Czwartek, 19 września 2019. Imieniny Januarego, Konstancji, Leopolda

Cztery godziny o edukacji

2019-09-04 18:24:14 (ost. akt: 2019-09-04 17:36:48)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Warmińsko-mazurski okrągły stół edukacyjny trwał cztery godziny. W tym czasie 70. przedstawicieli nauczycieli, uczniów, dyrekcji szkół, związków zawodowych oraz samorządów przedstawiali swoje problemy i pomysły na ich zażegnanie.

Specjalnym gościem olsztyńskich obrad w urzędzie wojewódzkim była sekretarz stanu w ministerstwie edukacji Iwona Michałek. Do Olsztyna przyjechała już przed obradami. Poprzedzające okrągły stół godziny spędziła na konsultacjach z wojewodą i warmińsko-mazurskim kuratorem oświaty.

— To kolejny wojewódzki okrągły stół, w którym uczestniczę — powiedziała nam tuż przed rozpoczęciem obrad sekretarz stanu Iwona Michałek.
Obrady środowisk związanych z edukacją odbywały się w sali konferencyjnej Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego. Po krótkich wystąpieniach wojewody, przedstawiciela ministerstwa i kuratora oświaty, obrady zostały zamknięte dla przedstawicieli mediów.

Dyskusja była podzielona na dwie tury. Podczas pierwszej od godziny 10 do 12 dyskutowano o roli i pozycji nauczyciela w systemie edukacji, jakości edukacji oraz tym, czym ma być nowoczesna szkoła. Po przerwie uczestnicy obrad dyskutowali do godziny 14. nad miejscem ucznia i rodzica w systemie edukacji.

— To była bardzo żywa i dobra dyskusja o polskiej oświacie. Głos zabierały wszystkie strony. Zarówno organy prowadzące, jak i środowisko nauczycielskie, środowisko pracodawców, które bardzo żywo w tej dyskusji uczestniczyło. Był też bardzo ważny i ciekawy głos ucznia — wstępnie podsumował wojewoda warmińsko-mazurski Artur Chojecki.

Zdaniem wojewody w dyskusji o reformie oświaty powinni uczestniczyć wszyscy, którzy są z oświatą związani. Ma to umożliwić dostosowanie i samej szkoły i oferty edukacyjnej do zmieniających się z czasem potrzeb.

— Świat zmienia się szybciej niż 20-30 lat temu, kiedy sam uczyłem się w szkole podstawowej, czy szkole średniej. Musimy nadążać za tymi zmianami. Przedstawiać własne propozycje, aby młode pokolenie było przygotowane do życia w obecnej rzeczywistości — mówił na zwołanym w przerwie obrad briefingu prasowym wojewoda Artur Chojecki. — Dotyczy to wiedzy teoretycznej, praktycznej, jak i umiejętności poradzenia sobie na rynku pracy — przekonywał.
Z opinią o wysokim merytorycznym poziomie spotkania, które przedstawił dziennikarzom wojewoda, chętnie zgodziła się sekretarz stanu z ministerstwa edukacji Iwona Michałek.

— Na takim okrągłym stole nie wypracujemy wspólnego stanowiska — przyznała sekretarz stanu. — Naszym zadaniem jest jednak nie tylko wysłuchanie o problemach, które są przedstawiane, ale także zebranie konkretnych propozycji rozwiązań. I to jest bardzo cenne — podkreśliła Iwona Michałek.

Przedstawicielka ministerstwa przyznała, że najgorętsza dyskusja dotyczyła kształcenia nauczycieli i potrzeby zmian w tej dziedzinie. Poinformowała też, że takie zmiany będą realizowane już od października, czyli od początku nowego roku akademickiego na uczelniach. W 2019 roku wchodzi do szkół wyższych nowy program kształcenia przyszłych nauczycieli.

— Pojawiał się w dyskusji postulat wiązania wysokości wynagrodzeń dla nauczycieli z jakością pracy. Będziemy nad tym pracować, ale to wymaga stworzenia całego systemu oceny, który będzie sprawiedliwie działał. Nie można tego robić pod presją czasu — mówiła Iwona Michalak. — Tu pojawia się postulat powiązania awansu zawodowego z jakością pracy. Wszyscy oczywiście chcemy, żeby nauczyciel był dobrze wynagradzany. To jedna z tych dziedzin, gdzie wszyscy są zgodni. Trzeba jednak pamiętać o możliwościach budżetu — stwierdziła sekretarz.

Zarówno wojewoda, kurator, jak przedstawiciel ministerstwa byli pod wrażeniem wystąpienia jednej z uczennic na obradach. Jej głos miał zabrzmieć na tyle mocno, że informacją o tym przedstawiciele władz podzielili się z dziennikarzami.
— Uczennica mówiła jasno, jak ważne właśnie z perspektywy ucznia jest, żeby szkoła dawała możliwość praktyk, płynnego wchodzenia w praktyczne poznawanie zawodu i pierwsze w nim kroki — podkreślał wojewoda.

Wnioski z debat mają pomóc w stworzeniu rządowej strategii dla edukacji.

SK

Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (7) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. pracująca mama #2786368 | 80.53.*.* 5 wrz 2019 11:07

    Dziękuję Panu Piotrowi Grzymowiczowi za 11 miesięczny system pracy przedszkoli, ( od 2020 roku) bo Panie muszą odpocząć. Pytam się Panie Prezydencie kto da mi miesiąc urlopu w prywatnej firmie, nie mam nikogo kto mógłby zająć się moim dzieckiem Jest pan bardzo życzliwy dla nie których grup, ale niestety kosztem osób pracujących

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. ss #2786289 | 79.187.*.* 5 wrz 2019 08:56

      Jaki okrągły? Przecież to na zdjęciu jest prostokątny!!

      Ocena komentarza: warty uwagi (5) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    2. $ #2786277 | 79.190.*.* 5 wrz 2019 08:46

      I nikt nie miał chaosu w głowie?! Niebywałe! Cud prawdziwy, to chyba z powodu obecności Prezesa w mieście łaski spłynęły tak obficie.

      Ocena komentarza: warty uwagi (5) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    3. Rewo #2786262 | 213.73.*.* 5 wrz 2019 08:14

      "obrady zostały zamknięte dla przedstawicieli mediów." hahahahahahaahha!....no to ładnie.....nie ma to jak publiczna debata. Będą sobie teraz robić takie spotkania w nieskończoność, do których spełeczeństwo za cholerę nie będzie miało jak się odnieść.

      Ocena komentarza: warty uwagi (5) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    4. Strategia strategią #2786172 | 89.39.*.* 4 wrz 2019 21:44

      W pierwszej kolejności powinno się zlikwidować kartę nauczyciela oraz bezwzględnie wszystkich nauczycieli poddać miarodajnej ocenie ich pracy, po czym zwolnić miernoty, a na ich miejsce przyjąć nowych. Tylko w ten sposób można poprawić marną edukację i przywrócić utraconą godność zawodu nauczyciela w Polsce.

      Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      Pokaż wszystkie komentarze (7)