Decydują się losy obwodnicy Olsztyna

2025-03-08 10:00:00(ost. akt: 2025-03-07 14:51:15)
Władze Olsztyna twierdzą, że obwodnica miasta powinna być granicą administracyjną stolicy Warmii i Mazur

Władze Olsztyna twierdzą, że obwodnica miasta powinna być granicą administracyjną stolicy Warmii i Mazur

Autor zdjęcia: Andrzej Sprzączak

Drogowcy organizują spotkanie, na którym zarekomendują ostateczny wariant obwodnicy Olsztyna.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych finalizuje już prace związane z planowaniem przebiegu północnej obwodnicy Olsztyna. O tym jak pobiegnie droga zdecyduje zespół oceny przedsięwzięć inwestycyjnych, który działa przy dyrektorze olsztyńskiego oddziału GDDKiA. Po raz pierwszy zebrał się pod koniec 2024 roku. Zebrano wtedy uwagi uczestników ZOPI, które przekazano projektantom. Na tej podstawie biuro projektów Trakt w Katowicach korygowało studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe.

Na stole leżą trzy warianty w zachodnim korytarzu, ale tylko dwa popierają podolsztyńskie gminy oraz Olsztyn. I nie są to te same opcje.

Przed ostatnim posiedzeniem zespołu drogowcy jeszcze raz poprosili samorządy o wskazanie preferowanego przez gminy wariantu. Trzy gminy (Dywity, Jonkowo i Gietrzwałd) wskazały wariant O1 (tzw. niebieski), zaś Olsztyn — wariant O2 (tzw. żółty). Ten ostatni, przebiegający blisko granic Olsztyna, jest bardzo korzystny dla miasta, jeśli chodzi o uzbrojenie terenów, które znajdują się na Redykajnach. To ponad 100 hektarów. Ratusz zdecydował się opracować dla nich plan zagospodarowania przestrzennego. Według ustaleń zawartych w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, teren ten został wyznaczony jako obszar przeznaczony pod mieszkalnictwo o niskiej intensywności, z naciskiem na zabudowę jednorodzinną. Zgodnie z wytycznymi Studium, charakter północnej części Redykajn ma zostać utrzymany jako strefa osiedli podmiejskich o niskiej intensywności zabudowy, będących jednocześnie rezerwą przestrzeni mieszkalnej dla tego typu budownictwa.

Wprowadzane przekształcenia mają również obejmować przeznaczenie terenów rolniczych do użytkowania pod zabudowę mieszkaniową i usługi, zgodnie z zapotrzebowaniem miasta na rozwój w tym kierunku.

Decydujące spotkanie

Los obwodnicy rozstrzygnie się w ciągu kilku następnych dni. Na 12 marca zaplanowane jest długo oczekiwane posiedzenie Zespołu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych (ZOPI) z udziałem projektantów i zainteresowanych samorządowców.

— Mamy trzy warianty — mówi Katarzyna Kozłowska, rzeczniczka olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. — Na planowanym posiedzeniu do realizacji zarekomendowany zostanie jeden z nich. Na razie jest za wcześnie, by go wskazywać. Będzie on podstawą do wystąpienia o uzyskanie decyzji środowiskowej dla planowanej inwestycji. Chcemy to zrobić w drugim kwartale tego roku.

Według planów GDDKiA w drugiej połowie 2027 roku możliwe będzie ogłoszenie przetargu na wykonanie robót w systemie „projektuj i buduj”.

Wskazanie wariantu korzystnego dla Olsztyna oznaczałoby m.in. wybudowanie węzła Olsztyn-Redykajny oraz zmniejszenie natężenia ruchu na al. Wojska Polskiego w kierunku Dywit.

Na spotkanie czekają m.in. władze Dywiit.

— Dotychczas preferowanym przez gminę Dywity wariantem jest O1, ale po wprowadzeniu korekt i zmian zauważamy pozytywne argumenty za wariantem 02. Czekamy jednak na spotkanie ZOPI II, oficjalne przedstawienie rezultatów wszystkich prac oraz rekomendację rozwiązania, którą wskażą projektanci obwodnicy. Na pewno po zapoznaniu się z nim, jako gmina przedstawimy swoją opinię w tej sprawie — stwierdził Jacek Niedzwiecki, rzecznik Urzędu Gminy Dywity.

Co z innymi obwodnicami?

Obwodnica Olsztyna i Dywit jest jedną z pięciu, których budowę na Warmii i Mazurach zakłada rządowy „Program budowy 100 obwodnic”. Na razie powstała tylko niewielka, bo niespełna dwukilometrowa obwodnica Smolajn w ciągu DK51, która została oddana do użytku w 2022 roku.

Jedna z obwodnic jest w budowie — to obwodnica Gąsek w ciągu DK65. We wrześniu wykonawca przejął teren budowy. Roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w drugim kwartale 2027 roku. Będzie to jednojezdniowa droga o długości 3 km.

Drogowcy mają już też decyzję środowiskową dla obwodnicy Pisza w ciągu drogi krajowej 63. To pozwala na dokończenie szczegółowej koncepcji technicznej dla wybranego wariantu i przejście do ogłoszenia przetargu na realizację inwestycji w systemie "projektuj i buduj". Obwodnica będzie omijać miasto od strony zachodniej i południowej i mieć ok. 7,4 km długości. To też będzie droga jednojezdniowa, z trzema rondami. Wybudowane zostaną cztery wiadukty drogowe, jeden kolejowy oraz most nad Pisą. Ma powstać do 2029 roku.

Na tej liście jest też obwodnica Szczytna w ciągu dróg krajowych 53, 57 i 58. Tu planowany termin realizacji to lata 2027-2031.

Grzegorz Szydłowski