Pierwszy krok do połączenia Ostródy z Wrocławiem

2020-10-08 07:29:47(ost. akt: 2020-10-08 07:42:55)

Autor zdjęcia: GDDKiA

Około 1000 km dróg w czterech wariantowych korytarzach. Ukończono studium korytarzowe dla nowej drogi ekspresowej S5 od Ostródy do Nowych Marz. Teraz czas na konsultacje, opinie obywateli oraz samorządów na temat tych propozycji.
W 2020 roku zakończyliśmy I etap, czyli studium korytarzowe. Po uzyskaniu akceptacji dla konkretnego korytarza lub wersji powstałej z kilku z nich, oraz zapewnieniu finansowania, będziemy mogli ogłosić przetarg na przygotowanie dokumentacji i kontynuować nasze prace. Później kolejne etapy przygotowania inwestycji i realizacji — powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

I dodał: — Na obecnym etapie są to jedynie korytarze, a nie konkretne przebiegi, warianty. Analiza dotycząca na przykład lokalizacji konkretnych węzłów, będzie miała miejsce na późniejszych etapach przygotowania inwestycji.

Droga ekspresowa S5 na odcinku Ostróda (S7) - Nowe Marzy (A1) wypełnia lukę funkcjonalną między realizowanymi ciągami S16 (Olsztyn - Ełk) a S5 (Nowe Marzy - Bydgoszcz - Poznań - Wrocław). Nowy fragment S5 to również ważne komunikacyjne rozwiązanie dla społeczności lokalnych oraz nowe połączenie Warmii i Mazur z Bydgoszczą, Toruniem czy dalej istniejącą drogą S5 z Poznaniem.

Obszar przeszło 8 tys. mkw (3 województwa, 14 powiatów, 53 gminy) charakteryzujący się słabym zagospodarowaniem terenu, licznymi jeziorami i ciekami wodnymi i obszarami cennymi przyrodniczo poddaliśmy szerokiej analizie. Wszystko pod kątem istniejących uwarunkowań nie tylko środowiskowych, ale społecznych, infrastrukturalnych, zagospodarowania terenu oraz formalnych wynikających z funkcjonujących dokumentów strategiczno-rozwojowych, zarówno na szczeblu krajowym jak i regionalnym.

Podczas analizy sieci drogowej i zdefiniowania propozycji przebiegów drogi ekspresowej S5 brano pod uwagę m.in. zminimalizowanie ingerencji w istniejące skupiska zabudowań oraz liczbę ewentualnych wyburzeń. Brano pod uwagę również ominięcie obszarów chronionych i cennych przyrodniczo, wykorzystanie rezerw pod korytarze drogowe wskazane w zagospodarowaniu przestrzennym poszczególnych samorządów oraz wykorzystanie istniejących węzłów drogowych.

Nie zbudujemy drogi na siłę. Droga ma służyć ludziom. My nie budujemy dróg wbrew, ale dla ludzi. Rozwiązania korytarzowe uwzględniają kwestie społeczne i środowiskowe — podkreślił dyrektor Żuchowski. I dodał: — Liczę na konstruktywne i merytoryczne uwagi ze strony samorządów, które pozwolą nam wypracować optymalny wybór, nie blokując przygotowania i realizacji tej inwestycji.

Szczegółowe informacje dotyczące przeprowadzonej analizy i korytarzy dostępne >>> TUTAJ.

Źródło: GDDKiA Olsztyn



Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl

Komentarze (6) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. a jakże #2982449 | 79.191.*.* 8 paź 2020 16:16

    Studium opóźnione o 4 lata ponieważ 5 lat temu wpisano wydłużenie S-5 z Grudziądza do Ostródy a kiedy rozpoczęcie budowy ? Strach mysleć

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. JOJO #2982343 | 5.173.*.* 8 paź 2020 13:19

    Pomogę.Mam łopatę.Gdzie mam się zgłosić?

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  3. GDAKA #2982192 | 5.184.*.* 8 paź 2020 10:03

    Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. fajnie -teraz pusta obwodnicę Olsztyna po połączeniu z s5 w końcu zakorkuje się tysiącami tirów z Wroclawia .Poznania ,Hamburga,Trojmiasta. i to dopiero będzie rozwój .pokażemy w końcu ze nie jesteśmy wiesniakami i stać nas na poświecenie naszej krainy dla tranzytu do Rosji.

    1. Salamon #2982183 | 95.49.*.* 8 paź 2020 09:53

      Ze względu na podeszły wiek, mam propozycje aby budowę zaczęto w jak najkrótszym czasie i to od Dobrego Miasta przez Ostródę i dalej śladem istniejącej piątki.

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz

    2. Fizyk #2982133 | 190.2.*.* 8 paź 2020 08:19

      "Droga ma służyć ludziom. My nie budujemy dróg wbrew, ale dla ludzi." Proponowałbym w swoim założeniu uwzględnić definicję "ludzi" - nie chodzi o przyjezdnych właścicieli dacz z warszafki, lobby pensjonatariuszy, czy opłaconych ekooszołomów z niemieckiego grin piz - zatrudnionych aby siać ferment - ale o zdecydowaną większość społeczeństwa lokalnego, która będzie czerpała korzyści z tych dróg, odczuje to w sferze odciążenia dróg lokalnych, odkorkowania miejscowości, bezpieczeństwa drogowego, rozwoju nowych biznesów a co za tym idzie miejsc pracy. To dla tych ludzi budujcie i ich priorytety uwzględniajcie nie głośnych lobbistów, krzyczących o mostach 150-metrowej wysokości, jak to krzyczą przy ekspresowej szesnastce Olsztyn - Ełk.

      Ocena komentarza: warty uwagi (21) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      Pokaż wszystkie komentarze (6)