Na Mikołajki kierowcy dostaną suwak

2019-11-20 07:16:37(ost. akt: 2019-11-19 13:08:04)
Znaki rekomendujące jazdę "na suwak" na ul. Starzyńskiego w Warszawie

Znaki rekomendujące jazdę "na suwak" na ul. Starzyńskiego w Warszawie

Autor zdjęcia: Adrian Grycuk/CC BY-SA 3.0-pl/Wikimedia Commons.

Jazda na tzw. suwak i tworzenie korytarzy życia będą obowiązkowe od 6 grudnia — poinformowało Ministerstwo Infrastruktury. Eksperci od dawna postulowali wprowadzenie takich rozwiązań.
W Dzienniku Ustaw ukazała się nowela prawa o ruchu drogowym. Chodzi o jazdę na tzw. suwak i korytarze życia. Oba rozwiązania od 6 grudnia wchodzą w życie. Jazda na suwak ma rozładować korki na ulicach i upłynnić ruch w zatłoczonych miastach. A korytarze życia ułatwić pracę służbom ratowniczym.

Jak tworzyć korytarze? Na jezdni z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku, kierowca poruszający się lewym pasem ruchu musi zjechać jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu. A kierowca jadący prawym pasem ruchu — musi zjechać jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu.

Jeśli na na jezdni są więcej niż dwa pasy ruchu w tym samym kierunku kierowca, jadący skrajnym lewym pasem, jest obowiązany zjechać jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu. Natomiast kierowcy poruszający się pozostałymi pasami ruchu muszą zjechać jak najbliżej prawej krawędzi pasów ruchu. Z korytarzy życia mogą korzystać tylko pojazdy uprzywilejowane.

Jak — zgodnie z nowelą przepisów — powinna wyglądać jazda na tzw. suwak? Najpierw sytuacja na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu. Gdy nie ma możliwości jazdy pasem ruchu z powodu przeszkody na tym pasie lub jego zanikania, kierowca poruszający się sąsiednim pasem jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi znajdującym się na takim pasie, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni.

Co się dzieje w sytuacji, gdy jezdnia ma więcej niż dwa pasy ruchu w tym samym kierunku, gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód lub ich zanikania? Otóż jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym można jechać, jadący tym pasem jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi z lewej strony.

am

Komentarze (11) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Sprawdzam #2822162 | 95.160.*.* 21 lis 2019 19:14

    Gdzie jest Witold Ch.?

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. Asd #2821345 | 94.254.*.* 20 lis 2019 13:21

    A jak będzie w praktyce ? Srak. Bo nasi kierowcy , olsztyńscy również maja dziwna manie jechania przez kilometr przykładowo lewym pasem, bo on będzie skręcał. Jakby nie mógł zjechać na lewy 200 metrów przed skrzyzowaniem. Nic się nie zmieni - nic. Kiedyś panna stanęła i włączyła kierunek na lewy pas bo 500 metrów przed nią były remonty. Oburzyła się ze na nią trąbie - zamiast podjechać do przeszkody i tam zmienić pas ruchu.

    odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

    1. Adam #2821229 | 5.173.*.* 20 lis 2019 09:28

      W przepisach o korytarzu jest błąd! Przy trzech pasach ruchu ten ze środkowego powinienem zjechać najbliżej prawej krawędzi JEZDNI a nie swojego pasa.

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (4)

      1. Tom #2821228 | 145.237.*.* 20 lis 2019 09:26

        I tak żadnego warszawiaka nie cFaniaczka nie wpuszczę.

        Ocena komentarza: poniżej poziomu (-9) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

        1. Alex #2821226 | 89.228.*.* 20 lis 2019 09:22

          Ale i tak jak dojdzie to zgodnie z prawem będzie winny ten który zmienia pas. Miałem tak w niemczech. Jechałem swoim pasem, z lewego kończącego sie pasa (prace drogowe) zjechał niemiec i uszkodził mi auto. Policja ukarała tego niemca.

          odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

          Pokaż wszystkie komentarze (11)