Czwartek, 23 listopada 2017. Imieniny Adeli, Felicyty, Klemensa

Podziel się:

Podziel się:

Szkoła Podstawowa nr 14 w Olsztynie wzięła udział w 15 Olsztyńskich Dniach Nauki i Sztuki

W piątek 29 września klasa VII i drugie klasy gimnazjalne Szkoły Podstawowej nr 14 podobnie jak w latach poprzednich Gimnazjum nr 5 udały się do Kortowa na 15 Dni Nauki i Sztuki. Pierwszym punktem naszej wyprawy był Wydział Matematyki i Informatyki.

W jednej z sal wykładowych zapoznaliśmy się z tematyką robotyki i sztucznej inteligencji. Prowadzący pokazał nam roboty o różnym stopniu skomplikowania i wartości. Najprostsze budowane na podstawie klocków LEGO można mieć i konstruować w każdym domu. Nie mają one zbyt wielu umiejętności, ale można się nimi pobawić i dają podstawową wiedzę o robotyce. Widzieliśmy też robota za trzydzieści tysięcy, który miał już dużo więcej funkcji.
Zapoznaliśmy się też z zagadnieniem sztucznej inteligencji. Okazuje się, że obecne roboty, podobnie jak ludzie: uczą się, rozumują i podejmują decyzje. Podobnie jak ludzie mogą się poruszać w otoczeniu. My mamy różne zmysły: smak, dotyk, słuch, wzrok itd. Roboty do odczuwania otoczenia potrzebują sensorów: odległości, dotyku, natężenia światła i koloru, temperatury oraz kamer, urządzeń lokalizacyjnych i wielu innych. Mogą poruszać się samodzielnie lub potrzebują kontrolera zewnętrznego.
Obejrzeliśmy filmiki, które pokazują roboty w różnych sytuacjach: walki sumo, na meczu piłki nożnej, robot wykonujący ćwiczenia i grupę taneczną robotów. Aż niesamowite, że roboty tyle rzeczy potrafią. Na szczęście jeszcze przez dłuższy czas opanowanie świata przez sztuczną inteligencję nie będzie możliwe.
Po emocjach związanych z robotyką udaliśmy do Wydziału Humanistycznego. Tu wysłuchaliśmy wykładu „Ciemna strony mocy atakuje - o hejcie i hejterach”. Dowiedzieliśmy się, co to jest hejt i jakimi cechami charakteryzuje się hejter. Poznaliśmy dekalog hejtera i zasady niewłaściwego słownictwa obowiązującego w świecie hejtu. Zostały przedstawione i omówione przykłady hejtu w internecie. Z wykładu dowiedzieliśmy się również, że nikt w sieci nie jest anonimowy i w każdej chwili osoby niewłaściwie się tu zachowujące mogą zostać zlokalizowane i ukarane. Przekazano nam również informację, jak należy się zachować, jeśli padnie się ofiarą hejtu. Należy zastosować metodę trzech kroków, zgłosić sprawę na policję lub opisać ją na odpowiedniej stronie internetowej, gdzie specjaliści zajmą się rozwiązaniem problemu.
W drodze powrotnej można było odwiedzić stoisko Katedry Ogrodnictwa, gdzie zaprezentowane były różne owoce reprezentujące rośliny z całego świata. Było to niezwykle barwne stoisko.
Na Dniach Nauki i Sztuki byli również najmłodsi uczniowie naszej szkoły – pierwszaki z Ia. Uczestniczyli oni w zajęciach pod tytułem „Płaszcze i kalosze budynków, czyli ochrona obiektów przed wilgocią i wodą naporową”. Dzieci dowiedziały się, jak przebiega zawilgocenie budynków i jakie czynniki mają na to wpływ. Uczniowie wykonali model budynku z papieru oraz zabezpieczyli go przed wodą i wilgocią prostymi materiałami.
Po wielu emocjach, z nową wiedzą udaliśmy się do domów, aby podzielić się przeżyciami z najbliższymi.
Lech Wąsowski

Artykuł został umieszczony przez naszego użytkownika na jego profilu: Szkoła Podstawowa Nr 14 w Olszty
Oceń artykuł:

(0)