającej charakter otwartej dyskusji, młodzi ludzie wraz z panelistami starali się odpowiedzieć na pytania, jaką rolę odgrywa kultura w ich życiu, jaką mają z nią styczność, jak korzystają z jej dóbr i jakie napotykają w tym trudności, jak tworzą kulturę, jak w dobie popularności social mediów postrzegają dostępność kultury?
Paneliści: dr Katarzyna Stanny, prof. ASP, członkini Rady ds. Szkolnictwa Artystycznego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dr Stanisław Trzciński, kulturoznawca, pisarz, znawca rynku muzycznego, wykładowca, Dominika Jagiełło z Działu Rozwoju i Obsługi Publiczności Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. Młodzieży senator Jerzy Wcisła dzielili się swoimi doświadczeniami w tym zakresie. Zarówno dr Katarzyna Stanny, dr Stanisław Trzciński, jak i Dominika Jagiełło wspominali, że, jako dzieci artystów i osób związanych zawodowo ze sferą kultury, nie mieli wyjścia – chłonęli ją od wczesnego dzieciństwa w domu rodzinnym.
Podkreślali też, podobnie jak senator Jerzy Wcisła, że ważną rolę na późniejszym etapie odgrywało w tym środowisko rówieśników poprzez wzajemną inspirację i różne formy aktywności, np. śpiewanie w chórze, jak w wypadku Dominiki Jagiełło.
Druga część spotkania miała charakter dyskusji z ekspertami w 3 grupach roboczych: kultura w erze globalizacji – jak zarządzać kulturą masową i czy walczyć o ochronę kultur lokalnych?; dostęp do kultury i sztuki – co mogą robić państwo i samorządy, żeby wspierać atrakcyjność i dostępność sztuki dla młodych ludzi?; kultura w szkole – szkolne lektury, wycieczki i wydarzenia kulturalne jako wstęp do świadomego uczestnictwa w kulturze.
Grupy wypracowały 9 postulatów, wszystkie uzyskały poparcie w wyniku głosowań.
Przyjęto postulaty: tłumaczenie i wydawanie polskich książek za granicą i finansowanie angielskich napisów w polskich filmach; zapoznawanie dzieci i młodzieży z dziełami literackimi w bardziej przystępny sposób (teatr, kino, współpraca); opłacanie studiów artystycznych i filmowych dla studentów i następnie związanie ich z pracą w kraju; uwzględnienie instytucji kultury w planach zagospodarowania przestrzennego; promocja instytutów sztuki w mediach społecznościowych prowadzonych przez młodzież; przynajmniej 1 wyjście młodzieży w miesiącu do instytucji kultury, z perspektywą nawiązania długotrwałej współpracy; interdyscyplinarne warsztaty; promowanie olimpiad artystycznych, zmiany w podstawie historii.
Młodzież przekazała postulaty senatorowi Jerzemu Wciśle, rzeczniczce praw dziecka Monice Hornie-Cieślak i dyrektor Edycie Wiśniowskiej.
Zobowiązali się oni do podjęcia prac nad ich realizacją.
źródło: Senat Rzeczypospolitej Polskiej
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez