CyfrowaRodzina.pl

2020-11-24 16:23:06(ost. akt: 2020-11-25 07:42:03)   Artykuł sponsorowany

Autor zdjęcia: pixabay.com

Internet to narzędzie, które młodzi ludzie intensywnie wykorzystują w codziennym życiu do nauki, rozrywki i komunikacji. Szkoła Podstawowa nr 25 z Oddziałami Integracyjnymi im. H. Ch. Andersena w Olsztynie inicjuje i propaguje działania na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów Internetu oraz zaznajomienia rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online, promując akcje nastawione na pozytywne wykorzystywanie Internetu i mediów cyfrowych w życiu codziennym. Tworzymy kulturę szacunku, zrozumienia, zaufania i tolerancji w sieci.
Od roku szkolnego 2019/2020 na terenie Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 3 w Olsztynie realizowany jest projekt Cyfrowa Rodzina – rozwijanie kompetencji multimedialnych oraz zapobieganie cyberzagrożeniom w ramach cyklu projektów NASK CYBERBEZPIECZEŃSTWO — Społeczne i edukacyjne aspekty cyberbezpieczeństwa. Adresatami projektu są nie tylko dzieci, rodzice i nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 25 z Oddziałami Integracyjnymi im. Hansa Christiana Andersena w Olsztynie, ale również mieszkańcy Olsztyna i całego województwa.

UWAGA KONKURS!!!

Korzystasz z Internetu? Wiesz, jakie są jego zalety? Chodzisz do przedszkola, szkoły podstawowej lub szkoły średniej? Lubisz rysować, malować, tworzyć wiersze? Masz inny kreatywny pomysł- na przykład na komiks? To konkurs dla Ciebie!

Szkoła Podstawowa nr 25 z Oddziałami Integracyjnymi im. H. Ch. Andersena w Olsztynie zaprasza do udziału w konkursie plastyczno-literackim „Internet uczy, bawi i rozwija – czyli zalety cyfrowych mediów i edukacji online”.

Prace konkursowe należy przesyłać na adres: Szkoła Podstawowa nr 25 z Oddziałami Integracyjnymi im H. Ch. Andersena w Olsztynie, ul. Wańkowicza 1, 10-684 Olsztyn z dopiskiem „Cyfrowi Tubylcy” w nieprzekraczalnym terminie do dnia 30.11.2020 r. wraz z wymaganymi załącznikami. Prace literackie powinny być dostarczone na adres email: konkurs.cyfrowitubylcy@gmail.com. Szczegóły, regulamin i załączniki znajdują się na stronie internetowej szkoły lub stronie www.cyfrowarodzina.pl.

Dla zwycięzców i osób wyróżnionych Organizator przewiduje nagrody: tablety 10’ z klawiaturą i etui, Smart Bandy Xiaomi, głośniki bezprzewodowe 20W -40W, pamięci flash – Kingston 32 GB i 64 GB, tablety graficzne, słuchawki bezprzewodowe i inne liczne gadżety. Jesteś studentem? Potrafisz kompetentnie korzystać z multimediów? Napisz konspekt/scenariusz zajęć z wykorzystaniem cyfrowych mediów i prześlij na adres e-mail konkurs.cyfrowitubylcy@gmail.com do 06.12.2020. Do wygrania wymienione powyżej cenne nagrody! Zapraszamy.

Galeria nadesłanych prac konkursowych:
https://photos.app.goo.gl/5HQtBrmwNK9GrKGs9

Szczegóły i regulamin konkursu na: www.cyfrowarodzina.pl.

Koordynatorki projektu NASK „Cyfrowa Rodzina” mgr Anna Tomaszewicz mgr Magdalena Słowik

Głównymi celami projektu Cyfrowa Rodzina – rozwijanie kompetencji multimedialnych oraz zapobieganie cyberzagrożeniom jest:
• uświadamianie zagrożeń wynikających z niewłaściwego korzystania z Internetu
i telefonów komórkowych,
• ukazanie mechanizmu powstawania uzależnień,
• uświadamianie negatywnego wpływu nieodpowiednich i nienadzorowanych gier komputerowych,
• kreowanie właściwego modelu spędzania wolnego czasu,
• uświadamianie konsekwencji prawnych i odpowiedzialności za działania w sieci,
• promowanie pozytywnych doświadczeń internetowych,
• podniesienie świadomości i odpowiedzialności rodziców za stan bezpieczeństwa ich dzieci w kontakcie z cyfrowymi mediami,
• podniesienie poziomu świadomości i kompetencji nauczycieli, rodziców/opiekunów w zakresie kompetentnego wykorzystania mediów i radzenia sobie z zagrożeniami online,
• wskazanie narzędzi i strategii, dzięki którym można uzyskać ochronę lub radzić sobie z zagrożeniami online,
• ochrona uczniów szkół podstawowych przed patologią, wszelkimi formami przemocy oraz szkodliwymi treściami w Internecie.

Jednakże podejmowane działania nie są skierowane tylko i wyłącznie do społeczności skupionej wokół ZSO nr 3 w Olsztynie, ale do wszystkich młodych ludzi (między innymi przez stworzenie stron www.cyfrowarodzina.pl oraz www.cyfrowarodzina.olsztyn.pl, liczne konkursy, akcje, publikacje itp.), by w bezpieczny i kompetentny sposób korzystali z dobrodziejstw cyfrowych mediów. Zapraszamy do odwiedzania stron cyfrowarodzina.pl oraz cyfrowarodzina.olsztyn.pl i zapoznania się z zawartymi tam informacjami, poradami, wskazówkami, linkami, aktualnościami oraz relacjami z podejmowanych działań, a także z galerią prac konkursowych nadesłanych na konkurs plastyczny i literacki Cyfrowi Tubylcy. W ramach projektu Cyfrowa Rodzina odbyły się między innymi lekcje profilaktyczne (także z udziałem przedstawicieli Policji i Straży Miejskiej), dotyczące cyberbezpieczeństwa i cyberzagrożeń dla uczniów SP25 w Olsztynie oraz ich rodziców, lekcje z udziałem studentek WNS UWM w Olsztynie – dotyczące cyfrowych kompetencji (poprowadzone w oparciu o scenariusze stworzone na podstawie katalogu kompetencji – https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/), a także konkursy wiedzy, plastyczne i literackie oraz różnego rodzaju inicjatywy angażujące uczniów do podnoszenia poziomu świadomości i kompetencji medialnych i informacyjnych. Ich efektem były między innymi liczne prace plastyczne, prezentacje multimedialne wykonane przez uczniów, scenki dotyczące cyberzagrożeń itp.

W trakcie realizacji projektu wykorzystywane i prezentowane były uczniom liczne materiały zaczerpnięte z wielu ciekawych stron, a także filmy i bajki edukacyjne dotyczące kompetentnego korzystania z Internetu i cyfrowych dobrodziejstw. Zachęcamy, byście wraz z rodzicami odwiedzili wspomniane strony i zapoznali się z ich przesłaniami:

Obrazek w tresci


Krótki film przestrzega wszystkich przed zbyt wczesnym i niekontrolowanym udostępnianiem dzieciom urządzeń elektronicznych, jak tablety czy smartfony. Autorzy kampanii wskazują jednocześnie, kiedy i jak udostępniać media elektroniczne z pożytkiem dla rozwoju najmłodszych.

Obrazek w tresci


Projekt 3… 2… 1 Internet to wspólne przedsięwzięcie fundacji Dzieci Niczyje oraz firmy Microsoft na rzecz bezpieczeństwa młodych internautów. Ambasadorem projektu jest Krzysztof Hołowczyc. W ramach projektu powstał serwis internetowy dla dzieci www.321internet.pl, komiks oraz propozycja zajęć edukacyjnych w szkołach podstawowych. Zachęcamy do zapoznania się z przygotowanymi w ramach projektu kreskówkami.



Owce w sieci
Zabawne kreskówki z morałem dotyczące netykiety oraz profilaktyki zagrożeń związanych z korzystaniem przez dzieci z Internetu, telefonów komórkowych i innych nowych technologii.

Uczniu, poznaj zasady bezpiecznego Internetu!!!


W związku z tym, że prowadzone są lekcje zdalnie, przypominamy o podstawowych zasadach zachowania się w Internecie:
• Zabezpiecz swój komputer, telefon, tablet – zainstaluj dobry program antywirusowy, pamiętaj o aktualizacjach, nie klikaj w nieznane i podejrzane linki.
• Dbaj o prywatność swoją i innych – nikomu nie udostępniaj swoich haseł oraz danych osobowych.
• Dbaj o swój wizerunek – daj się poznać z pozytywnej i dobrej strony.
• Szanuj innych – nie publikuj poniżających komentarzy, zaczepnych treści, traktuj ludzi tak, jak byś sam chciał być traktowany,
• Szanuj prawo do własności – jeśli kopiujesz obrazek, artykuł czy wypowiedź, podaj źródło i autora.
• Używaj poprawnego języka – pamiętaj o ortografii, interpunkcji i zwrotach grzecznościowych. Dostosuj język do odbiorcy - inaczej rozmawiasz z kolegą, a inaczej z nauczycielem czy osobą dorosłą.
• Postuj odpowiedzialnie – pomyśl i zastanów się, zanim coś opublikujesz. To, co wrzucisz do sieci, zostanie tam na zawsze. • Szanuj swój czas – zachowaj umiar w spędzaniu czasu w Internecie.
• Korzystaj z możliwości, które daje Internet – zastanów się, jak można twórczo i efektywnie wykorzystać jego możliwości.
• Pamiętaj, że z każdej sytuacji jest jakieś wyjście – w sytuacji zagrożenia online poproś o pomoc zaufaną osobę dorosłą lub zadzwoń pod bezpłatny numer 116 111.

Pamiętaj! Zawsze stosuj zasady NETYKIETY

Drogi Rodzicu, Drogi Uczniu tu możesz znaleźć przydatne informacje:
Gdzie jeszcze można uzyskać pomoc i wskazówki?

Obrazek w tresci

Pomaga wszystkim młodym internautom. Jego celem jest niesienie pomocy dzieciom i młodzieży w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa podczas korzystania z nowych technologii. Wspiera również rodziców i profesjonalistów, którzy w swojej pracy zawodowej spotykają się z problemami młodych internautów.

Są po to, żeby pomagać wszystkim w radzeniu sobie z zagrożeniami online. W jakich sytuacjach mogą Wam pomóc? Na przykład:
• gdy ktoś Was ośmiesza, szantażuje, wysyła wulgarne wiadomości,
• gdy ktoś na czacie czy poprzez komunikator zadaje Wam krępujące pytania, prosi o zdjęcie, namawia na spotkanie,
• gdy ktoś włamie się Wam na konto w grze czy w portalu społecznościowym,
• gdy ktoś wysyła lub prezentuje Wam treści zawierające pornografię lub przemoc.

Obrazek w tresci

Obrazek w tresci


Portal zawierający ciekawe filmy, informacje i materiały dotyczące uzależnień od różnego rodzaju czynności – np. siecioholizm, zakupoholizm, fonoholizm i inne uzależnienia. Jego celem jest rozpowszechnianie rzetelnej wiedzy na temat uzależnień behawioralnych wśród szerokiego grona odbiorców oraz pomoc psychologiczna i prawna osobom dotkniętym problemem uzależnień behawioralnych (osoby uzależnione oraz ich bliscy).

Obrazek w tresci


Dyżurnet.pl – to punkt kontaktowy, tzw. hotline, którego eksperci przyjmują i reagują na zgłoszenia (także anonimowe) przesyłane od użytkowników oraz instytucji o treściach nielegalnych i szkodliwych (ze szczególnym uwzględnieniem treści internetowych przedstawiających seksualne wykorzystywanie dzieci). Informacje o nielegalnych treściach przekazywane są policji lub innym zespołom reagującym należącym do międzynarodowego stowarzyszenia INHOPE. Projekt realizowany jest przez NASK.

Obrazek w tresci


Cybernauci – ten kompleksowy projekt kształtowania bezpiecznych zachowań w sieci jest skierowany do osób pracujących w szkołach, uczniów i uczennic oraz ich rodziców i opiekunów. Jego celem jest podniesienie kompetencji wszystkich wymienionych grup w zakresie bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni oraz reagowania na zagrożenia.

Obrazek w tresci


To projekt edukacyjny na temat bezpiecznego korzystania z Internetu, adresowany do dzieci w wieku 9-11 lat, który porusza m.in. kwestie nieodpowiednich treści. Dzieci mogą korzystać z serwisu oraz zamieszczonego w nim kursu e-learningowego „Misja: Bezpieczny Internet” samodzielnie lub w towarzystwie rodziców. Poszczególne elementy serwisu mogą być również podstawą zajęć szkolnych.


Polska wersja strony STOP.THINK.CONNECT, której celem jest zwiększenie poziomu świadomości użytkowników Internetu i promowanie bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni. Na portalu znajdują się praktyczne porady z zakresu bezpiecznego użytkowania Internetu.

Obrazek w tresci

>>> dzieckowsieci.pl
Kampania „Chroń dziecko w sieci” ma na celu przestrzec rodziców przed konsekwencjami kontaktów dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym ze szkodliwymi treściami w Internecie i wskazać im, jak ograniczyć ryzyko takich kontaktów.

Obrazek w tresci


Projekt Cyfrowobezpieczni.pl – Bezpieczna Szkoła Cyfrowa wymyślono po to, by skutecznie odpowiedzieć na problemy i wyzwania związane z bezpiecznym korzystaniem z zasobów cyberprzestrzeni w polskich szkołach.

Obrazek w tresci


To oficjalna strona projektu Komisji Europejskiej, realizowanego w Polsce przez konsorcjum: Fundację Dzieci Niczyje i Naukową Akademicką Sieć Komputerową. Na stronie znajdują się materiały edukacyjne, kursy e-learningowe, scenariusze zajęć, poradniki i broszury oraz raporty i badania.

Obrazek w tresci


Przystań w Sieci to projekt edukacyjny, który powstał z inicjatywy Facebooka, NASK PIB i UNICEF Polska. Został stworzony z myślą o uczniach, nauczycielach, psychologach, pedagogach i bibliotekarzach, poszukujących odpowiedzi na pytania dotyczące odpowiedzialnego korzystania z Internetu, ochrony własnego wizerunku w sieci i bezpieczeństwa online.

>>> fundacja.orange.pl - Fundacja Orange działa na rzecz nowoczesnej edukacji dzieci i młodzieży. Poprzez twórcze inicjatywy zachęca młodych do zdobywania wiedzy, udziału w kulturze, budowania społeczności przy wykorzystaniu nowych technologii.
>>> fundacja.orange.pl/blog/wpis/netykieta - Netykieta. 15 zasad postępowania w sieci
>>> przedszkolaki.sieciaki.pl – sieciakowy serwis przeznaczony dla najmłodszych dzieci.
>>> fdn.pl – oficjalna strona Fundacji Dzieci Niczyje.

Co to jest netykieta?


Netykieta to zasady zachowania, które odpowiadają na pytanie: jak zachowywać się w internecie? Podstawowe zasady netykiety

1. Szanuj innych i traktuj ludzi tak, jak chcesz aby traktowali Ciebie
2. Sprzeciw się hejtowi
3. Nie nadużywaj CAPS LOCKA
4. Pisz po polsku
5. Sięgnij do słownika
6. Nie przesadzaj z emotikonami
7. Nie trolluj
8. Uważaj na fake newsy
9. Szanuj prawo do własności w sieci
10. Dbaj o prywatność swoją i innych
11. Użyj wyszukiwarki na forum lub Google
12. Respektuj zasady grupy
13. Postuj odpowiedzialnie
14. Uważaj z ironią i sarkazmem 15. Miej umiar *więcej na https://fundacja.orange.pl/blog/wpis/netykieta

Czy jesteś kompetentnym medialnie i informacyjnie internautą? Możesz to sam sprawdzić i ocenić.

Zespół badaczy, pracujących pod kierunkiem P. Siudy i G.D. Stunży, opracował model kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych, łącząc wybrane zachowania, wiedzę i umiejętności zawarte w katalogu kompetencji [Katalog 2014] w poszczególne standardy. Model ten podzielony został na trzy główne składowe: zachowania informacyjne, zachowania produkcyjne oraz życie w Internecie – szczegółowo opisane poniżej:

Zachowania informacyjne [Siuda, Stunża, 2012]:

Standard 1 Sprawne i skuteczne docieranie do informacji Rozpoznawanie potrzeb informacyjnych. Formułowanie pytań w oparciu o potrzeby informacyjne. Wiedza o źródłach informacji. Odnajdywanie, wybieranie i ocena źródła informacji. Archiwizowanie informacji.

Standard 2 Krytyczna ocena informacji
Rozumienie treści komunikatu. Odnajdywanie, wybieranie i ocenianie informacji (aktualność, dokładność, ważność, wiarygodność źródła: autor, domena, instytucja sprawcza, autorytet nauczyciela, wszechstronność). Rozróżnianie faktów od opinii. Rozróżnianie treści reklamowych od niereklamowych.

Zachowania produkcyjne [Siuda, Stunża, 2012]:
Standard 3 Tworzenie, przetwarzanie i prezentowanie treści
Tworzenie nowych treści. Przetwarzanie treści znalezionych w Internecie i/lub tworzenie. Prezentowanie nowych i/lub przetworzonych treści.

Standard 4 Prawne aspekty produkowania i dystrybucji treści
Świadomość prawnego i etycznego wymiaru tworzenia treści. Wiedza dotycząca przetwarzania treści zgodnie z prawem. Znajomość praw twórcy treści zamieszczanych w Internecie. Rozpoznawanie problemów związanych z własnością w Internecie.

Życie w Internecie [Siuda, Stunża, 2012].
Standard 5 Empatia i wizerunek
Wiedza o Internecie jako przestrzeni wspólnej – dzielonej z innymi ludźmi. Dbanie o empatię w komunikacji internetowej. Budowanie wizerunku w sposób przemyślany i adekwatny do otoczenia.

Standard 6 Bezpieczeństwo i prywatność
Znajomość zagrożeń związanych z poruszaniem się w Internecie. Radzenie sobie z internetowymi niebezpieczeństwami. Uzyskiwanie kontroli nad udzielanymi innym informacjami. Świadomość powiązań oraz różnic między komunikacją zapośredniczoną i niezapośredniczoną przez Internet. Stosowanie zasad higieny związanej z korzystaniem z komputera.

Standard 7 Partycypacja w społecznościach internetowych Rozpoznawanie elementów kultury internetowej. Uczestniczenie w społecznościach internetowych. Inicjowanie i rozwijanie społeczności internetowych opartych o wspólne zadania [Siuda, Stunża, 2012].

Czy jesteś więc kompetentnym medialnie i informacyjnie internautą? Czy wiesz, jak rozwijać swoje kompetencje? Wskazówki i opisane szczegółowo poszczególne kompetencje u dzieci, młodzieży i osób dorosłych znajdują się na stronie https://edukacjamedialna.edu.pl/kompetencje. Zapraszamy wszystkich do zapoznania się z treściami prezentowanymi na wskazanych przez nas stronach oraz naszymi działaniami na rzecz rozwijania wspomnianych kompetencji i promocji bezpieczeństwa w sieci opisanymi na stronie www.cyfrowarodzina.pl.

Literatura Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych 2014. Fundacja Nowoczesna Polska ‹http://katalog.edukacjamedialna.edu.pl› Siuda P., Stunża G. D. (red.) 2012. Dzieci Sieci – kompetencje komunikacyjne najmłodszych: Raport z badań. Gdańsk. Instytut Kultury Miejskiej: 5 – 62.