Dwóch chętnych do zaprojektowania północnej obwodnicy Olsztyna

2020-09-25 11:50:22(ost. akt: 2020-09-25 11:58:51)
Budowa północnej obwodnicy Olsztyna obejmie też modernizację drogi 51 od granic miasta do skrzyżowania al. Wojska Polskiego z ul. Sybiraków

Budowa północnej obwodnicy Olsztyna obejmie też modernizację drogi 51 od granic miasta do skrzyżowania al. Wojska Polskiego z ul. Sybiraków

Autor zdjęcia: Andrzej Mielnicki

Dobra wiadomość. Są chętni do wytyczenia trasy północnej obwodnicy Olsztyna. Dziś (piątek 25 września) minął termin na składania ofert.
Jak poinformował nas Mirosław Nicewicz, dyrektor olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wpłynęły dwie oferty.

O kontrakt ubiegają się spółki: Transprojekt Gdański, który chce wykonać prace projektowe za 11,5 mln zł i Mosty Katowice, który zaproponował kwotę 4,7 mln zł.

Co teraz? — Komisja przetargowa zajmie się oceną i weryfikacją złożonych ofert, zgodności ich z wymaganiami, szczególnie w zakresie kryterium pozacenowego, czyli doświadczenia zespołu projektowego — mówi dyrektor Nicewicz.

Zadaniem wykonawcy ma być opracowania studium ekonomiczno-środowiskowe dla północnej obwodnicy Olsztyna wraz z obwodnicą Dywit oraz remontem drogi 51 od granic miasta do skrzyżowania al. Wojska Polskiego z ul. Sybiraków. Zgodnie z warunkami przetargi projektant będzie miał na to 30 miesięcy od podpisania umowy. GDDKiA liczy, ze uda się się podpisać umowę z wykonawcą jeszcze w tym roku.

To było już drugie podejście,bo pierwszy przetarg został unieważniony z powodu braku ofert. Dlatego teraz drogowcy, ogłaszając drugi przetarg, zmienili warunki tak, żeby udało się znaleźć wykonawcę. Dopuścili do udziału w przetargu firmy z mniejszym doświadczeniem, które wykonywały podobne prace w ciągu ostatnich dziesięciu lat, wcześniej było mowa o pięciu latach oraz wydłużyli termin wykonania dokumentacji o pięć miesięcy.

Dziś pod hasłem północna obwodnica kryje się zdecydowanie coś więcej, bo aż trzy duże inwestycje: północna obwodnica Olsztyna, druga, mniejsza obwodnica samych Dywit i — co ważne dla kierowców codziennie jeżdżących tędy do czy z Olsztyna — przebudowa drogi 51 przez Las Miejski, od mostu (powstanie pewnie nowy) na rzece Wadąg do skrzyżowania z ul. Sybiraków wraz z rozbudową tego skrzyżowania.

Na razie jednak drogowcy są w punkcie wyjścia. Muszą poszukać miejsca, gdzie mogłaby pobiec obwodnica. Jak wyjaśnia Karol Głębocki, studium korytarzowe obejmie analizy obejścia Olsztyna zarówno po stronie zachodniej, jak i wschodniej. Po wytypowaniu korytarza obwodnicy zadaniem wykonawcy będzie opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz materiałów do wydania decyzji środowiskowej. Na etapie studium dokonane zostaną analizy co najmniej trzech wariantów układu drogowego składającego się z obwodnicy Olsztyna, obwodnicy Dywit i odcinka od granicy administracyjnej Olsztyna do skrzyżowania z ul. Sybiraków w Olsztynie, w korytarzu wybranym na podstawie studium korytarzowego.

Jak to ma wyglądać w szczegółach. Otóż w przypadku korytarza zachodniego obwodnica Olsztyna będzie się zaczynać tam, gdzie dziś jest koniec obwodnicy Spręcowa (tuż za klasztorem) i biec do ronda Olsztyn Zachód na „szesnastce” (rondo turbinowe). Jeśli zostanie wybrany korytarz wschodni to obwodnica też będzie zaczynać się na wysokości klasztoru i kończyć na „szesnastce” w okolicy węzła Wójtowo (tu powstanie całkiem nowy węzeł Łęgajny).

Jeśli chodzi obwodnicę Dywit, to będzie łączyć się z obwodnicą Olsztyna i biec do granicy administracyjnej Olsztyna, gdzie zacznie się też przebudowa ok. 3-kilometrowego odcinka drogi 51 do skrzyżowania z ul. Sybiraków wraz z rozbudową tego skrzyżowania. Po drodze jest rzeka Wadąg, toteż zapewne powstanie nowy most, by płynnie przejąć ruch z obwodnicy Dywit i dalej do Olsztyna.

Szacunkowy koszt inwestycji to ok. 980 mln zł, a długość ok. 20 km Prace przygotowawcze dla tego przewidziane są na lata 2021-25, a sama realizacja w latach 2026-30.
am



Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl



Komentarze (15) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. mm #2977602 | 79.184.*.* 28 wrz 2020 09:54

    wątpię żeby GDDKiA dołożyła ponad 1 mln do zamówienia. Coś pewnie dołożą i ogłoszą znowu ale wątpię żeby zainteresowani dawali niższe oferty. To jest bardzo trudny temat

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  2. andyfela #2977456 | 176.221.*.* 27 wrz 2020 18:26

    Aż taka rozbieżność w cenie?

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  3. abc #2977316 | 185.240.*.* 27 wrz 2020 10:45

    Do docho. To nie PiS-uar zapłacił za obwodnice Olsztyna ,lecz my podatnicy .Obwodnica Olsztyna i S51 rozpoczęto za poprzednich rządów .PiS-uary ją kończyły i to z dużymi opóżnieniami .

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) odpowiedz na ten komentarz

  4. trzeci #2977212 | 88.156.*.* 26 wrz 2020 19:45

    Dwóch chętnych...chachaha

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-8) odpowiedz na ten komentarz

  5. abc #2977106 | 185.240.*.* 26 wrz 2020 13:59

    Baju baju.......,Artykuły o inwestycjach drogowych są celowo podnoszone ,żeby wywołać wrażenie bumu budowlanego nowych dróg i że PiSuary budują,Wystarczy popatrzeć na opóznienia i ilość oddanych inwestycji ,rządzą już 5 lat. Polecam myślenie.

    odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    Pokaż wszystkie komentarze (15)