Konserwator chce ocalić rycerza spod Grunwaldu

2020-02-04 16:00:18(ost. akt: 2020-02-04 16:08:17)

Autor zdjęcia: PKP S.A.

Pracownicy Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Olsztynie wstrzymali część prac przy przy przebudowie dworca PKP w Olsztynku.
Przypomnijmy, że obecny budynek dworca przestanie pełnić swoją dotychczasową funkcję, którą przejmą mniejsze budynki znajdujące się w jego pobliżu. Budynek dworca ma zostać zaadaptowany na cele kulturalne.

Prowadzonemu przez kolejarzy remontowi przyjrzeli się pracownicy Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Olsztynie. I uznali, że znajdują się tam elementy oryginalne lub wartościowe, które powinny być zachowane. Chodzi o płaskorzeźbę przedstawiającą rycerza spod Grunwaldu i drewniany kiosk (oba z czasów z czasów PRLu) oraz pozostałości łącznika pomiędzy budynkiem dworcowym a toaletami.
Jak nam powiedział Bartłomiej Skrago, rzecznik prasowy Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Olsztynie nie oznacza to zatrzymania prac remontowych na terenie całego dworca.
- Wstrzymane zostały tylko prace związane ze zbijaniem tynku, rozbiórką kiosku oraz łącznikiem - wyjaśnia Bartłomiej Skrago.

Każdy kto przyjeżdża do Olsztynka dziwi się, skąd w tak małym miasteczku wziął się tak duży dworzec (50x80 metrów). Ma to związek z tym, że dworzec w Olsztynku jest pamiątką mrocznej historii. Pomiędzy światowymi wojnami w Tannenbergu (Grunwaldzie) stanął pomnik poświęcony niemieckim żołnierzom. W 1934 powstało w tym miejscu mauzoleum, w którym roku spoczął marszałek Paul von Hindenburg. To on w 1914 pokonał tam wojska rosyjskie. W uroczystościach wziął udział Adolf Hitler. Od tego czasu Tannenberg stał się miejscem często odwiedzanym przez Niemców. I właśnie dlatego w Olsztynku zbudowano w 1939 roku tak duży dworzec kolejowy.

Igor Hrywna



Komentarze (8) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. jabol #2862598 | 5.173.*.* 5 lut 2020 12:20

    a gdzie ten rycerz, kiosk i kibelek - nie widać

    odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Kronos #2862633 | 78.131.*.* 5 lut 2020 13:11

      Panie Igorze Hrywna, proszę o więcej dbałości przy ustalaniu informacji tak historycznego budynku.

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

    2. jaja #2862691 | 79.187.*.* 5 lut 2020 13:54

      To u Was też jest FRO??? :-) Czy przenieśli się do Was do Olsztynka? Nawet nazwy nie muszą zmieniać.

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

    3. Kto to liczy? #2862740 | 37.47.*.* 5 lut 2020 15:00

      Koszt remontu 21 mln. W Olsztynie za 30 mln chcą rozebrać obecny, wykonać dokumentację projektową, wybudować nowy i jeszcze przejście podziemne na Zatorze.

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

    4. Kronos do Hrywna #2862868 | 88.156.*.* 5 lut 2020 18:05

      B. Kuźniewski, Dworzec kolejowy w Olsztynku Dworzec kolejowy w Olsztynku Artykuł Bogumiła Kuźniewskiego z gazety "ALBO" z grudnia 2005 roku prezentujący dzieje dworca kolejowego w Olsztynku. Do Olsztynka wjechał pierwszy pociąg w 1887 roku od strony Olsztyna. W roku następnym uruchomiona połączenie kolejowe z Działdowem, a w 1891 roku z Ostródą. W tym czasie zbudowano też budynek dworca kolejowego, podobny do wielu innych dworców jakie powstawały na terenie Prus Wschodnich. Budynek ten służył przez wiele lat i nawet w trakcie walk w 1914 roku nie uległ zniszczeniu. Był świadkiem ważnych wydarzeń związanych z bitwą pod Tannenbergiem. Tutaj docierały niemieckie transporty wojskowe, stąd wywożono również ogromne ilości jeńców rosyjskich i zdobycznego sprzętu. Tutaj wreszcie wysiadały ważne osobistości odwiedzające pole bitwy w kolejnych jej rocznicach. Korzystne, pod względem komunikacyjnym, położenie Olsztynka zadecydowało o lokalizacji w jego okolicach pomnika bitwy pod Tannenbergiem z 1914 roku. Na dworzec w Olsztynku przybywały tysiące weteranów z całych Niemiec na uroczystości wmurowania kamienia węgielnego przez samego prezydenta Paula von Hindenburga w 1925r., na otwarcie mauzoleum - Tannenberg-Denkmal w 1927r., na wielką imprezę w 1933 roku z udziałem najwyższych władz niemieckich. Największa uroczystość miała miejsce w 1934 roku, kiedy to odbył się pogrzeb feldmarszałka i prezydenta Niemiec Paula von Hindenburga. Niedługo po tym wydarzeniu pomnik, i zarazem mauzoleum, otrzymał rangę Pomnika Chwały Rzeszy. Budowa pomnika wymusiła na władzach Olsztynka i nie tylko, podjęcie działań mających na celu podniesienie atrakcyjności miasta i jego okolic. Przeprowadzono wielkie porządki - rynek i większość ulic otrzymały lepszą nawierzchnię, ukończono kanalizację miejską, zbudowano nową szkołę podstawową, zmodernizowano zaopatrzenie miasta w wodę (nowa wieża ciśnień) i w energie elektryczną. Budowano kawiarnie, restauracje, hotele i domy wycieczkowe. Kolej niemiecka zbudowała nowy funkcjonalny dworzec.

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (8)