Czwartek, 14 listopada 2019. Imieniny Emila, Laury, Rogera

Chcemy nowego dworca

2019-04-23 19:10:00 (ost. akt: 2019-04-24 10:27:22)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Co dalej z dworcem w Olsztynie? Jakie ma plany PKP SA? Czy będzie tam galeria? Co z wieżowcem obok dworca? I najważniejsze pytanie: czy dworzec to zabytek? Te pytania padły podczas debaty, która odbyła się w naszej redakcji.

Sprawa olsztyńskiego dworca czy szerzej olsztyńskich dworców budzi wielkie emocje. Od ponad dwóch lat trzy lokalne stowarzyszenia bezskutecznie starają się, aby wpisać oba dworce i budynek biurowy do rejestru zabytków. Z kolei PKP i prywatny iwestor (właściciel dworca PKS)

Jakie są argumenty każdej ze stron? Chcieliśmy je poznać i dlatego zorganizowaliśmy w naszej redakcji debatę.

Wzięli w niej udział:
- poseł na Sejm RP Iwona Arent, PiS
- prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz,
- prezes PKP SA Krzysztof Mamiński,
- prezes Retail Provider Rafał Twarowski
- przewodniczący Towarzystwa Urbanistów Polskich prof. Piotr Lorens
- olsztyński architekt Grzegorz Dżus.


Do udziału w debacie zaprosiliśmy także przedstawiciela trzech stowarzyszeń, które chcą wpisania dworcowego kompleksu do rejestru zabytków. Niestety, spotkaliśmy się z odmową. Szkoda, bo była okazja do przedstawienia swoich argumentów mieszkańcom Olsztyna, także na konferencji prasowej po debacie, na którą licznie przybyli dziennikarze.


Trudno się też dziwić temu zainteresowaniu mediów, bo sprawą dworca żyją olsztynianie, którzy chcą wiedzieć, co dalej z dworcem, czy jest — w świetle tego sporu, czy dworzec jest zabytkiem — szansa na nowoczesny obiekt z prawdziwego zdarzenia.
Zobacz także: Budowa nowego dworca znowu się opóźni Budowa nowego dworca znowu się opóźni Budowa nowego dworca w Olsztynie znowu odwlecze się w czasie. Forum Rozwoju Olsztyna już zapowiedziało odwołanie od decyzji wojewódzkiego konserwatora...


— Jestem głęboko przekonany, że do końca tego miesiąca uda się wyłonić projektanta dworca i układu torowo-peronowego — stwierdził Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA. — Jeżeli tak się stanie, to w ciągu 52 tygodni powstanie projekt, a później w dwa lata będziemy mieli wybudowany nowy dworzec, nowy układ torowy. Wszystko będzie oddane pod klucz w drugim kwartale 2022 roku.
Zobacz także: Dworzec ma być przyjazny ludziom Dworzec ma być przyjazny ludziom Macie państwo niepowtarzalną okazję, aby zapytać właścicieli olsztyńskich dworców PKP i PKS o ich plany. Stanie się tak dzięki debacie, jaką organizuje...


Ale jest spór: czy dworzec to zabytek?


— Mam nadzieję, że te dyskusje dość szybko się zakończą — dodał prezes Mamiński.— Natomiast nasz kolejny przetarg zakłada prowadzenie prac projektowych zarówno budowy nowego dworca przy wyburzeniu starego, jak i — alternatywnie — uwzględnienie pozostawiania części kubatury starego dworca. Jesteśmy przygotowani na każdą ewentualność. Mam nadzieję, że nie stanie się tylko najgorsze, że cały obiekt zostanie wpisany do rejestru zabytków, bo to uniemożliwi nam jakikolwiek działanie. Bo to nie jest tak, że na bryle tego dworca możemy wybudować coś nowego. Trzeba podnieść, poszerzyć pierwszy peron, który jest przy samym dworcu, przebudować perony 2,3 i 4, wybudować kładkę lub przejście podziemne na Zatorze. To wszystko wymaga innej konstrukcji budynku dworca. Modernizujemy 200 dworców, z tego 105 jest pod opieką konserwatorów. Wiemy więc, jak to robić, tylko początek, niech ktoś nam nie zablokuje tego formalnymi protestami. Dwa lata tracimy na formalne przepychanki.



A czasu jest coraz mniej. — Bo do końca 2022 roku, wtedy bowiem trzeba rozliczyć unijną dotację — przypomniał prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz.— Mieszkańcy Olsztyna oczekują nowego dworca, który będzie przyjazny, funkcjonalny. Jestem przekonany, że zwycięży przede wszystkim mądrość, bo olsztynianie wypowiedzieli się na ten temat. Jako samorząd zrobiliśmy badania. Z sondażu IBRiS wynika, że 91 proc. mieszkańców jest za powstaniem nowego dworca, a — według oceny 82 proc. — obecny dworzec nie stanowi wartości zabytkowej.

Przypomnijmy tutaj, że przebudowa dworca Olsztyn Główny jest częścią projektu „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo — Olsztyn” w Programie Operacyjnym Polska Wschodnia 2014-2020 wartego łącznie ok. 400 mln zł. Termin jego zakończenia i rozliczenia wyznaczono na 30 listopada 2022 roku.

— Jeżeli do czerwca sprawa nie będzie rozstrzygnięta, czy dworzec jest zabytkiem czy nie, to jest zagrożenie, że nie będzie unijnego dofinansowania dla tej inwestycji — mówił nam niedawno Tomasz Leś z biura prasowego PKP SA.

— Dworzec w Olsztynie to rudera — stwierdziła z kolei poseł Iwona Arent. — Inwestorzy są gotowi, żeby przygotować projekt, zostawić te elementy, które są rzeczywiście wartościowe. Z innymi posłami wystąpimy z interpelacją do generalnego konserwatora zabytków, w której przedstawimy argumenty mieszkańców Olsztyna i to, co obiecują inwestorzy, że zachowane zostaną elementy, które są wartościowe. Mieszkańcy Olsztyna od wielu lat czekają na to, żeby dworzec został wyremontowany lub powstał nowy, tak, by wreszcie powstało dojście na dworzec z Zatorza.

Spółka Retail Provider zainwestowała w swoje przedsięwzięcie w Olsztynie miliony złotych. Czy wyłoży kolejne, budując galerię handlową wraz z dworcem PKS, oraz przebuduje wieżowiec obok dworca na hotel?

— Nie zmalała nasza determinacja, co do tego, żeby doprowadzić ten projekt do realizacji — podkreślił Rafał Twarowski, prezes Retail Provider. — Choć upływający czas nie działa na korzyść naszego entuzjazmu, co do tego, aby ten projekt za wszelką cenę realizować.
Andrzej Mielnicki
W piątkowej Gazecie zamieścimy obszerną relację z debaty.


Polub nas na Facebooku:

Źródło: Gazeta Olsztyńska

Zobacz także

Komentarze (8) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. ta #2722349 | 80.55.*.* 25 kwi 2019 08:07

    Ta dyskusja na temat dworca trwa za długo wreszcie zacznijcie budować

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. universum #2722028 | 5.173.*.* 24 kwi 2019 18:43

    po przepychance pkp i prywatny inwestor powinni temu pseudo stowarzyszeniu założyć sprawe o blokowanie inwestycji ktora poprawi wyglad naszego miasta

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. myk #2721775 | 83.9.*.* 24 kwi 2019 13:28

    to w końcu kto ustala, czy dany budynek jest zabytkiem? Konserwator czy sondaż?

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. olsztyniak 45 #2721635 | 88.156.*.* 24 kwi 2019 10:12

    Nie rozumiem! Jak może samozwańcza grupka kilku kolesi blokować działanie całego miasta? Kto tym ludziom dał uprawnienia? Kto i gdzie ich wybierał? Chyba dość już tej samowolki!!!

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  5. lokales #2721613 | 83.0.*.* 24 kwi 2019 09:44

    A czy przypadkiem zaproszony przez GO ekspert - prof Piotr Lorens - na zlecenie PKP nie przygotowywał wcześnie korzystnej dla nich j opinii dotyczącą dworca? Szkoda, że w debacie nie było nikogo od WKZ.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (8)