Kto będzie woził koleją po torach Warmii i Mazur?

2020-11-20 12:13:05(ost. akt: 2020-12-09 21:06:23)
Marszałek Gustaw Marek Brzezin:  To duże wyzwanie finansowe dla samorządu województwa, ale zapewnienie mieszkańcom dobrego dostępu do komunikacji to jedno z naszych najważniejszych zadań

Marszałek Gustaw Marek Brzezin: To duże wyzwanie finansowe dla samorządu województwa, ale zapewnienie mieszkańcom dobrego dostępu do komunikacji to jedno z naszych najważniejszych zadań

Autor zdjęcia: UM

Ponad 414 mln zł samorząd województwa przeznaczy na wykonywanie kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2021-2026. Projekt umowy wieloletniej z Polregio został właśnie zatwierdzony przez zarząd województwa. — Wpływy z biletów pokryją może 1/3 kosztów, do zapewnienia transportu trzeba mocno dopłacać — podkreśla Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa.
Negocjacje umowy trwały od czerwca i choć nie były łatwe, dziś możemy powiedzieć, że przez kolejne 6 lat mieszkańcy regionu będą mieli zapewnione dotychczasowe połączenia oraz nowe, uruchamiane na zmodernizowanych liniach kolejowych.

Utrzymanie pracy eksploatacyjnej na poziomie przekraczającym 3 mln pociągokilometrów w roku stanowi znaczący wydatek w budżecie samorządu. Umowa zakłada ok. 62 mln zł rocznie z budżetu województwa i prawie 7 mln zł z Funduszu Kolejowego.
– To duże wyzwanie finansowe dla samorządu województwa, ale zapewnienie mieszkańcom dobrego dostępu do komunikacji to jedno z naszych najważniejszych zadań – mówi Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa.

Uwzględniając specyfikę regionu, m.in. niską gęstość zaludnienia i znaczną długość tras kolejowych pokonywanych przez pociągi, zapewnienie satysfakcjonującej pasażerów oferty przewozowej jest bardzo trudne.

Jednak każdego dnia, we współpracy z solidnym i pewnym Partnerem – POLREGIO sp. z o.o uruchamianych jest przeszło 100 pociągów, zapewnione są bezpośrednie połączenia do Trójmiasta, Torunia, w kierunku Białegostoku i dogodne skomunikowania z pociągami PKP Intercity na stacji Iława Główna w kierunku Warszawy, Katowic, Krakowa a także połączenia kolejowe Olsztyn – Szczytno – Lotnisko Szymany.

– Należy mieć świadomość, że pieniądze ze sprzedaży biletów są tylko częścią całkowitych kosztów funkcjonowania danej linii. W przypadku połączeń regionalnych brakującą resztę musi pokryć samorząd województwa jako organizator transportu – mówi Gustaw Marek Brzezin. – Wypracowanie optymalnych rozwiązań uwzględniających obecne uwarunkowania zajęło łącznie około pół roku. Liczę na dalszą dobrą współpracę ze spółką.

Jak ważny dla samorządu województwa jest rozwój transportu kolejowego można zaobserwować, śledząc realizowane w regionie inwestycje.

Ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury 2014-2020 modernizowana jest linia kolejowa nr 220 Olsztyn-Gutkowo oraz nr 221 Gutkowo-Dobre Miasto, powstają nowe przystanki osobowe na obszarze Olsztyna.
Z inicjatywy zarządu województwa ze środków Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 finansowana jest modernizacja linii kolejowej nr 216 Działdowo – Olsztyn oraz linii kolejowej nr 219 Szczytno – Pisz – Ełk. W 2023 roku zakończona ma zostać elektryfikacja linii nr 38 na odcinku Ełk – Korsze, zapewniając sprawne połączenie z Trójmiasta przez Olsztyn do Białegostoku.

mp


Obrazek w tresci