Black Week 2020 zbliża się wielkimi krokami

2020-10-28 22:02:09(ost. akt: 2020-11-03 15:54:06)
Czarny Piątek, czyli Black Friday to jeden z najgorętszych handlowych dni w roku. Pomimo że historia Czarnego Piątku jest w Polsce stosunkowo krótka, zarówno miłośnicy wyprzedaży, jak i sklepy na stałe wpisały go do swoich kalendarzy. W 2020 roku Black Friday wypada 27 listopada. Co najchętniej kupujemy podczas tego dnia oraz jak Covid-19 może wpłynąć na tendencje zakupowe Polaków? Zapraszamy do lektury.
Black Friday w dobie Covid-19
Co Polacy najchętniej kupują w sieci podczas pandemii?
Co kupują w sieci kobiety a co mężczyźni?
Wyprzedaże to okazja, ale też pułapka dla kupujących

Black Friday w dobie Covid-19

Nie ulega wątpliwości, że tegoroczny Black Week będzie inny niż w latach poprzednich. Ograniczenia związane z pandemią, tzw. żółte i czerwone strefy oraz niepewność co będzie za kilka tygodni nie pozostaną bez wpływu na wartość i formę dokonywanych zakupów. Niewykluczone jest bowiem, iż rozwój pandemii oznaczać będzie dalsze ograniczenia w przestrzeni publicznej a tym samym ograniczenia w handlu. Nikt nie będzie ryzykował zdrowia, aby stać w tłumie chętnych na przecenione towary. Jest zatem wielce prawdopodobne, że sprzedaż odbywać się będzie w większości przez Internet. Ostatnie pół roku pokazało wyraźnie, iż to ten kanał dystrybucji pozwolił dużej części sklepów przetrwać najgorsze, czyli lockdown, a części pomógł wręcz rozwinąć skalę prowadzonej działalności.

Co Polacy najchętniej kupują w sieci podczas pandemii?

Odpowiedź na to pytanie wydaje się dość prosta. To samo co przed pandemią tyle, że więcej. Znaczące różnice dotyczą przede wszystkim takich branż jak odzież w tym dodatki typu torebki. Dobrze sprzedają się również obuwie i kosmetyki. Zamknięcie na kwartał całych galerii handlowych sprawiło, że sprzedaż w wielu sklepach drastycznie spadła z dnia na dzień. Ratunkiem był dla nich Internet. Również tzw. e-supermarkety przeżywają do dziś prawdziwe oblężenie. Wiele osób, zamiast wybierać się na tradycyjne zakupy woli zrobić je z domowego komputera i odebrać bezpośrednio spod domowych drzwi. Spadek i to gwałtowny w sprzedaży zarówno tradycyjnej, jak i internetowej zanotowała szeroko rozumiana branża kultury (kina, teatry) oraz turystyczna.
Nie ulega wątpliwości, że dzięki pandemii wzrosła chęć i świadomość do dokonywania zakupów internetowych. Wygoda, jaka się z tym wiąże jest nie do przeceniania. Pandemia w pewien sposób przysłużyła się do zwiększenia wartości całego rynku e-commerce i nie ma co liczyć na odwrócenie tego trendu wraz z jej wygaśnięciem.

Co kupują w sieci kobiety a co mężczyźni?

Nietrudno się domyślić, iż domeną kobiet w e-zakupach jest wszystko, co związane z wyglądem, od odzieży, przez dodatki, perfumy czy biżuterię. Panie przeważają również wśród klientów kupujących tzw. zdrową żywność oraz artykuły dziecięce, w tym zabawki. Mężczyźni z kolei chętnie zamawiają w ten sposób sprzęt elektroniczny i wszelkie dodatki do niego. Co poza tym? Opony do samochodu i ubezpieczenie dla swoich 4 kółek. Oczywiście są to pewnego rodzaju uogólnienia. To, co kupujemy w sieci zależy nie tylko od płci, ale również od wieku, wykształcenia oraz uzyskiwanych dochodów. Preferencje zakupowe są też ściśle powiązane z porą roku. Okres świąteczny to gorączka w niemal wszystkich branżach. Wiele z nich uzależnia wręcz wyniki całego roku od sprzedaży w ostatnim IV kwartale. Dlatego też Black Friday, który wypada w tym czasie doskonale wpisuje się w oczekiwania sprzedawców.

Wyprzedaże to okazja, ale też pułapka dla kupujących

Czarny Piątek to z jednej strony okazja do nabycia wielu produktów w niespotykanych wcześniej cenach, z drugiej zaś pułapka. Nie brakuje wręcz opinii, iż Black Friday to nic innego jak marketingowy chwyt, który ma na celu zwiększyć zyski sklepów kosztem klientów spragnionych wyprzedaży. W wielu przypadkach dochodzi potem do sytuacji, w której klienci kupują wiele rzeczy tylko dlatego, że zostały one przecenione. Wydają zatem więcej niż planowali. Zdrowy rozsądek jest zawsze w cenie, szczególnie jeśli jesteśmy kuszeni z każdej strony hasłami typu „minus 80 procent”. Na koniec rada dla wszystkich czytelników. Jeśli już planujesz coś kupić w Black Friday, wybierz odpowiednio wcześniej jeden przedmiot, sprawdź jego cenę i czekaj na właściwy dzień. W Czarny Piątek sprawdź ile wynosi obniżka. Jeśli jest atrakcyjna rzędu 20-30% i więcej kup go. Wówczas faktycznie będziemy mieli świadomość dokonania dobrego zakupu.

Artykuł promocyjny powstał we współpracy z Allegro