UOKiK nałoży karę na Volkswagena za manipulację spalinami? Decyzja coraz bliżej

2020-01-13 18:16:28(ost. akt: 2020-01-13 18:25:06)

Autor zdjęcia: Pixabay

Postępowanie dotyczące manipulowania wskaźnikami emisji spalin w samochodach koncernu Volkswagen jest na końcowym etapie. Chodzi o to, że koncern stosował w swoich autach ( volkswagenach, audi, seatach i skodach) oprogramowanie, które w warunkach testowych pozwalało zaniżać wartość emisji tlenków azotu.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił Volkswagenowi następujące zarzuty:

*) rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji w materiałach reklamowych, które sugerują, że samochody marek Volkswagen, Seat, Skoda i Audi są ekologiczne oraz spełniają wymogi w zakresie emisji tlenków azotu,

*) informowanie w świadectwach homologacji oraz w świadectwach zgodności WE o nieprawdziwych parametrach emisji tlenków azotu,

*)kierowanie wytycznych do sprzedawców tych samochodów, które mogły prowadzić do tego, że dealerzy odrzucali reklamacje konsumentów dotyczące emisji tlenków azotu.

– Pod koniec 2016 roku postawiliśmy zarzuty Volkswagen Group Polska. Postępowanie jest już na końcowym etapie. Przez ten czas zgromadziliśmy 25 tomów akt, w których jest ponad 5 tys. kart z dowodami i pismami od spółki. Wysłaliśmy ankietę z pytaniami do 13 dealerów samochodów tego koncernu. Korespondowaliśmy z Transportowym Dozorem Technicznym oraz niemieckim i brytyjskim organem do spraw homologacji. Pełnomocnik spółki, korzystając ze swoich praw, wielokrotnie (24 razy) zapoznawał się z aktami i udzielał obszernych wyjaśnień, np. jedna odpowiedź liczyła 827 stron razem z załącznikami i wymagała dokładnej analizy. Przytaczam tę statystykę po to, aby każdy uświadomił sobie jak obszerny materiał dowodowy musieliśmy analizować – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK. Urząd wielokrotnie przychylał się do wniosków pełnomocnika strony postępowania o przedłużenie terminu na udzielenie odpowiedzi. Do postępowania prowadzonego przez urząd włączył się także prokurator z Prokuratury Okręgowej w Warszawie.

Postępowanie przeciwko Volkswagen Group Polska jest na końcowym etapie. Kolejnym i już ostatnim będzie wydanie decyzji. Ze strony spółki nie padła propozycja wydania decyzji zobowiązującej. Prezes UOKiK może np. stwierdzić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów i nałożyć karę finansową – maksymalnie do 10 proc. rocznego obrotu.

Po uprawomocnieniu decyzje UOKiK stają się prejudykatem, co ułatwia konsumentom dochodzenie ewentualnych roszczeń w sądach. Ustalenia urzędu co do faktu stosowania praktyki są wiążące dla sądów powszechnych w przypadku rozpatrywania indywidualnych spraw w zakresie zakwestionowanych w decyzji praktyk.


Źródło: UOKiK


Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Roczna prenumerata e-wydania tylko 199 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl



Doceń sportowców i podziękuj im za sportowe emocje!

Trwa 59. Plebiscyt na 10 Najpopularniejszych Sportowców Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Głosować można do 7 lutego.

Więcej informacji o plebiscycie >>>TUTAJ.



Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Turbo #2849054 | 46.170.*.* 14 sty 2020 08:49

    no dobra, nawet jeśli UOKiK wygra to co? Nałoży karę, wieśwagen zapłaci dla UOKiK a konsument co będzie z tego miał? Nic. Taka to kara właśnie.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz

  2. Audi 80 #2849007 | 79.190.*.* 14 sty 2020 07:22

    To mój samochód też ?

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz

  3. joc #2848801 | 88.156.*.* 13 sty 2020 19:52

    Amerykanie bez zająknięcia nakazali odkup samochodów lub wypłaty odszkodowań właścicielom lub leasingobiorcom VW, Audi, Porsche, Bentley, w dieslu i benzynie. Europejczycy wyciszą problem, bo nie chcą otworzyć puszki Pandory. Kpina.

    Ocena komentarza: warty uwagi (14) odpowiedz na ten komentarz