"Program budowy 100 obwodnic". Na jakim etapie są inwestycje w naszym regionie?

2020-09-02 09:58:06(ost. akt: 2020-09-02 10:19:15)

Autor zdjęcia: GDDKiA Olsztyn

Program zakłada budowę 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Na Warmii i Mazurach z tego programu powstanie pięć obwodnic: Pisza, Smolajn, Gąsek, Szczytna oraz Olsztyna i Dywit. Wszystkie są już w fazie realizacji, choć stopień zaawansowania prac każdej z nich jest inny.

Obwodnica Smolajn w ciągu DK51

Najbardziej zaawansowanym zadaniem z Programu budowy 100 obwodnic jest obwodnica miejscowości Smolajny w ciągu drogi krajowej nr 51. Przetarg na budowę tego zadania został ogłoszony 31 lipca 2020 roku, a termin składania ofert został wyznaczony na 16 września br. Umowa z wykonawcą ma zostać podpisana w grudniu 2020 roku.

Inwestycja będzie polegać na rozbudowie drogi w istniejącym i częściowo w nowym śladzie, o łącznej długości 1,76 km. W ramach zadania zostaną wybudowane dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, dwie pary zatok autobusowych, przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Planowany okres realizacji inwestycji to lata 2021-2023.

Obwodnica Gąsek w ciągu DK65

Proces wykonywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R – etap I) dla obwodnicy miejscowości Gąski w ciągu drogi krajowej nr 65 wszedł właśnie w kluczową fazę. — Na początku sierpnia 2020 roku wystąpiliśmy do burmistrza Olecka z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej. Po jej uzyskaniu będziemy mogli przystąpić do prac nad II etapem STEŚ-R (już dla wybranego wariantu) — informuje Karol Głębocki z olsztyńskiego oddziału GDDKiA.

Po ich zakończeniu konieczne będzie ogłoszenie przetargu na realizację zadania w systemie „Projektuj i buduj” i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Budowa obwodnicy Gąsek przewidziana jest na lata 2022-2025.

Inwestycja, oprócz budowy obwodnicy Gąsek o nośności 11,5 tony na oś i szerokości jezdni 8 m, obejmie budowę dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy do obwodnicy, przebudowę dróg publicznych kolidujących z inwestycją, budowę wiaduktów, przejść dla zwierząt, chodników i rond. W ramach zadania zostanie wykonane oświetlenie drogi, oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia BRD.

Obwodnica Olsztyna i Dywit w ciągu DK51

Dla tego zadania ponownie ogłoszono przetarg na wykonanie studium korytarzowego oraz studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do decyzji środowiskowej. Poprzednie postępowanie przetargowe na wykonanie tej dokumentacji zostało unieważnione z powodu braku ofert. Umowę z wykonawcą planujemy podpisać jeszcze w tym roku.

Na etapie studium korytarzowego zostaną przeprowadzone analizy mające wskazać, czy przyszła obwodnica będzie biegła w korytarzu po stronie północno-zachodniej czy północno-wschodniej miasta. Po wskazaniu korytarza drogi zostanie przeprowadzona analiza co najmniej trzech wariantów układu drogowego składającego się z obwodnicy Olsztyna, obwodnicy Dywit i odcinka od granicy administracyjnej Olsztyna do skrzyżowania z ul. Sybiraków w Olsztynie. — Do współpracy w procesie realizacji inwestycji zaprosiliśmy samorządy gmin, przez tereny których będzie przebiegać przyszła obwodnica. Na każdym z etapów przygotowania inwestycji, tj. na etapie przygotowania SK oraz na etapie STEŚ, zostaną także przeprowadzone spotkania informacyjne — mówi Karol Głębocki.

Prace przygotowawcze dla tego zadania przewidziane są na lata 2021-25, a sama jego realizacja w latach 2026-30.

Obwodnica Szczytna w ciągu DK53, DK57 i DK58

Przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do decyzji środowiskowej ogłoszony został również dla obwodnicy Szczytna w ciągu dróg krajowych nr 53, 57, 58.

Zadanie to obejmuje budowę obwodnicy Szczytna, która będzie jednojezdniową drogą klasy GP o nośności konstrukcji nawierzchni 11,5 t/oś. W ramach zadania zostaną wybudowane: węzeł drogowy Korpele, skrzyżowania z drogami lokalnymi, obiekty inżynierskie oraz dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych do obwodnicy. Przebudowane zostaną drogi publiczne kolidujące z inwestycją, wybudowane będą rozwiązania dla ruchu pieszego i rowerowego oraz obiekty i urządzenia z zakresu ochrony środowiska. Prace budowlane przewidziane są na lata 2026-2028.

Obwodnica Pisza w ciągu DK58 i DK63

Ostatnim zadaniem z Programu budowy 100 obwodnic w województwie warmińsko-mazurskim skierowanym do realizacji jest obwodnica Pisza. 27 sierpnia br. ruszyła procedura przetargowa na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej oraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

W ramach inwestycji zostanie wykonana obwodnica Pisza o długości około 3,6 km i przekroju poprzecznym 1x2. Trasa ma przebiegać w większości nowym śladem od północno-zachodniej poprzez południową do wschodniej części miasta jako droga klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego). Nośność drogi wynosić będzie 11,5 tony na oś. Wybudowane zostaną również drogi dojazdowe obsługujące teren przyległy do obwodnicy, system odwodnienia drogi, obiekty inżynierskie, skrzyżowania. Przebudowane zostaną drogi publiczne oraz infrastruktura techniczna kolidujące z inwestycją. Wybudowane zostaną także chodniki i ścieżki rowerowe. Powstaną urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Proces przygotowawczy obejmujący opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie rozszerzonego studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R) przewidziany jest na lata 2020-2024, natomiast realizacja w systemie „Projektuj i buduj” planowana jest na lata 2025-2028.

GDDKiA Olsztyn

Fot. GDDKiA Olsztyn


Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl



Komentarze (6) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. janusz #2968100 | 83.9.*.* 4 wrz 2020 20:44

    przebudowa drogi 512 na odcinku piasek Górowo ił to jedna wielka tragedia i koszmar mieszkańców odcinek 14 km niedojdy nie mogą ogarnąć przez półtora roku na objazdach ludziom koła odpadają jednym słowem banda nierobów

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. Do Smolajny #2967413 | 81.15.*.* 3 wrz 2020 07:56

    Nie ważne, że nie ma, pis uwielbia populizm.

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

  3. Smolajny #2967279 | 176.97.*.* 2 wrz 2020 16:27

    Zapytam się komu i na co "OBWODNICA SMOLAJN?' Czy ktoś to z nami konsultował ? Tutaj nie ma żadnych wypadków , w miejscowości są 2 przejścia dla pieszych , wieś przynajmniej 3 razy w tygodniu odwiedzana przez "radarowców", wszyscy zwalniają , korków nie ma . Za odcinek 1800 metrów trzeba zapłacić 50 milionów PLN!!!. My mieszkańcy Smolajn pytamy się po co to?. Weźcie lepiej te pieniądze i zaplanujcie obwodnicę Dobrego Miasta tak jak to było wcześniej planowane i po konsultacjach społecznych najrozsądniejszy był wariant nr 7 (Barcikowo, Knopin, Kunik, Smolajny) , gdzie miasto było całkowicie omijane po lewej stronie a pojazdy jadące z Olsztyna w kierunku Ostródy, Gdańska, Bartoszyc (granicy ) wcale nie musiałyby wjeżdżać do miasta . Obwodnica Dobrego Miasta powinna być priorytetem

    Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz

  4. baju baju będziesz w raju #2967233 | 81.15.*.* 2 wrz 2020 13:21

    PAPIER I INTERNET WSZYSTKO PRZYJMIE. NIE ROZBAWIAJCIE MNIE OK? PISZ NIE WIERZY W BREDNIE.

    Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz

  5. wek #2967172 | 81.219.*.* 2 wrz 2020 11:03

    dywity już szykują się na protest

    Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    Pokaż wszystkie komentarze (6)