W niedzielę wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów. Ma być szybciej i wygodniej

2019-12-14 18:02:00(ost. akt: 2019-12-13 21:05:58)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Karol Kiłyk

W najbliższą niedzielę wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów. Otwarte zostaną po modernizacji dwie ważne linie kolejowe: Działdowo — Olsztyn oraz Szczytno — Pisz —Ełk. Pociągi pojadą szybciej, co skróci czas podróży

W niedzielę 15 grudnia, wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów i są spore zmiany, bo po modernizacji zostaną otwarte dwie, bardzo ważne w regionie linie kolejowe: Działdowo — Olsztyn oraz Szczytno — Pisz —Ełk.

— W tej chwili już nie mówimy o projektowaniu, o przygotowaniu inwestycji , ale też już o otwarciu zmodernizowanych linii — podkreślił wczoraj na konferencji w Olsztynie Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe.

Jednak nie od razu pociągi pojadą na tych liniach z maksymalną prędkością.
— Na początku będą pewne ograniczenia, bo trzeba będzie przyzwyczaić kierowców, że pociągi już kursują, że muszą uważać na przejazdach kolejowych — tłumaczył prezes Merchel. — Dlatego najpierw pociągi pojadą maksymalnie 60 km/h i co miesiąc ta prędkość będzie podnoszona o 20 km/h.
W marcu, kwietniu pociągi powinny już jechać z Działdowa do Nidzicy z prędkością 120 km/h, a z Nidzicy do Olsztyna — 100 km/h. A po certyfikacji urządzeń, co trwa kilka miesięcy, podróż pociągiem z Olsztyna do stolicy zajmie ok. dwóch godzin.

Natomiast na odcinku Szczytno-Pisz pociągi będą kursować z prędkością 120 km/h, a Pisz-Ełk z prędkością do 100 km/h , co oczywiście radykalnie skróci czas podróży. I tak na trasie Olsztyn-Ełk z trzecg godzin i 36 minut do 2 godzin i 25 minut.


Jak poinformował prezes Merchel, układ torowo-peronowy na olsztyńskim dworcu będzie przebudowany.

— Jednak musimy rozdzielić sprawę budynku dworca od układu torowego. PKP PLK odpowiadają za utrzymanie infrastruktury torowej, a dworzec będzie budowała spółka PKP SA — zaznaczył prezes Merchel. — Jesteśmy na etapie projektowania, zakładamy, że w połowie przyszłego roku ogłosimy przetarg na realizację robót. Prace powinny ruszyć na początku 2021 roku, a zakończyć w połowie 2023 roku.

Wiadomo już, że dworzec będzie miał połączenie z Zatorzem i prawdopodobnie poprzez podziemny tunel.

Krajowy Program Kolejowy, z którego finansowana jest modernizacja linii kolejowych opiewa na 76 mld zł, z tego na Warmii i Mazurach mają zostać zrealizowane inwestycje wartości w sumie prawie 3 mld zł.

— Szybkie, ekologiczne, wygodniejsze, to kierunek rozwoju kolei w naszym regionie — zauważył obecny na konferencji wojewoda Artur Chojecki. — Ważne jest żebyśmy mieli komplementarny system komunikacji, i drogowej i kolejowej, bo to zapewni komfort podróżowania mieszkańcom, ale też dzięki temu nasz region staje się bardziej dostępny dla turystów, dla inwestorów.

Przewoźnicy, zarówno Polregio, jak też PKP Intercity, uwzględnili w nowym rozkładzie jazdy zakończone już prace modernizacyjne na liniach, jak też planowane remonty.

I co ważne będą nowe pociągi — informuje Katarzyna Grzduk, rzecznik prasowy PKP Intercity.


Zdecydowanie łatwiej i oczywiście szybciej będzie można dojechać z Olsztyna do stolicy kraju. Oba miasta połączy osiem par pociągów.

W nowym rozkładzie pociągi PKP Intercity pojadą też przez Pisz i Szczytno. Będzie to lipcu 2020 roku, gdy pociągi z Białegostoku do Olsztyna będą kursować trasą objazdową po zamknięciu linii przez Giżycko.

Ze względu na remont linii kolejowej nr 220 pociągi pomiędzy Gdańskiem a Olsztynem pojadą trasą objazdową przez Iławę i Ostródę.

Andrzej Mielnicki


Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Roczna prenumerata e-wydania tylko 199 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl


Komentarze (22) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Mazur #2835723 | 5.60.*.* 15 gru 2019 02:50

    Cieszy ogromnie fakt, że linia nr 219 Olsztyn Szczytno Pisz Elk powróciła do żywych choć była w stanie śmierci klinicznej. To był ostatni moment żeby uratować te linie i dac jej nowe życie. To jest chyba pierwszy remont w takiej skali od momentu wybudowania tej linii chyba w roku 1885 (jak pamietam). Nie liczę oczywiście sytuacji podpisanej odbudowy po 1945 r. kiedy to tzw. bracia że wschodu jako element trofiejny rozebrali te linie i wywieźli. Potem były wymieniane podkłady coś koło roku 1969 na najgorsze z możliwych bo blokowe które pekaly. A potem to już było tylko gorzej... Linia miała być zlikwidowana ale początkowo dzieki samorządom udalo się ja jakoś zreanimowac na parę lat a teraz zrobiono kompleksowy remont. To bardzo ważne dla Maxur południowych bo to jest okno na świat. Trzeba tylko liczyć że zwiększy się częstotliwość kursowania jak też wrócą na stałe pociąg i dalekobiezne ( z dzieciństwa pamiętam że były kiedyś do Szczecina i Białegostoku oraz przez Warszawę na slask). Docelowo przydałoby się te linie jeszcze zekrktryfikowac co pozwoli na ruch nowoczesnych składów i wpiecie w siatkę linii uzupełniających glownecszlski kolejowe w tym planowana linie Warszawa Ostrołęka Łomża Pisz Giżycko. Tworzyłoby to spójna sieć kolejowa na Mazurach i umożliwiło elastyczne wykorzystanie infrastruktury dla nowoczesnych składów elektrycznych. Mam nadzieję że to nastąpi jak najszybciej. Niemniej jednak i tak cieszyć się trzeba z tego co jest bo... kolej wraca na Mazury. Do pełni szczęścia potrzeba jeszcze S 16 na całej długości i zapowiadanej szybkiej kolei z Giżycka przez Pisz do Warszawy i dalej de facto w dowolne miejsce w kraju i nie tylko. Oby plany ciałem się stały. Jeśli to nastąpi to będzie można ogłosić koniec wykluczenia komunikacyjnego i cywilizacyjnego Mazur. Oczywiście zawsze znajdzie się paru którym będzie to nie w smak ale Mazury to nie jest skansen i daczowiska dla Warszawiaków i mamy prawo mieć nie gorsze warunki rozwoju niż inne regiony. Oby jak najszybciej.

    Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. 2019 #2835605 | 178.235.*.* 14 gru 2019 18:43

      Szuwarowo-bagiennne dalej szczyci się inwestycjami w Olsztynie i wokół Olsztyna. A co z Elblagiem? Postępuje degradacja linii kolei nadzalewowej. Brak osobowych pociągów do Braniewa i skomunikowanią tego miasta z Trojmiastem. Kolej nie dociera do Tolkmicka , Fromborka. Pora , by Olsztyn zauważył potrzeby zachodniej strony tego województwa.

      Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz

    2. BoLeK #2835909 | 37.47.*.* 15 gru 2019 14:48

      Gdańsk - Łódź zamiast dołożyć jeden wagon więcej ludzie koczuja na korytarzu... W czasach gdzie większość biletów kupowania jest przez internet to chyba żaden problem przewidzieć ilu jest zainteresowanych podróżnych, i zamiats sprzedawać bilety bez gwarancji miejsca porostu dopiąć do taboru jeden wagon więcej.

      Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      1. mik #2835693 | 89.228.*.* 14 gru 2019 22:52

        chwila, chwila.... Piszecie, że cyt" W marcu, kwietniu pociągi powinny już jechać z Działdowa do Nidzicy z prędkością 120 km/h, a z Nidzicy do Olsztyna — 100 km/h. " A przecież zapowiadali i według planów pociągi miały jechać z Działdowa do Nidzicy 140 km/h a z Nidzicy do Olsztyna 120 km/h. Nasz Wojewoda mógłby zainteresować się remontem linii 35 w granicach województwa czyli ze Szczytna do Ostrołęki ponieważ Woj mazowieckie już zaczęło remont tej linii do Wielbarka

        Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        1. pozdróżny #2836205 | 46.171.*.* 16 gru 2019 11:28

          Jakie szybcjiej rano pociąg z Nidzicy wyjeżdża o 4:33 i na 5:47 jest w Olsztynie to gdzie tu 1godzina 14 minut a przed remontem było w 59 minut to gdzie tu szybciej, a cena miesięcznego z 274,00 zł na 304,00 zł wzrosła , a Olsztynek za bilet miesięczny płaci tylko 80,00 zł za tylko połowę krótszą trasę i obecna podwyżka go nie objęła i gdzie tu uczciwość :( nasze władze wcale nie dbają o nas

          Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

        Pokaż wszystkie komentarze (22)