Jak wnosić reklamację na usługi pocztowe?

2019-10-17 10:21:04(ost. akt: 2019-10-17 13:49:42)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Przemysław Getka

Zasady wnoszenia reklamacji oraz sposób i formę jej wnoszenia określa rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji . Niektóre zapisy w sprawie reklamacji zawiera ustawa prawo pocztowe.
1. Komu przysługuje prawo do wniesienia reklamacji?
a/ nadawcy
b/ adresatowi – kiedy nadawca zrzeknie się na jego rzecz prawa do dochodzenia roszczeń albo gdy przesyłka została doręczona adresatowi

2. A jeżeli reklamację wniesie osoba nieuprawniona?
Reklamację taką traktuje się jak niewniesioną. Wtedy operator pocztowy niezwłocznie zawiadamia o tym reklamującego oraz informuje go o konieczności wniesienia reklamacji przez osobą uprawnioną.
Reklamację można wnieść nie później niż w ciągu 12 miesięcy licząc od dnia nadania przesyłki pocztowej.

3. Gdzie można złożyć reklamację?
Reklamację możemy wnosić za pośrednictwem każdej placówki pocztowej, z którą nadawca zawarł umowę na świadczenie usługi pocztowej

4. W jakiej formie ją wnosimy?
a/ pisemnej lub elektronicznej
b/ ustnej do protokołu
c/ innej, która ujawnia wolę reklamującego w sposób dostateczny..

PRZECZYTAJ KONIECZNIE: Mamy prawo do reklamacji [PORADNIK]

Mamy prawo do reklamacji [PORADNIK]

5. Jaki jest termin rozpatrzenia reklamacji?
Poczta Polska lub tzw. operator pocztowy ma obowiązek rozpatrzenia reklamacji niezwłocznie,lecz w nie dłuższym terminie niż 30 dni od dnia otrzymania reklamacji. Jeżeli termin ten został przekroczony to skutek jest taki, że reklamację operator z mocy prawa uznaje. Natomiast gdy wniesiona reklamacja nie spełnia pewnych wymogów wskazanych w cytowanym rozporządzeniu, a operator pocztowy uzna, ze jest to konieczne do prawidłowego jej rozpoznania, to wzywa reklamującego do usunięcia braków w terminie 7 dni licząc od dnia doręczenia wezwania. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu reklamację pozostawia się bez rozpoznania.

6. W jakim terminie należy wnieść odwołanie, jeżeli operator nie uznaje naszej reklamacji w całości lub części?
W terminie 14 dni licząc od dnia doręczenia odpowiedzi na reklamację.
Ważne :
Brak udzielenia prze operatora pocztowego odpowiedzi na odwołanie od reklamacji w ciągu 30 dni licząc od dnia otrzymania odwołania oznacza uznanie reklamacji .

PRZECZYTAJ KONIECZNIE: Reklamacje usług energetycznych

Reklamacje usług energetycznych

7. Jak wygląda sposób i tryb wnoszenia reklamacji na tzw. usługę powszechną?
Można ją składać w przypadku:
1. utraty przesyłki poleconej, paczki pocztowej lub przesyłki z zadeklarowaną wartością – po upływie 14 dni licząc od dnia nadania przesyłki
2. utraty lub ubytku zawartości lub uszkodzenia zawartości paczki pocztowej, przesyłki poleconej lub przesyłki z zadeklarowaną wartością
Należy sprawę zgłosić :
a/ bezpośrednio przy przyjęciu przesyłki uszkodzonej lub z ubytkiem zawartości, jeżeli został sporządzony protokół
b/ po przyjęciu przesyłki, jeżeli bezpośrednio przy przyjęciu zostało złożone pisemne oświadczenie albo został sporządzony protokół
c/ w przypadku uszkodzeń i ubytków niedających się zauważyć z zewnątrz, stwierdzonych po przyjęciu przesyłki – w ciągu 7 dni od przyjęcia przesyłki

8. Do kogo konsument może się zwrócić o pomoc prawną?
Bezpłatnej pomocy prawnej udzielają Powiatowi/Miejscy Rzecznicy Konsumentów lub Regionalny Ośrodek Konsumencki w Olsztynie przy ul. Tarasa Szewczenki 1 lub telefonicznie tel. kom. 531594327 lub e-mail: biuro.olsztyn@dlakonsumenta.pl



Komentarze (8) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. ? #2805730 | 185.138.*.* 17 paź 2019 16:23

    Mała poczta w małym miasteczku naszego województwa. Czekam na "przesyłkę kurierską" Pocztex 24, której zawartość jest mi potrzebna "na już". Na stronie śledzenia mam już informację, że moja przesyłka od 2 godzin jest już w placówce w miasteczku ale przywiezie mi ją dopiero następnego dnia Listonosz, bo przesyłka "kurierska" jest tylko z nazwy. Wsiadam więc w samochód i jadę do miasteczka po swoją paczkę ale na poczcie dowiaduję się, że mojej przesyłki nie ma i dzisiaj nie będzie. Informacja, że w/g internetu przesyłka jest już dawno w urzędzie pocztowym na nikim nie zrobiła żadnego wrażenia. Poinformowałem, że w takim razie wracam do domu i piszę skargę na urząd, obróciłem się na pięcie i wyszedłem na zewnątrz. Jednak nie zdążyłem dojść do samochodu, bo wybiegła za mną pracownica poczty z informacją, że jednak moja paczka się cudownie znalazła i zostanie uprzejmie wydana. Po prostu paniom nie chciało się wcześniej szukać tej paczki w magazynku skoro listonosz miał ją dostarczyć dopiero nazajutrz. W podobnych przypadkach wielokrotnie na stronie śledzenia przesyłek pojawiały się informacje o awizowaniu przesyłki z powodu mojej nieobecności w domu. Wszystko z powodu konieczności dotrzymania terminów doręczenia, szkoda, że tylko na papierze.

    Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. marek #2806791 | 188.146.*.* 19 paź 2019 18:54

      Nadałem list polecony priorytetowy ok. godz. 10 powinien zostać dostarczony następnego dnia. Doręczono go po 5 dniach. Złożyłem reklamację, reklamacja została oddalona. Bo zgodnie z regulaminem dostarczenie poczty w ciągu 24 godzin jest tylko rekomendowane a nie gwarantowane.

      Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. a #2805780 | 87.123.*.* 17 paź 2019 17:37

        nie korzystac z jej uslug

        Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

      2. x #2807106 | 31.0.*.* 20 paź 2019 12:41

        ach... ta poczta i jakość jej usług...:(

        Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

      3. hahahhh #2809913 | 83.12.*.* 26 paź 2019 10:04

        a ja wysłałem paczke w poniedziałek do kalisza ,paczka dotarła do komorniki koło poznaia zamiast wysłać ją do kalisza wysłali do warszawy ,a warszawa do wrocławia , wrocłoaw do komorniki ,a komorniki spowrotem do wrocławia i tak 3 dni z rzędu oba miasta ślą miedzy sobą tą paczke dzis jest spowrotem w wrocławiu bo komorniki odesłały w nocy tak że paczka zrobiła już koło ,a do kalisza nie trafiła do tej pory dodam ze to juz 6 dzień i paczka polecona priorytet hah

        Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (8)