Drugie podejście do północnej obwodnicy Olsztyna

2020-09-21 20:10:12(ost. akt: 2020-09-21 11:53:21)

Autor zdjęcia: Andrzej Mielnicki

W tym tygodniu dowiemy się, czy są chętni do wytyczenia trasy północnej obwodnicy Olsztyna. To już drugie podejście, bowiem pierwszy przetarg został unieważniony z powodu braku ofert. Tym razem jest zainteresowanie.
W najbliższy piątek okaże się, czy są chętni do opracowania studium ekonomiczno-środowiskowe dla północnej obwodnicy Olsztyna wraz z obwodnicą Dywit oraz remontem drogi 51 od granic miasta do skrzyżowania al. Wojska Polskiego z ul. Sybiraków. Do pierwszego przetargu nikt się nie zgłosił. Dlatego GDDKiA ogłosiła drugi przetarg, łagodząc nieco kryteria, by do przetargu mogły stanąć też firmy z mniejszym doświadczeniem. I wydaje się, że to pomogło.
— Nie możemy jeszcze ujawnić, ile wpłynęło ofert, bo przetarg jeszcze trwa, ale jest zainteresowanie, o czym świadczą kierowane do nas zapytania — mówi Karol Głębocki, rzecznik olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Prace nad obwodnicą północną nie są pierwszymi, bo już osiem lat temu został wybrany przebieg drogi, ale zostały przerwane po tym, jak skargę wniosła m.in. gmina Dywity i jej mieszkańcy. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w 2012 roku uchylił decyzję środowiskową dla tej inwestycji, toteż teraz wszystko zaczyna się od początku. Drogowcy muszą poszukać nowej trasy przebiegu obwodnicy.

PRZEZ GMINĘ DYWITY


Ostatnio jednak pojawiły się głosy, że obwodnica pobiegnie jednak przez gminę Dywity, choć drogowcy jeszcze nawet nie otworzyli ofert, nie mówiąc już o wyborze projektanta, który ma wytyczyć przebieg drogi.
— Skoro obwodnica w okolicach Spręcowa ma się połączyć z drogą 51, to musi biec przez gminę Dywity, nie ma innej możliwości — zauważa Karol Głębocki. — Jak będzie biec obwodnica, tego nie wiadomo, tu nic nie jest przesądzone. Studium korytarzowe obejmie analizy obejścia Olsztyna zarówno po stronie zachodniej, jak i wschodniej.

Prace projektowe nad północną obwodnicą mogły zostać wznowione, bo rząd zapalił zielone światło dla inwestycji, ogłaszając program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Na tej liście znalazło się pięć inwestycji na Warmii i Mazurach, w tym właśnie tak potrzebna Olsztynowi północna obwodnica miasta wraz z obwodnicą Dywit.

I może warto było poczekać, bo wcześniej projektanci chcieli przekroić gminę Dywity niczym tort, przerzucając przez jej środek dwujezdniową drogę biegnącą od „szesnastki”, gdzieś w okolicach Wójtowa, do drogi 51 w okolicach Ługwałdu. Stary odcinek drogi krajowej 51 między Ługwałdem a Olsztynem zostałby pewnie wyremontowany i oddany w administrację któremuś z samorządów. I na tym by się skończyło. Problem tranzytu przez Olsztyn pewnie zostałby rozwiązany, ale czy porannych korków na drodze z Dywit do Olsztyna, zapchanego Zatorza i al. Wojska Polskiego?

[...]

Czytaj e-wydanie

To tylko fragment artykułu. Cały przeczytasz w poniedziałkowym (21 września) wydaniu Gazety Olsztyńskiej

Aby go przeczytać kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl


Komentarze (11) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. co to za jełop pisze? #2975139 | 37.8.*.* 21 wrz 2020 20:18

    warto czekać na co? Przecież nie wiadomo jak będzie. A czy Dywity to jakiś pępek świata żeby przez nią nie przebiegała obwodnica?

    Ocena komentarza: warty uwagi (25) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. Nadzieja #2975155 | 95.49.*.* 21 wrz 2020 21:00

      Według mojej oceny przez Dywity powinna przebiegać obwodnica przez sam środek tej wsi. Dywity mają sklep przy urzędzie i to im powinno wystarczyć a jak nie to niech sobie kiosk postawią.

      Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      1. docho #2975161 | 95.49.*.* 21 wrz 2020 21:07

        Bez wiaduktu nad torami z Zatorza nie pomoże żadna apylanka.

        Ocena komentarza: warty uwagi (17) odpowiedz na ten komentarz

      2. TROL WARMIŃSKI #2975169 | 217.99.*.* 21 wrz 2020 21:26

        Już dawno by była gdyby nie Dywity :-(

        Ocena komentarza: warty uwagi (22) odpowiedz na ten komentarz

      3. układy i same przyjazdy po wojnie #2975203 | 188.147.*.* 21 wrz 2020 22:47

        podobno sprzedawali i budowali domu bo był zysk dla właścicieli działek - a tam mogła być droga ! to samo dotyczy w Olsztynie np: Brzezin - połączenia ul. Wilczyńskiego z ul. Warszawską

        Ocena komentarza: warty uwagi (16) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        Pokaż wszystkie komentarze (11)