Przychodzili na badania, byli namawiani do zakupów. Prawie 3 miliony zł kary za sprzedaż na pokazach

2019-07-10 11:56:00(ost. akt: 2019-07-10 11:58:53)

Autor zdjęcia: Pixabay

Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, kara w wysokości ponad 2,7 miliona złotych, to reakcja urzędu na działalność spółki, która organizowała pokazy handlowe i wprowadzała konsumentów w błąd.
Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko VGET w lutym 2019 r. Podstawą do zajęcia się tą sprawą były doniesienia prasowe oraz skarga Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Suwałkach. Żeby wyjaśnić sprawę, pracownicy UOKiK wcielili się w rolę tajemniczych klientów i wzięli udział w jednej z organizowanych przez firmę prezentacji.

W trakcie kontroli UOKiK ustalił, że firma zapraszała konsumentów telefonicznie na bezpłatne badania w ramach "Akademii Zdrowia" albo akcji "Zdrowa Polska". Nie ujawniała handlowego charakteru pokazów. W trakcie prezentacji uczestnicy byli badani przy użyciu urządzenia AM Scan, a przedstawiciele interpretowali wyniki tych badań i diagnozowali choroby. Później namawiali do zakupu produktów, takich jak VitronMed czy VitronMagnetic, które miały pomóc w pozbyciu się rzekomych dolegliwości. Jednak AM Scan nie jest wyrobem medycznym do oceny stanu zdrowia, a oferowane urządzenia nie leczą chorób. Urząd stwierdził więc, że konsumenci byli wprowadzani w błąd, a informacja o chorobach mogła wpływać na decyzję o zakupie.

"Na pokazy handlowe organizowane pod pozorem bezpłatnych badań przychodzą często osoby starsze. Łatwo takich ludzi przestraszyć złym stanem zdrowia i namówić do zakupu drogich produktów, które rzekomo miałyby im pomóc" – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Ponadto, prowadzący pokazy zachęcali do zakupu w ramach "promocji". Urząd ustalił jednak, że sprzedaż następowała w ramach standardowej oferty Spółki, a informacja o rzekomej "promocji" miała jedynie zachęcić konsumentów do zakupu w trakcie prezentacji.

UOKiK nałożył na firmę VGET Polska karę w wysokości ponad 2,7 mln złotych (2 723 917 zł). Firma musi zaniechać stosowania nieuczciwych praktyk. W tym zakresie prezes UOKiK nadał rygor natychmiastowej wykonalności. Ponadto przedsiębiorca musi listem poleconym poinformować o decyzji wszystkich klientów, z którymi zawarł umowy między 1 stycznia 2017 r., a 24 czerwca 2019 r.

"To bardzo ważna decyzja i jedna z wyższych w historii UOKiK kar nałożonych na firmę organizującą pokazy handlowe. Mam nadzieję, że stanie się ona przestrogą dla innych firm i sprawi, że praktyki wprowadzania w błąd podczas pokazów zaczną znikać z rynku. Wywieranie presji na konsumentach i straszenie ich złym stanem zdrowia jest nie tylko niezgodne z prawem, ale również niemoralne" – dodaje Marek Niechciał.

To już kolejna decyzja dotycząca pokazów handlowych w ostatnich miesiącach. Na przykład maju UOKiK ukarał firmy Vitaldream oraz R.A.M. Polska, które sprzedawały Aplikator Pola Magnetycznego, a w grudniu 2018 zapadła decyzja w sprawie firmy ACS Medica.

Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Komentarze (13) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. dlaczego kary są dla firmy #2760078 | 37.8.*.* 10 lip 2019 13:29

    a nie właścicieli? To tych trzeba karać!!! Bo karanie firmy skończy się bankructwem, a oni później otwrzą kolejną i będą robić to samo... I tak do usranej śmierci. Człowiek ma być karany!!!

    Ocena komentarza: warty uwagi (13) odpowiedz na ten komentarz

  2. j. #2760112 | 83.9.*.* 10 lip 2019 14:42

    Brawo! Gonić oszustów! I to nie tych którzy prowadzą te "pokazy", oni wykonują swoją pracę , ale ścigać właścicieli firm czyli organizatorów tego "biznesu".

    Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz

  3. wkurzona #2760046 | 83.5.*.* 10 lip 2019 12:13

    Namawiacze nie dają spokojnie żyć ludziom, w ciągu ostatnich dni znowu telefony urywają się. Dobrze, że widzę nr delikwenta, który nagrany dzwoni, ludzi odrywają od zajęć by zgłosić się do telefonu. Widzę, że nie ma na to rady by skończyć z tymi natrętami. Mnie nie namówią na żadne rupiecie, ale chcę mieć spokój. Powinni też ponieść karę za zakłócanie życia uczciwym ludziom.

    Ocena komentarza: warty uwagi (9) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (4)

    1. JJ #2760060 | 37.47.*.* 10 lip 2019 13:01

      SUPER.GONIC OSZUSTOW

      Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz

    2. pic na wodę... #2760135 | 83.9.*.* 10 lip 2019 15:23

      Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nia dba o ludzi a tylko własny interes (skarb państwa). Urząd powinien - przede wszystkim - tak samo zając się kłamliwymi "reklamami"!

      Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (13)