Kiedy ruszy remont al. Sybiraków w Olsztynie i jak będzie wyglądała nowa ulica? Sprawdziliśmy!

2019-07-20 13:56:59(ost. akt: 2019-07-19 12:51:00)
Sybiraków do remontu

Sybiraków do remontu

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Coraz więcej zniszczonych ulic w Olsztynie jest remontowanych. Tak było z ul. Pieniężnego czy Partyzantów, które od dawna potrzebowały gruntownej przebudowy. Na modernizację wciąż czeka jednak al. Sybiraków, ale czy się doczeka?
Stan alei Sybiraków w Olsztynie jest fatalny. Ulica jest wyboista i dziurawa. Sporym problemem są również miejsca parkingowe, a właściwie ich bardzo mała liczba. Łatwego życia nie mają również piesi. Stan chodników, podobnie jak jezdni, jest opłakany. Przejście krzywym chodnikiem jest często wyzwaniem dla osoby dorosłej, więc łatwo sobie wyobrazić, jakim kłopotem jest to dla osób starszych, niepełnosprawnych czy rodziców z wózkiem. Bezpieczeństwa pieszych z pewnością nie poprawia również oświetlenie. Jest ono wyjątkowo słabe, a co gorsza, jadąc ulicą po zmroku, często można było zauważyć, że latarnie w rejonie przejść dla pieszych nie palą się w ogóle!

Aleja Sybiraków to jednak nie jedyny problem komunikacyjny Zatorza, bo w coraz gorszej kondycji jest również wiadukt Powstańców Węgierskich 1956 roku — bezpośredni dojazd do placu Bema. Warto dodać, że w tym miejscu mamy ruch tranzytowy i wiaduktem codziennie przejeżdżają tysiące samochodów, z czego znaczna cześć to ciężarówki. Jego remont jest zatem niezbędny.

Czy jest szansa na poprawę jakości dróg w północnej części Olsztyna? — Projekty przebudowy wiaduktu i budowy alei Sybiraków są gotowe — powiedziała nam Marta Bartoszewicz z Biura Komunikacji i Dialogu Obywatelskiego Urzędu Miasta w Olsztynie.

Chociaż są już projekty, to wciąż nie wiemy, kiedy rozpocznie się przebudowy zarówno alei Sybiraków, jak i wiaduktu nad torami. Powód? Chodzi oczywiście o pieniądze. — Zgodnie z wyceną wiadukt i przebudowa Sybiraków będzie nas kosztowała kilkadziesiąt milionów złotych — dodaje Marta Bartoszewicz. — Na razie nie mamy takich środków w budżecie miasta. Ale oczywiście szukamy możliwości, żeby pozyskać dofinansowanie na te inwestycje.

Wiele wskazuje więc na to, że zarówno na nowy wiadukt, jak i przebudowę al. Sybiraków, będziemy musieli jeszcze trochę poczekać. Mimo to sprawdziliśmy, jaki kształt będzie miała ulica po przebudowie.

Tutaj nie powinno być zaskoczenia. Nowa Sybiraków, jeśli oczywiście projekty się nie zmienią, będzie łudząco podobna do ulic, które w ostatnim czasie doczekały się modernizacji. Podobnie jak w przypadku ulic Partyzantów i Pieniężnego, nowa Sybiraków ma mieć po dwa pasy w każdym kierunku, z czego skrajne będą buspasami. Wyznaczone zostaną na nich bezzatokowe przystanki. Przebudowane zostanie również skrzyżowanie alei Sybiraków i Wojska Polskie. Co ważne, z projektów można wyczytać, że zostanie zainstalowana tam... sygnalizacja świetlna. Warte odnotowania jest również to, że przy skrzyżowaniu al. Sybiraków z ul. Rataja ma powstać parking typu Park&Ride.

Jeśli chodzi o wiadukt, to w tym przypadku ruch praktycznie w żaden sposób nie będzie różnił się od obecnego. Istotna zmiana wprowadzone zostanie jednak na ul. Limanowskiego, na której obecnie kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Po wprowadzeniu zmian, dwa skrajne pasy mają stać się buspasami.

Jakie to może mieć konsekwencje? Tego chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć. Na Zatorzu już teraz mamy do czynienia z gigantycznymi korkami i to nie tylko w godzinach szczytu. Co będzie, gdy kierowcom odbierzemy dodatkowe pasy ruchu na głównych ulicach tej części miasta, a dodatkowo zakończy się budowa gigantycznych bloków, m.in. przy ul. Poprzecznej? Tego też chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć...

Kuch

To, jaki wpływ na komunikację w Olsztynie ma zwężanie ulic i wprowadzanie buspasów, widać gołym okiem. Żeby wjechać na pl. Bema z ul. Partyzantów, czasami trzeba stać aż od skrzyżowania z ul. Kajki. Ul. Pieniężnego? Jadąc w kierunku śródmieścia, też trzeba swoje odstać. I o ile ograniczanie ruchu w centrum miasta jestem jeszcze w stanie zaakceptować, to zwężanie ulic przy wjeździe do miasta i na ulicach, po których prowadzony jest ruch tranzytowy jest według mnie absurdem. Dlatego dopóki jeszcze nie jest za późno, apeluję: władzo, nie idź tą drogą!

Od autora:


Sybiraków do remontu

Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij

Komentarze (28) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. zator #2764960 | 88.156.*.* 20 lip 2019 23:43

    bus pas na Limanowskiego? czy wyście zwariowali?!?! światła gasić na pl. Bema, a nie chore wizje wprowadzać!

    Ocena komentarza: warty uwagi (25) odpowiedz na ten komentarz

  2. mieszkaniec #2764768 | 88.156.*.* 20 lip 2019 14:14

    Droga jest w tak fatalnym stanie ze jak o 4 30 zaczynaja jezdzic "złomexy" czyli ciezarowki z kontenerami na zlom to jest taki halas jakby sie budynek obok walil. Latem nie da sie spac przy zamknietym oknie, a przy otwartym tym bardziej. Niedaleko patrzac na ul rataja to mozna sie tylko za glowe zlapac patrzac na stan tej drogi, az "kocie łby" wystaja.

    Ocena komentarza: warty uwagi (25) odpowiedz na ten komentarz

  3. Kierowca #2764863 | 77.112.*.* 20 lip 2019 18:00

    Na skrzyżowaniu Wojska Polskiego i Sybiraków należy wykonać rondo !!! Qrwa mać czy tak ciężko jest pojąć że rondo jest lepszym rozwiązaniem niż tradycyjne skrzyżowania z sygnalizacją świetlną ???

    Ocena komentarza: warty uwagi (23) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. gość #2765153 | 31.0.*.* 21 lip 2019 12:27

      Wizjonerstwo buspasów na Sybiraków dziadów z ZDZiT i ich dowódcy stawiającego na komunikację miejską jest unikalne na skalę światową. Sybiraków jeździ TYLKO JEDNA LINIA AUTOBUSOWA 107 poza 4 godzinami szczytów JEDEN AUTOBUS NA PÓŁ GODZINY !!! TO SĄ SPECJALIŚCI OD PLANOWANIA. PODOBNIE JEST NA NOWEJ PARTYZANTÓW - NA 80% DŁUGOŚCI ULICY OD KAJKI DO KOŃCA BUSPAS UŻYTKUJĄ 2 LINIE 116 I 120 TEŻ Z CZĘSTOTLIWOŚCIĄ CO PÓŁ GODZINY CZYLI ŚREDNIO 1 AUTOBUS CO KWADRANS. TO SA UNIKALNE UMIEJĘTNOŚCI KORKOWANIA MIASTA ZASŁANIAJĄC SIĘ KOMUNIKACJĄ ZBIOROWĄ , PODOBNIE JAK STAWIANIE ŚWIATEŁ BO PRZECIEŻ BEZPIECZEŃSTWO. A LICZBA URZĘDNIKÓW MUSI SIĘ ZGADZAĆ I JEST WPROST PROPORCJONALNA DO TYCH ABSURDÓW.

      Ocena komentarza: warty uwagi (21) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Zatorzak #2764864 | 37.47.*.* 20 lip 2019 18:01

        Oby nie remontowali jak najdłużej bo będzie po olsztyńsku czyli gorzej jak było przed. Węższe jezdnie, światła i buspas..

        Ocena komentarza: warty uwagi (18) odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (28)