Tym razem zima ma nie zaskoczyć drogowców. W gotowości blisko 2,5 tysiąca pojazdów i tony soli

2019-10-21 07:11:09(ost. akt: 2019-10-21 07:25:53)

Autor zdjęcia: Andrzej Grabowski

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekonuje, że jest już przygotowana do zbliżającej się zimy. W tym sezonie z zaśnieżonymi i oblodzonymi drogami będzie walczyło kilka tysięcy osób. Do ich dyspozycji będzie około 2400 pojazdów, to m.in. pługi, solarki, czy pługi wirnikowe. Przygotowano także 289 magazynów soli o łącznej pojemności ok. 436 tys. ton.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje prawie 17 700 km dróg krajowych. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Realizowane są, co do zasady, przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi oddziały GDDKiA zawarły umowy na utrzymanie całej sieci.

GDDKiA przewiduje, że w sezonie zimowym 2019/2020 do utrzymania dróg zużytych może zostać:
— 490 tys. ton soli drogowej
— 2,4 tys. ton chlorku wapnia
— 47 tys. ton materiałów uszorstniających

Cała sieć dróg krajowych w sezonie 2019/2020 będzie utrzymywana w okresie zimowym w następujących standardach:
— W standardzie I - około 4,7 tys. km
— W standardzie II - około 11,0 tys. km
— W standardzie III - około 1,8 tys. km
— W standardzie V - około 2,2 tys. km

Standard I:
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi i nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz.

Standard II:
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nie utrudniającej ruchu może występować do 6 godz.

Standard III:
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4%, na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez zarządcę drogi. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od momentu ustaniu opadów śniegu.

Standard V:
Jezdnia jest odśnieżona (w miejscach zasp co najmniej jeden pas ruchu z wykonaniem mijanek) i posypana na odcinkach decydujących o możliwości ruchu ustalonych przez zarząd drogi. Śnieg luźny może zalegać do 16 godz. od momentu ustania opadów, a zaspy do 24 godz. Ponadto dopuszczalny jest zajeżdżony śnieg i przerwa w komunikacji do 24 godz.

Plan zimowego utrzymania zakłada objęcie jednolitymi standardami zimowego utrzymania całych ciągów drogowych oraz utrzymanie tych standardów w czasie trwania całego sezonu zimowego. W przypadkach długotrwałego występowania skrajnie niekorzystnych warunków pogodowych, w szczególności zawieje i zamiecie śnieżne, długotrwałe burze śnieżne, niweczących efekty odśnieżania dróg, osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego może być utrudnione, a co za tym idzie mogą zdarzyć się jednostkowe przypadki odstępstwa od przyjętych standardów ZUD.

Warto dodać, że GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować działania prewencyjne, takie jak posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu. Dla potrzeb operacyjnych na sieci dróg krajowych zainstalowano ok. 1000 kamer oraz ok. 550 stacji meteorologicznych.

Z urządzeń tych pozyskiwane są następujące dane:
— Podgląd na drogi krajowe
— Pomiar temperatury i wilgotności powietrza
— Pomiar temperatury nawierzchni
— Pomiar siły i kierunku wiatru

Źródło: GDDKiA


Fot. GDDKiA


Komentarze (18) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. mlit #2807341 | 80.52.*.* 21 paź 2019 07:26

    Na 100% zaskoczy!!! :-)))

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

  2. Tom #2807344 | 31.0.*.* 21 paź 2019 07:30

    Ciekawe kto zapłaci za korozję na aucie, i jego remonty za tą sól.

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  3. WEG #2807350 | 37.47.*.* 21 paź 2019 07:42

    A BEDZIE JAK ZAWSZE

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  4. Haha #2807355 | 91.233.*.* 21 paź 2019 07:45

    Hahahaha dobre

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  5. Pan Nikt #2807357 | 88.199.*.* 21 paź 2019 07:52

    Sypanie zwykłej soli to bzdura, chlorek magnezu to jest to czym powinny być utrzymywane drogi w zimie!!! osoba odpowiedzialna za drogi powinna wybrać jeden odcinek testowy pługopiaskarkę z GPS-em żeby wiedzieć ile było przejazdów i od razu by wyszło że sypanie zwykłej soli jest 10 razy droższe niż chlorku magnezu a i drogi są w super stanie !

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (18)