Wtorek, 19 listopada 2019. Imieniny Elżbiety, Faustyny, Pawła

Ruszajmy się. Co czwarty z nas nie spaceruje nawet 10 minut w tygodniu

2019-07-29 17:27:46 (ost. akt: 2019-07-29 17:27:14)
Zdrowo jest zrobić tysiąc kroków dziennie

Zdrowo jest zrobić tysiąc kroków dziennie

Autor zdjęcia: pixabay.com

Nie mamy powodów do dumy. Jesteśmy jednym z najmniej aktywnych społeczeństw w Unii Europejskiej. Prawie połowa z nas nie chce się ruszać, woli siedzieć. A godzina na kanapie skraca życie aż o 21 minut. To więcej niż jeden wypalony papieros.

Nie za bardzo lubimy się ruszać. Co trzeci z nas nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej, a blisko połowa spędza w pozycji siedzącej ponad pięć godzin dziennie. Co piąty Polak siedzi nawet 9 godzin w ciągu dnia. Trudno nam nawet wskazać, ile chodzimy w ciągu tygodnia. I nie chodzi tu o modne ostatnio liczenie kroków, ale o czas spędzany na spacerze.

Jak wynika z badania MultiSport Index 2019 — co czwarty z nas nie spaceruje nawet 10 minut w tygodniu. Mowa o spacerze lub marszu bez przerwy. Najmniej chodzą mieszkańcy miast i osoby w wieku 40-49 lat. Na Warmii i Mazurach o swojej aktywności fizycznej może mówić 65 proc. z nas. Jednak nie chodzi tu o uprawianie sportu, ale ruch przynajmniej raz w miesiącu. Wyskoczymy na basen, siłownię, pobiegamy, pogramy w piłkę. Nie jesteśmy jednak w tej kwestii prymusami, bo najbardziej aktywni są mieszkańcy Wielkopolski, Małopolski i Kujawsko-pomorskiego. Jednak w tyle też nie stoimy. Za nami jest Zachodniopomorskie, Dolny Śląsk i opolskie. Jeśli chodzi o sport, w naszym województwie uprawia go 45 proc. z nas, podczas gdy ogólnopolska średnia to 68 proc. Najchętniej jeździmy na rowerze, spacerujemy, biegamy lub chodzimy z kijkami nordic walking. Cieszy nas też siłownia i basen.

— Trzeba się ruszać i dla ciała, dla szczupłej sylwetki, ale również dla ducha. Każde sto metrów przepłynięte na basenie to nie tylko spalanie kalorii, ale dodatkowe endorfiny. Brzuszek spada i uśmiech wraca — przyznaje Andrzej Markowski spod Olsztyna. — Na basen chodzę już dziesięć lat. Ostawiłem alkohol, a siła nałogu daje o sobie znać. Musiałem znaleźć coś w zastępstwie. Zacząłem pływać. Dziś nie wyobrażam sobie życia bez pływalni.

Pod względem aktywności fizycznej Polska z wynikiem 64 proc. pozostaje poniżej europejskiej średniej. W Europie zajmujemy szóstą lokatę od końca, wyprzedzając Portugalię, Maltę, Włochy, Rumunię i Bułgarię, gdzie średni odsetek aktywnych fizycznie osób w tych państwach wynosi 51 proc. Podobny poziom aktywności fizycznej do zanotowanego w Polsce rejestruje się w Grecji i Hiszpanii, a nieco wyższy na Cyprze, w Chorwacji i na Węgrzech (średnia to 68 proc.). Wciąż daleko nam do liderów tych statystyk. Finlandia, Dania, Holandia i Szwecja notują średni wynik na poziomie 94 proc. W sumie poziom aktywności fizycznej podejmowanej przynajmniej raz w miesiącu, jest w Polsce niższy niż w 20 innych krajach UE. A przecież ruch to zdrowie. A nawet życie.

Światowa Organizacja Zdrowia uznaje brak ruchu za czwartą przyczynę śmiertelności na świecie. Eksperci alarmują, że godzina siedzenia skraca życie aż o 21 minut. To więcej niż jeden wypalony papieros.

— Większość Polaków nie wykonuje nawet 5 tysięcy kroków dziennie. Ci pracujący na stanowiskach biurowych czy kierowcy nie robią nawet dwóch tysięcy kroków — twierdzi Robert Łężak, coach i bloger. — Aby zakwalifikować się do grupy osób o przeciętnej aktywności fizycznej, należy zrobić każdego dnia pomiędzy 5 tysięcy a  7,5 tysiąca kroków. Ludzie wykonujący więcej niż 10 tysięcy kroków to już osoby aktywne fizycznie. Osoba, która każdego dnia robi 10 tysięcy kroków, może spalić w ciągu tygodnia nawet o 3500 kalorii więcej niż osoba o średniej aktywności fizycznej. Stać na to każdego z nas. Każdy z nas może też przyczynić się do propagowania aktywności fizycznej i postaw prozdrowotnych.

W Polsce nadwaga i otyłość ujawnia się u około 20 proc. dzieci i młodzieży, 40 proc. osób w wieku 25-29 lat, 55 proc. osób w wieku 35-39 lat i ponad 65 proc. dla osób w wieku powyżej 50. roku życia.

Przeciętnie otyłość, a więc ten gorszy od nadwagi poziom nieprawidłowej masy ciała, dotyka w Polsce około 25 proc. populacji. Równocześnie, jak pokazuje badanie MultiSport Index, jedynie 39 proc. z nas, czyli tylko dwóch na pięciu Polaków, dostrzega we własnym otoczeniu problem nadwagi i otyłości. Jeśli tak wszechobecny problem umyka naszej uwadze, może to oznaczać, że nie utożsamiamy nadmiernej masy ciała z poważnym zagrożeniem dla zdrowia społeczeństwa lub po prostu nie potrafimy prawidłowo rozpoznać nadwagi i otyłości.

— Aktywność fizyczna to jeden z głównych składników zdrowego stylu życia. Regularnie podejmowana aktywność fizyczna przynosi wiele korzyści. Jej optymalny poziom stymuluje rozwój, pozytywnie wpływa na układ ruchu, układ krążenia oraz układ nerwowy, w tym poprawia elastyczność mięśni i stawów, wzmacnia kości, wydolność serca, a przede wszystkim poprawia samopoczucie — wylicza dr Agata Mroczek, ekspert w zakresie anatomii człowieka oraz fizjoterapii w sporcie. — Trening zdrowotny nie powinien być przymusem i czynnikiem stresogennym, ale sposobem przyjemnego i pożytecznego spędzania czasu. Powinien opierać się na ulubionych formach aktywności fizycznej ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych możliwości fizycznych. Dodatkowo powinny to być takie formy aktywności, które można łatwo włączyć do codziennego trybu życia i realizować przez cały rok, kilka razy w tygodniu lub w weekendy.

ADA ROMANOWSKA

Warto wiedzieć
— Przeciętny, zdrowy człowiek wykonuje 91-110 kroków na minutę.
— Żeby spalić 100 kcal, trzeba przejść 2 tys. kroków, które składają się na 1,5 km.
— Utrata 1 kg (spalenie 7000 kcal), wymaga zrobienia 140 000 kroków, co daje łącznie 112 km.
— Minimalne dawki aktywności osób dorosłych według WHO to 150 minut umiarkowanego lub 75 minut intensywnego wysiłku fizycznego na tydzień.
Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (8) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Złomiarz #2769767 | 188.147.*.* 30 lip 2019 16:11

    A ja biegam codziennie - do sklepu po piwo !

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. Jak to jest? #2769567 | 91.233.*.* 30 lip 2019 09:46

    "godzina na kanapie skraca życie aż o 21 minut" I do tego paczka papierosów dziennie, a ludzie w kryminale potrafią na pryczy dożyć późnej starości. I menu mają niewyszukane.

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. Teresa #2769481 | 193.243.*.* 30 lip 2019 07:17

    Panowie, nie żeńcie się i nie płodźcie dzieci: panny znad Wisły tylko czekają jak złapać faceta na dziecko, później oskarżyć go o znęcanie się, odizolować dziecko od ojca, wyciągnąć wysokie alimenty, ogarnąć mieszkanie, 500+ i inne systemowe benefity... A mężczyźnie-ojcu zostaje pracować na "Gwiazdę" i na dziecko, którego prawie i tak nie widzi - po co Wam to?!

    Ocena komentarza: warty uwagi (6) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Rowelove Podróże #2769359 | 37.30.*.* 29 lip 2019 18:55

      JEDYNA W OLSZTYNIE wypożyczalnia przyczepek rowerowych dla dzieci gorąco zaprasza wszystkich rodziców, którzy uwielbiają aktywnie spędzać czas ze swoimi pociechami. NIECH ROWEROWA PRZYGODA TRWA OD NAJMŁODSZYCH LAT.

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    2. Na poprawę humoru #2769341 | 77.253.*.* 29 lip 2019 18:05

      Rozmawia dwóch facetów na temat samochodów. - Ty wiesz, udało mi się w końcu pozbyć tej tłustej plamy na tapicerce w moim aucie. - Jak to zrobiłeś? - ROZWIODŁEM SIĘ Buhahahaha...

      Ocena komentarza: warty uwagi (6) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (8)