Większość samorządów za "16"

2019-08-08 07:41:40(ost. akt: 2019-08-08 09:48:46)
mapa droga 16 warianty od Mrągowa do Ełku

mapa droga 16 warianty od Mrągowa do Ełku

Autor zdjęcia: GDDKiA

Budowa drogi S16 budzi kontrowersje. Jednak, jak wskazali wczoraj (07.08) działacze PiS, aż siedemnaście mazurskich samorządów jest za budową drogi. Paweł Czemiel, doradca ministra infrastruktury, przedstawił ich listę. Ekolodzy nadal są przeciwni.
Uchwały poparcia kolejnych samorządów dla budowy S16 zaprezentowali politycy Prawa i Sprawiedliwości na pilnie zwołanej wczoraj w Olsztynie konferencji prasowej. To według nich dowód na rosnące poparcie dla realizacji inwestycji. Według organizatorów konferencji prasowej, droga S16, to możliwość nadrobienia zapóźnienia naszego regionu w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Ich zdaniem, to także szansa dla turystyki.

Radny wojewódzki Paweł Czemiel, który jest doradcą ministra infrastruktury, przedstawił listę uzyskanych uchwał z poparciem od lokalnych samorządów. Podkreślił też, że inwestycja jest na etapie konsultacji społecznych. — Mamy cztery uchwały przeciwne, natomiast siedemnaście uchwał popierających budowę drogi S16. Określają często inwestycję, jako drogę życia, która pomoże w rozwoju lokalnych społeczności — mówił Paweł Czemiel.

Radny przedstawił pełną listę samorządów, które takie uchwały podjęły. To Sejmik Województwa Warmińsko-Mazurskiego, miasto Ełk, gmina Ełk, powiat Ełk, powiat Kętrzyn, powiat gołdapski, miasto Giżycko, powiat olecki, powiat Giżycko, powiat Pisz, gmina Wieliczki, miasto Olecko, gmina Prostki, powiat mrągowski, miasto Kętrzyn, miasto Biała-Piska, powiat giżycki. Dodatkową, osiemnastą uchwałą jest uchwała Warmińsko-Mazurskiego Klubu Biznesu.

— Mamy sygnały, że będą podejmowane kolejne uchwały — zapowiedział Paweł Czemiel. Ta droga nie ma barw politycznych. Jest to droga, która powinna nas połączyć ponad podziałami, dlatego dzisiaj dziękuję wszystkim samorządowcom, którzy to rozumieją i zaangażowali się w obronę drogi S16 — dodał radny wojewódzki z klubu Prawa i Sprawiedliwości.

Szef wojewódzkich struktur PiS Jerzy Szmit i Paweł Czemiel nie mają wątpliwości, że kontrowersje wokół realizacji inwestycji zostaną ostatecznie przełamane. Obaj politycy zachwalali zalety tzw. nowego szlaku, którym ma być budowana droga.

— Budowa po starym szlaku oznaczałaby, że takie miejscowości jak Zełwągi, czy Baranowo po prostu przestałyby istnieć, bo poszerzanie tej drogi oznaczałoby konieczność wyburzenia budynków, całych gospodarstw i infrastruktury z nimi związanej, która czasem była budowana przez całe pokolenia. Nowy szlak będzie pozwalał zachować walory przyrodnicze, ale i dorobek mieszkańców, którzy dziś tam mieszkają — przekonywał Jerzy Szmit.

Prezes struktur wojewódzkich PiS bagatelizował argumenty przeciwników promowanej przez jego ugrupowanie koncepcji. Określił je głosami oderwanymi od rzeczywistości. — A to, że Jezioro Śniardwy wyschnie w wyniku budowy tej dróg, albo że będzie tam budowany jakiś wiadukt wyższy od Pałacu Kultury. To są bzdury, które ludzie złej woli wypowiadają — stwierdził na konferencji Jerzy Szmit. — To jest mała grupa, która protestuje przeciwko woli ogromnej większości mieszkańców naszego województwa — dodał.

Szef wojewódzkich struktur partii, kończąc konferencję, zwrócił uwagę na zaangażowanie rosyjskich mediów w promowanie argumentów krytycznych wobec budowy drogi S16. Zaapelował też do wszystkich sił politycznych o wsparcie inwestycji.

Prezes zarządu wojewódzkiego PiS przypomniał, że podczas poprzedniej kadencji wszystkie siły polityczne potrafiły, choćby w sprawie budowy obwodnicy Olsztyna, występować razem, niezależnie od barw politycznych. Podkreślił, że o takie działanie chodzi też dziś, bo to wspólny interes dla regionu — przekonywał.

Budowa drogi ekspresowej S16 ma także swoich przeciwników. Przypomnijmy, że społecznicy prowadzą profesjonalną akcję głównie na FB, ale także w licznych punktach konsultacyjnych. Są tam zbierane podpisy pod protestem. Budowie sprzeciwia się również część samorządów.

Uchwały przeciwne budowie S16 nowym szlakiem przyjęły samorządy w Rynie, Orzyszu, Mikołajkach i Mrągowie. Trwa też akcja “Ratujmy Mazury”. To protest przeciwników S16 na odcinku Mrągowo-Ełk. Przeciwnicy budowy drogi błyskawicznie zebrali ponad 13 tysięcy podpisów pod swoim protestem. Ich akcja cieszy się też bardzo dużą popularnością w social-mediach.

— To nie jest droga dla Mazur, to droga przez Mazury. S16 ma być częścią międzynarodowego korytarza tranzytowego, który już w pierwszym okresie eksploatacji przyciągać ma trzy do czterech tysięcy tirów dziennie — przekonują aktywiści z Ratujmy Mazury. — Dla mieszkańców Mazur będzie trudno dostępna, wyłącznie przez węzły, a więc nieprzydatna. Nie o taką drogę zabiegają lokalne samorządy. S16 to cios w ekonomię Mazur. To pozbawienie środków do życia mieszkańców wielu miejscowości położonych w jej sąsiedztwie. Ekspresówka nie przyciągnie nowych turystów, tylko ich odstraszy — przekonują.

Organizatorzy akcji oczekują, jak to sami określają, budowy “szytych na miarę” połączeń regionalnych i modernizacji istniejących dróg. Ten postulat dotyczy przede wszystkim drogi krajowej 16 na odcinku Mrągowo — Orzysz — Ełk.

Akcja skierowana przeciw S16 przez inicjatywę Ratujmy Mazury ma wymiar proekologiczny. Jej organizatorzy wskazują na zagrożenia dla przyrody, siedlisk ptaków i miejsc ich wylęgu.

SK


Pragniemy podkreślić, że Warmińsko-Mazurski Klub Biznesu jest za realizacją takiej infrastruktury zgodnie z poszanowaniem środowiska. Jednocześnie zwracamy uwagę na to, iż prace przygotowawcze powinny być prowadzone zgodnie z obowiązującym w tym zakresie prawem i bez zbędnej zwłoki. Czas na budowę S16 stanowiącej kręgosłup komunikacyjny Warmii i Mazur!
Jako przedsiębiorcy apelujemy do instytucji rządowych, samorządowych oraz wszelkich środowisk odpowiedzialnych i zaangażowanych w tworzenie warunków rozwoju Polski Północno-Wschodniej o jak najszybszą modernizację drogi S 16. Jesteśmy przekonani, że realizacja inwestycji może wynieść regionalny biznes na kolejny etap rozwoju gospodarczego. Mamy wielką szansę na zakończenie wykluczenia komunikacyjnego Warmii i Mazur i przyspieszenia rozwoju naszego regionu, a co za tym idzie zwiększenie dobrobytu naszych mieszkańców.

Stanowisko Warmińsko-Mazurskiego Klubu Biznesu (fragment):



Komentarze (43) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. PILECKI #2777451 | 83.25.*.* 15 sie 2019 22:11

    s16 - nord stream 3

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

  2. hp #2776771 | 5.173.*.* 14 sie 2019 07:42

    Spokojnie. Przykładając do 16-tki tempo budowanego przez PiS i przez Szmita ronda na obwodówce Giżycka, oraz budowanego ? przez Giżycko mostu na kanale to i za 50 lat będzie się dyskutować o 16-tce.

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

  3. Rrr #2774805 | 37.47.*.* 10 sie 2019 01:16

    Tiry na tory.nie dla tranzytu przez mazury

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. docho #2774200 | 83.9.*.* 8 sie 2019 22:10

      Zawsze znajdzie sie jakaś wsza .

      Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

    2. abc #2774188 | 83.9.*.* 8 sie 2019 21:49

      Ludzie myślcie trochę ,nie dajcie się naganiać jedni na drugich ,PiS -owi potrzebny jest nowy temat zastępczy i napuszcza ludzi na siebie przez takie wrzutki tematów w tym wypadku przysłowiowych jeleni chce zrobić z ekologów.Zdziwię się jak ten komentarz zostanie upubliczniony bo zaczęto tu cenzurować posty ,wybory blisko

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (43)