168 milionów na drogi Warmii i Mazur

2020-07-03 08:42:20(ost. akt: 2020-07-03 08:20:02)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Andrzej Sprzączak

Inwestycję w dziesiątki tysięcy kilometrów dróg na Warmii i Mazurach zapowiedział wczoraj na konferencji prasowej w Olsztynie wiceminister Infrastruktury Rafał Weber. To zapowiedź na najbliższe 10 lat.
Zanim wiceminister infrastruktury pojawił się w Warmińsko-Mazurskim Urzędzie Wojewódzkim, żeby razem z wojewodą Arturem Chojeckim przekazać dziennikarzom dobre informacje, pojechał do pobliskiej Rusi. Tu spotkał się z lokalnymi samorządowcami i na miejscu doglądał realizacji inwestycji finansowanej z Funduszu Dróg Samorządowych. To droga przecinająca miejscowość. Jest przedsięwzięciem realizowanym we współpracy samorządów powiatowego i gminnego. I tu pojawiła się pierwsza dobra informacja na przyszłość.

Wiceminister poinformował, że w tym i w przyszłym roku przewidziane są do rozdysponowania 3 miliardy 200 milionów złotych z Funduszu Dróg Samorządowych. W przyszłym roku Warmia i Mazury będą miały w swojej dyspozycji 168 milionów złotych. Nabór wniosków składanych przez samorządy na dofinansowanie z rządowego projektu ruszy już w przyszłym tygodniu.
Najwyraźniej wiceminister był zadowolony ze sposobu wydanych do tej pory przez samorządy, które skorzystały z funduszu drogowego, inwestując w drogę przecinającą Ruś. W dobrej atmosferze wymieniał uprzejmości zarówno z lokalnym sołtysem, jak i wójtem. Spotkanie w Rusi nie przez przypadek zostało zorganizowane pod wiatą autobusową. Jednym z tematów omawianych rzez wiceministra infrastruktury była realizacja zadań finansowanych z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

Okazuje się jednak, że zainteresowanie samorządów korzystaniem z tego funduszu, z którego można inwestować w odbudowę transportu autobusowego, jest w regionie niewielkie. Wojewoda warmińsko-mazurski Artur Chojecki nie krył pewnego zakłopotania, podsumowując dotychczasowe działania podjęte w regionie z tego funduszu. Z dostępnych informacji wynika, że po te pieniądze sięgnął jedynie samorząd powiatu kętrzyńskiego.

— Jeżeli samorządy zaangażują się w Program Przewozów Autobusowych, to będzie i dobra infrastruktura i dobre połączenia pozwalające naszym mieszkańcom łatwiej przemieszczać się między miejscowościami, a także po całej Polsce i Europie, bo przecież rośnie sieć autostrad — mówił Artur Chojecki.

Już w sali konferencyjnej urzędu wojewódzkiego wiceminister infrastruktury podał dziennikarzom szczegóły wieloletniego programu związanego z Funduszem Dróg Samorządowych.

— Tych środków w kolejnych latach nie zabraknie. W całej perspektywie 10-letniego programu mamy do przekazania 36 mld złotych. Myślę, że gdy po 10 latach dokonamy podsumowania, to drogi lokalne — gminne i powiatowe będą wyglądały zupełnie inaczej, zdecydowanie lepiej. Zależy nam na tym, by drogi te wyglądały jak najlepiej, bo one służą do codziennego poruszania się Polaków. One służą, by dotrzeć do miejsca pracy, szkoły, do kościoła, ośrodka zdrowia czy kultury, miejsca rekreacji, wypoczynku, obiektu sportowego — powiedział dziennikarzom wiceminister Rafał Weber.

To nie koniec dobrych informacji. Trzecią ważną sprawą, z którą wiceminister infrastruktury przyjechał na Warmię i Mazury było zaprezentowanie założeń programu budowy 100 obwodnic. Wiceminister jednym tchem wyliczył te, które mają powstać na terenie Warmii i Mazur.

— W ramach tego programu chcemy zbudować obwodnice Szczytna, Gąsek, Smolajn, Pisza i Olsztyna oraz Dywit. Na liście rezerwowej pojawiła się obwodnica Dobrego Miasta, bo mam nadzieję, że będą oszczędności i w przyszłości możliwa będzie jej budowa — zapowiedział Rafał Weber.

Przypomnijmy. Z poprzedniej edycji Funduszu Dróg Samorządowych na Warmii i Mazurach wsparcie uzyskało 151 zadań: 48 powiatowych i 103 gminne, co pozwoliło na budowę, przebudowę lub remont 273 kilometrów dróg: 152 km powiatowych i 122 km gminnych. Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa warmińsko-mazurskiego wyniósł wówczas 178,6 mln zł. Prace prowadzone z tych pieniędzy powinny być zakończone z 2020 rokiem. Nabór wniosków ze strony samorządów, który rozpocznie się w nadchodzącym tygodniu, to możliwość finansowania zadań w roku 2021.
W konferencji prasowej wiceministra Rafała Webera i wojewody Artura Chojeckiego uczestniczyli również były wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit oraz Paweł Czemiel, doradca ministra infrastruktury i budownictwa oraz radny warmińsko-mazurskiego sejmiku wojewódzkiego.

— Teraz nadrabiamy brak inwestycji w infrastrukturę, która była bolączką przez wiele poprzednich lat — stwierdził Jerzy Szmit.
SK



Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl



Komentarze (24) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Tom #2944019 | 83.31.*.* 5 lip 2020 00:19

    Panie Wojewodo prosze zmusic powiat Kętrzyński do zlikwidowania ronda Dmowskiego aby przebudować skrzyżowanie ze sygnalizacja świetlna, miasto Kętrzyn jest bardzo zakorkowane codziennie, najwiecej jest kolizji drogowych i wypadków, mimo że sygnalizacji świetlnej nie mamy ale to jest taka prawda. Prosze porozmawiać z panem starostą z Kętrzyna żeby przyszło wkoncu po rozum żeby sygnalizacja świetlna powstała również na skrzyżowaniu Daszyńskiego Mazurska ,tak jak jest drugie skrzyżowanie Powstańców Warszawy Daszyńskiego, ktore znaki STOP nic nie daja,tylko jest jak najwięcej kolizji drogowych z udziałem pieszych. Prosze zmusić wkoncu do zrobienia sygnalizacji świetlnej, bo w tygodniu i w godzinach 12 14,15,16 jest bardzo ciężko a miasto Kętrzyn jest bardzo zakorkowane codziennie przez te ronda ktore ronda wieksza ilosć nie jest potrzebna a tym bardziej najgorsze rondo Dmowskiego jest. Kętrzyn zamiast brać przykład z Giżycka, Mrągowa czy Bartoszyc to tylko sobie utrudnia Miasto Kętrzyn zycie mieszkańcom jazdy w mieście,nawet obwodnica nic nie daje. Tu nie sztuka wywalać pieniądze w błoto na radary z uśmiechem.

    odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Andy #2943290 | 37.248.*.* 3 lip 2020 18:53

      To chyba prmaaprilis.Co dobrego zrobil PIS dla Warmii i Mazur.Wybory obiecuja,a po wyborach rozczarowanie.

      Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

    2. Z PISZA 81*15 #2943187 | 81.15.*.* 3 lip 2020 16:21

      RZĄD OGRABIŁ OSTATNIO SAMORZĄDOWE BUDŻETY. PODNIÓSŁ NAJNIŻSZE PŁACE MNIMALNE, OBNIŻYŁ I ZABRAŁ PODATKI DO 26 LAT PRZEDSIĘBIORCOM ITD. A TERAZ UDAJĄ, ŻE TO ONI DAJĄ PIENIĄDZE NA DROGI. TAKA CENTRALIZACJA FINANSÓW JAK ZA PRLU. DLATEGO, ŻE TRZASKOWSKI MA POMÓC SAMORZĄDOM GŁOSUJĘ NA TRZASKOWSKIEGO.

      Ocena komentarza: warty uwagi (29) odpowiedz na ten komentarz

    3. Z PISZA 81*15 #2943176 | 81.15.*.* 3 lip 2020 16:15

      JUŻ NIEDOBRZE MI SIĘ ROBI, Z TEGO, ILE ONI I KOMU DADZĄ. SZANSE MIELIŚCIE PRZEZ LAT, STRACILIŚCIE JĄ. DUŻO MNIEJ BUDUJECIE DRÓG I AUTOSTRAD NIŻ PO. NAWET TO LUDZIE Z PISU PRZYZNAJĄ. TERAZ DLATEGO GŁOSUJĘ NA TRZASKOWSKIEGO. PANIE SZMIT, PAN DAWNO NIE JEST JUŻ MINISTREM BUDOWNICTWA A WIECZNIE NA PIEDESTALE. PAN JEST TYLKO PREZESEM PARTYJNEJ KASTY. MAM TEGO DOŚĆ ! I GŁOSUJĘ NA TRZASKOWSKIEGO.

      Ocena komentarza: warty uwagi (21) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Stare ludowe przysołwie #2943058 | 46.169.*.* 3 lip 2020 13:40

        Srata tata będzie wiosna :))

        odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (24)