Jak kierowcy zachowują się przy fotoradarach?

2019-09-25 07:11:00(ost. akt: 2019-09-24 14:40:06)

Autor zdjęcia: Archiwum GO

Czy jadą zgodnie z obowiązującą prędkością? A może „dla pewności” poruszają się znacznie wolniej? Reakcje Polaków na widok stacjonarnych fotoradarów przeanalizowali specjaliści z systemu Yanosik. Jakie są wyniki badania?
Na terenie kraju nad prędkością kierowców czuwa: 430 fotoradarów oraz 30 odcinkowych pomiarów prędkości. Dodatkowo na drogach znaleźć można 20 rejestratorów przejazdów na czerwonym świetle.

Najwięcej fotoradarów znajduje się w województwie mazowieckim, natomiast najmniej w opolskim. Szczegółowe dane przedstawia poniższa grafika.


Skoro wiadomo jak fotoradary w Polsce przedstawiają się liczbowo, warto również sprawdzić jak na ich widok reagują kierowcy.

Dużo wolniej niż ograniczenia

– System Yanosik skupia średnio 1,5 mln aktywnych kierowców w miesiącu. To daje nam wiarygodną próbę badania. W analizie uwzględniliśmy wszystkie fotoradary w Polsce. Jako miernik zachowań kierowców uznaliśmy zmianę średniej prędkości w okolicach fotoradarów. W ten sposób sprawdziliśmy czy kierowcy redukują swoją prędkość, a jeśli tak to o ile km/h – komentuje Magda Zglińska, Yanosik. – Taka analiza pokazała nam ciekawą tendencję: znaczna większość kierowców, bo ponad 80 proc., przy miernikach prędkości jeździ wolniej niż obowiązujące na danym odcinku ograniczenia – dodaje.

Jak dokładnie wyglądają reakcje kierowców? W odległości od 800 m do 650 m przed fotoradarem kierowcy poruszają się nieco szybciej (maksymalnie o 2 km/h) od obowiązującego ograniczenia prędkości, przy czym ich jazda jest w miarę jednostajna. W okolicach 500 m, średnia prędkość zaczyna widocznie spadać poniżej obowiązujących ograniczeń. 50 m przed fotoradarem kierowcy poruszają się aż o 20 km/h wolniej niż wskazują na to znaki.

Następnie tuż przed samym fotoradarem średnie prędkości rosną aż do momentu ok. 250 m za urządzeniem, kiedy to kierowcy ponownie zaczynają płynną jazdę ze średnią prędkością zgodną z obowiązującymi ograniczeniami.


– Ciekawa tendencja pojawia się przy fotoradarach ustawionych w miejscu ograniczenia prędkości do 70 km/h. W tym przypadku średnia prędkość użytkowników spada aż do 40 km/h. Kierowcy poruszają się zatem o 30 km/h wolniej niż wskazują na to ograniczenia – komentuje Magda Zglińska, Yanosik. – Może być to spowodowane tym, że kierowcy „dla pewności” redukują prędkość do wartości ograniczeń obowiązujących w terenie zabudowanym – dodaje.

mat. prasowe



Komentarze (8) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. rij #2795635 | 37.30.*.* 25 wrz 2019 10:23

    Nic tak mnie nie irytuje jak bałwany przed fotoradarem w Rapatach dla pewności jadą 30km/h na ograniczeniu do 50km/h. Nie zesrajcie się bo jeszcze wam pstryknie fotkę fotoradar. Na zegarze możesz mieć śmiało 60km/h, licznik zazwyczaj około 10% przekłamuje do góry.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. artykuł sponsorowany #2795608 | 188.146.*.* 25 wrz 2019 09:32

      przez janosika, tak jak ktoś wcześniej mówił aplikacja świetna, natomiast nawigacja najgorsza i najbardziej niedokładna z dostępnych na rynku, nawet stare tomtomy bez aktualizacji radzą sobie lepiej

      Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. TeX #2795578 | 83.6.*.* 25 wrz 2019 08:54

        Kierowcy zwalniają tak samo jak jedzie przed nimi policja, a z tyłu ogonek. Ja oczywiście ich zawsze wyprzedzam, taki ze mnie chojrak :)

        Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        1. doko #2795552 | 77.253.*.* 25 wrz 2019 08:34

          cały artykuł reklamą aplikacji janosik. Fakt, że ludzie zwalniają przed fotoradarami jest oczywisty - po to one są, żeby wymusić jazdę z mniejszą prędkością. Aplikacja sama w sobie bardzo przydatna, ale ma kiepską nawigację.

          Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

        2. Autopsja #2795534 | 31.6.*.* 25 wrz 2019 08:19

          "O kuźwa radar... jakie było ograniczenie? dla pewności będę jechał 40 km/h" - sytuacja częsta była koło Miodówka (radar był ale znaku ograniczenia nie, więc formalnie można było 90 km/h). Wniosek: kierowcy nie patrzą na znaki.

          Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

          Pokaż wszystkie komentarze (8)