Oszustwa sprzedawców energii. Kara wyniesie prawie 380 tys. złotych

2020-03-04 17:53:14(ost. akt: 2020-03-04 13:50:53)
Zdjęcie jest tylko ilustracją tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją tekstu

Autor zdjęcia: archiwum GO

Prezes UOKiK wydał decyzję w sprawie spółki Proton Polska Energia (wcześniej: Gasoenergia Polskie Zakłady Energetyczne). Jej przedstawiciele odwiedzali konsumentów w domach, oferując im zawarcie nowych umów na sprzedaż energii elektrycznej i gazu. Firma kontaktowała się z konsumentami również telefonicznie.
Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciw firmie Gasoenergia po otrzymaniu skarg konsumentów oraz zawiadomień od rzeczników konsumenta. Wynikało z nich, że jej przedstawiciele odwiedzali konsumentów w domu podając się za dotychczasowego sprzedawcę energii lub gazu. Proponowali zawarcie nowej, korzystniejszej umowy lub informowali o konieczności przedłużenia albo aktualizacji starej czy konieczności odczytu licznika.

Dokumenty przekazywane konsumentom do podpisu miały być potwierdzeniem wykonanych czynności. Dopiero, kiedy klienci otrzymywali fakturę orientowali się, że zawarli umowę z nowym sprzedawcą. Co więcej, akwizytorzy informowali, że nowa umowa będzie korzystniejsza a opłaty niższe. Okazywało się to nieprawdą.

Wprowadzanie konsumentów w błąd co do tożsamości przedsiębiorcy jest nie tylko niezgodne z prawem, ale i nieetyczne. Tym bardziej, że ofiarami takich praktyk najczęściej padają osoby starsze, które są bardzo ufne, a często również samotne. To już kolejna decyzja zakończona karą finansową w sprawie podszywania się pod dotychczasowego dostawcę usług — mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Przedstawiciele Gasoenergia nie wydawali konsumentom kopii zawartych umów, co uniemożliwiało im zapoznanie się z ich treścią a także utrudniało dochodzenie ewentualnych roszczeń. Ponadto nie przekazywali informacji o przysługującym klientom prawie do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa w ciągu 14 dni.

Akwizytorzy zatajali przed konsumentami również informację, że przy podpisywaniu umowy na sprzedaż energii podpisują też umowę na dostarczanie gazu i na odwrót. Dodatkowo podczas podpisywania umów wywierali na konsumentów nacisk i uniemożliwiali im zapoznanie się z ich treścią.

Spółka kierowała również do konsumentów, od których akwizytorzy nie uzyskali wszystkich danych, pisma wywołujące wrażenie, że nieuniknioną konsekwencją nieuzupełnienia żądanych dokumentów lub nieprzekazania informacji, których akwizytorzy nie pozyskali podczas wizyt w domach, będzie poniesienie odpowiedzialności prawnej, w tym kar finansowych.

Firma posługiwała się w korespondencji znakiem programu Rzetelna Firma, do czego nie była uprawniona, ponieważ w tym programie nie uczestniczyła.

Prezes UOKiK uznał, że spółka Proton (d. Gasonenergia) naruszyła zbiorowe interesy konsumentów, dlatego została na tę spółkę nałożona kara finansowa w wysokości prawie 380 tys. zł (379 242 zł).


Podpisujesz umowę z firmą energetyczną, uważaj! Obejrzyj krótki film i dowiedz się, jak ustrzec się pułapek.


Bezpłatną pomoc znajdziesz u rzecznika konsumentów w twoim mieście lub powiecie lub dzwoniąc pod numer infolinii konsumenckiej 801 440 220.

Źródło: UOKiK

Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Roczna prenumerata e-wydania Gazety Olsztyńskiej i tygodnika lokalnego tylko 199 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl


Komentarze (12) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Babcia #2879915 | 178.36.*.* 4 mar 2020 18:09

    A kto zwroci oszukanym konsumentom pieniadze? Czy UOKiKu to juz nie obchodzi?

    Ocena komentarza: warty uwagi (18) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

    1. ktos #2879917 | 89.229.*.* 4 mar 2020 18:14

      ale kara no bez jaj haha

      Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz

    2. A co z oszustami #2879921 | 31.182.*.* 4 mar 2020 18:18

      podzielników ciepła na kaloryferach. Po odczycie po sezonie grzewczym nie sa zdejmowane i przez całe lato chłoną ciepło i nabijają rachunki. Dziwne, ze pierwszego roku zwroty a w kolejnych dopłaty. W tym roku zażądam od spółdzielni zdjęcia podzielników a jak nie to zrobię zdjęcia i zobaczymy ile natłucze. W kuchni mam zakręcony grzejnik a dziwnym trafem jest odczyt że grzejnik był włączony.

      Ocena komentarza: warty uwagi (13) odpowiedz na ten komentarz

    3. Katon M #2879925 | 83.9.*.* 4 mar 2020 18:24

      RP III .....mam do ciebie pytanie . Co stoi na przeszkodzie by raz na zawsze ukrócić , wyeliminować z naszego życia złodziei ..wszelakiej maści oszustów. ..cwaniaków i kombinatorów..? Czy kara śmierci i elementy prawa Hammurabiego -upierd....ć złodziejowi łapy ..a w przypadku firmy prezesowi - przy samej du..e ..a w skrajnych oszustwach takich jak np. Amber , rzekome kredyty, rzekomo "frankowe" itp. itd....dożywocie w kamieniołomach lub "czapa"- to nie jedyne skuteczne rozwiązanie tego problemu ?.Innej drogi nie ma ..Kara musi mieć efekt -przede wszystkim -odstraszający .

      Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

      1. Do UOKiK #2879931 | 83.9.*.* 4 mar 2020 18:36

        Tak każecie oszusta...złodzieja ..i co dalej oszust ma istnieć ..i dalej ma kraść.....? Oszusta należy wyeliminować z rynku .Kara 380 tyś. ..to śmiechu kupka ..a szefowie tej firmy jakie konsekwencje poniosą.. może każdemu dołożyć po 1000 000 zł.? Takie działanie UOKiK to zabawa w ciuciubabkę..."jaja" sobie robicie ...? a za banksterów umoczonych po pachy we "frankach" ..to kiedy się zabierzecie.....wbrew swojemu pryncypałowi...?

        Ocena komentarza: warty uwagi (17) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

        Pokaż wszystkie komentarze (12)