Quantcast

środa, 23 września 2020. Imieniny Bogusława, Liwiusza, Tekli

Czy bezpieczeństwo na drodze ma płeć?

2020-03-05 20:22:12 (ost. akt: 2020-03-05 18:28:04)
Zdjęcie jest tylko ilustracją tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją tekstu

Autor zdjęcia: Materiały prasowe

Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że najczęściej sprawcami wypadków są mężczyźni. Tylko w 2019 roku spowodowali 73,2 proc., zaś kobiety 22,9 proc. z nich. Statystycznie 66,3 proc. wypadków spowodowanych przez pieszych było zawinionych przez mężczyzn, kobiety piesze spowodowały 31,6 proc. takich zdarzeń.

Specjaliści w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu często podnoszą argument, że tego rodzaju statystyki wynikają z faktu, iż kobiet aktywnie kierujących jest zdecydowanie mniej w ruchu drogowym. Inni badacze argumentują, że mężczyźni nie jeżdżą gorzej od kobiet, tylko szybciej. A szybsza jazda, to większe ryzyko wypadku.

Dane Instytutu Transportu Samochodowego wskazują, że kobiety powodują jeden wypadek na 6,7 mln przejechanych kilometrów, a mężczyźni – raz na 4,7 mln km. Oznacza to, że mężczyźni są sprawcami wypadków 1,5 razy częściej niż kobiety — mówi Anna Zielińska z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

Naukowcy od dawna próbują ustalić różnice i podobieństwa pomiędzy kobietami a mężczyznami w zakresie umiejętności prowadzenia pojazdu i zachowania na drodze. Przysłowiowa „kobieta za kierownicą” mężczyznom zazwyczaj kojarzy się negatywnie, choć zdarzają się też kobiety, które dość stanowczo reagują na zbyt pasywną jazdę swoich koleżanek.

Prawdą jest, że wrodzone odmienności w strukturze mózgu sprawiają, że kobiety i mężczyźni w odmienny sposób przetwarzają informacje, co w efekcie daje inne zdolności, spostrzeżenia i prowadzi do różnorodnych zachowań.
    
Wiele analiz pokazuje, wbrew obiegowym opiniom, że to kobiety mają wszelkie predyspozycje, by być lepszymi kierowcami niż mężczyźni. Dzięki wyższemu poziomowi estrogenu, który gwarantuje lepsze funkcjonowanie czołowych płatów mózgu, kobiety wypadają lepiej w testach pamięci przestrzennej, koncentracji, podzielności uwagi, a także – co istotne – znajomości przepisów. Kobiety jeżdżą bardziej zachowawczo, ostrożnie i są spokojniejsze oraz częściej stosują się do kodeksu drogowego — wylicza dr Ewa Odachowska, psycholog z Instytutu Transportu Samochodowego.

Z kolei testosteron sprawia, że mężczyźni mają lepsze wyczucie perspektywy i lepiej czytają np. mapy. Z drugiej strony męski hormon może przyczyniać się do częstego przekraczania dozwolonej prędkości i szybkiej jazdy. Mężczyźni wykazują również wysoką tendencje wrogości do innych kierowców. W ich przypadku agresja przybiera najczęściej formę fizyczną, w przeciwieństwie do kobiet, którym towarzyszy zwykle agresja werbalna.

Niestety wraz ze wzrostem aktywności kobiet rośnie również ich udział w wypadkach drogowych. Co gorsza istnieją wyniki badań, które wskazują na to, że kobiety, szczególnie te młode, energiczne zmieniają swój sposób jazdy. Coraz częściej pojawiają się w ryzykownych sytuacjach, jeżdżą agresywniej, częściej sięgają też po alkohol.

Wydaje się, że często krytykowane kobiety pragną dorównać mężczyznom przyjmując tzw. męski styl jazdy, ze wszystkimi jego negatywnymi konsekwencjami. Wciąż jednak większość kobiet siadając za kierownicą wykazuje więcej rozwagi i odpowiedzialności niż mężczyźni — twierdzi Anna Zielińska z POBR ITS.

Warto jednak pamiętać, że o bezpieczeństwie na drodze nie decyduje sama technika kierowania, a świadomość ryzyka oraz szacunek dla innych użytkowników ruchu, również pieszych czy rowerzystów.

Źródło: Instytut Transportu Samochodowego


Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Roczna prenumerata e-wydania Gazety Olsztyńskiej i tygodnika lokalnego tylko 199 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl


Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (5) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. EXPERT #2880876 | 88.156.*.* 6 mar 2020 11:45

    To nie płec decyduje o tym,że ktoś jest durniem! Kretyński system szkolenia i egzaminowania,dopuszcza do ruchu każdego idiotę,który ma na to ochotę! Nikt ich nie weryfikuje,ani lekarz,ani instruktor,który sam nic nie umie,anie egzaminator,który niczego nie wymaga,więc dureń dostaje prawo jazdy i zabija! Pół biedy jak tylko siebie,ale ofiar kretyna zazwyczaj jest dużo więcej! Do tego trzeba jeszcze dodac śmiesznie niskie mandaty,które nikogo nie odstraszają i tragedia narodowa gotowa,bo nikt nie chce tego zmienic! Policja,ministerstwo apelują,apelują do kretynów,żeby jeździli wolniej,zamiast wdrożyc w życie drastyczne środki w postaci 10-krotnie wyższych mandatów,odbieranie praw jazdy i złomowanie narzędzi zbrodni,to oni APELUJĄ!

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. kierowca #2880800 | 88.156.*.* 6 mar 2020 09:41

    zagrozeniem sa na drodze z lgbt zboczency chorzy

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. jak same #2880798 | 88.156.*.* 6 mar 2020 09:39

    beda zachowyac sie bezpiecznie na drodze , malujo sie przez komorkie rozmawiajo , smsy piszo fotki strzelajo , to beda miały bezpieczenstwo , tylko myslo temu krotko stoi temu dzisiaj dam itd

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. word #2880704 | 89.228.*.* 6 mar 2020 08:11

    Trzeba również wziąć pod uwagę,że około 12 milionów mężczyzn posiada prawo jazdy,a około 6,5 miliona kobiet.Stąd takie proporcje.Dziękuję.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  5. Zgadnij ! #2880606 | 5.173.*.* 5 mar 2020 22:12

    A LGBT ma płeć ?

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz