Centralny Port Komunikacyjny to również rozwój kolei. W tym na Warmii i Mazurach [MAPA]

2019-03-25 12:21:29(ost. akt: 2019-03-25 12:30:14)

Autor zdjęcia: PKP Intercity

Centralny Port Komunikacyjny zintegruje ruch kolejowy i lotniczy w Polsce. Dzięki inwestycji ma powstać 1600 kilometrów nowych linii kolejowych.
Centralny Port Komunikacyjny „Solidarność”, według zapowiedzi Ministerstwa Infrastruktury, ma być węzłem transportowym opartym na zintegrowaniu ze sobą węzłów lotniczego i kolejowego. Jednym z powodów, dla którego podjęto decyzję o wykonaniu tej niezwykle kosztownej inwestycji jest kończąca się przepustowość lotniska Chopina w Warszawie. Tę wyznaczono na 22 miliony pasażerów rocznie, ale — według ekspertów — już za 10 lat ruch pasażerów może wzrosnąć do ponad 30 milionów.

CPK to jednak nie tylko gigantyczne lotnisko, ale również obejmująca całą Polskę sieć kolejowa pod nazwą „10 szprych do lotniska”. Dzięki inwestycji ma powstać ponad półtora tysiąca kilometrów nowych linii kolejowych. Na niektórych odcinkach (m.in. Warszawa — CPK — Łódź) pociągi mają pojechać z zawrotną prędkością nawet 250 km/h. Założeniem inwestycji jest zapewnienie szybkiego dojazdu do portu lotniczego z każdego miejsca w Polsce. Z największych miast w kraju dojazd do portu koleją ma trwać od 2 do 2,5 godziny, a z centrum Warszawy zaledwie 15 minut.

Środki na ten cel mają być pozyskane między innymi z Unii Europejskiej. — Kolej podlega wspieraniu na poziomie ustawodawstwa unijnego, ponieważ realizuje cele Unii Europejskiej w zakresie ekologii i ochrony środowiska. Chcemy partycypować w tym trendzie i liczymy tutaj na dofinansowanie ze środków unijnych — zaznaczył Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nowe linie kolejowe mają powstać również w naszym województwie. Pierwsza z nich ma połączyć Centralny Port Komunikacyjny z Giżyckiem. Trasa będzie przebiegała między innymi przez Pisz, Łomżę, Ostrołękę i Warszawę. Druga linia pozwoli na połączenie pomiędzy lotniskiem a Olsztynem. Co ciekawe, w tym przypadku prawie cała linia będzie gotowa już za kilka miesięcy, ponieważ przebiega ona przez Działdowo, Ciechanów, Nasielsk i Warszawę, a więc jest to trasa, która w większości została już wyremontowana albo ten remont trwa.

Przypomnijmy, że Centralny Port Komunikacyjny „Solidarność” ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów, 40 kilometrów od Warszawy. „Możliwość zabezpieczenia odpowiedniej wielkości terenu uczyniło ze Stanisławowa odpowiednią lokalizację. Jako dodatkowe kryterium oceny przyjęto również bliskość stolicy” — czytamy na stronie Ministerstwa Infrastruktury.

Kuch


Komentarze (18) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Olsztyniak #2703971 | 88.156.*.* 26 mar 2019 09:50

    Ciekawe co na to pseudorozwojowe organizacje uniemożliwiające budowę nowego dworca PKP w Olsztynie.

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

  2. xyz #2703968 | 81.190.*.* 26 mar 2019 09:43

    Precz z tą Pisowską propagandą !!!

    odpowiedz na ten komentarz

  3. zb #2703865 | 69.114.*.* 26 mar 2019 02:38

    może za 100 lat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz

  4. BartosiakMiszcz #2703837 | 77.253.*.* 25 mar 2019 23:07

    Kilka osób w komentarzach poleca wykład ówczesnego jeszcze prezesa cpk Jacka Bartosiaka, nie wiedząc, że po paru miesiącach nie zrobiąc nic zrezygnował. Chyba zobaczył, że to nierealne i gruszki na wierzbie i kiełbasa wyborcza, bo nie sądze, że słabo płacili... To samo co z polskim samochodem elektrycznym. Nic nie powstało od kilku lat, a prezesi zmieniają się co kilka miesięcy. Kabaret i kpina.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Kolo #2703807 | 31.0.*.* 25 mar 2019 21:38

      Wreszcie będzie choć jedna sensowna linia kolejowa przez Mazury i to w kierunku południowym bo aktualnie nie ma żadnej. Nawet po ukończeniu trwającego remontu linii kolejowej nr 219 Elk-Pisz-Szczytno i dalej do Olsztyna i tak najbliższy korytarz w kierunku południowym przebiega przez Olsztyn. Skutkuje to np z Pisza koniecznością nadrabiania około 100 km. A to już połowa drogi do Warszawy. A gdzie reszta. Korytarz kolejowy Gizycko-Pisz to dla niewtajemniczonych nie budowa nowej linii tylko odbudowa przedwojennej linii dlutowskiej. Już jakiś czas temu były pomysły odbudowy tej linii ale dopiero teraz nabiera to realnych kształtów. Mazury zyskają bezpośrednie krótkie połączenie z Warszawa co byłoby wydarzeniem na miarę stulecia bo region ten był zawsze pomijany przy okazji dużych inwestycji i przez to atak się zmarginalizowany. A ma duży potencjał inwestycyjny tylko brak dobrej infrastruktury komunikacyjnej powodowało że nie był brany pod uwagę jako miejsce do inwestycji inne niż turystyka (a i to w niewielkiej skali ż racji trudności szybkiego dojazdu). To szansa dla Mazur jakiej nie było od 1883 r kiedy pojawiła się kolej na Mazurach. Konsekwencją powstania tzw kręgosłupa mazurskiego będzie to że Pisz stanie się stacja węzłowa łącząca linię północ południe i wschód zachód (notabene tak było do 1945r). Spowoduje to także większy ruch na linii nr 219. Dobrze byłoby odbudować także istniejący zresztą przed wojną odcinek pisz Mrągowo przez Ruciane i zelektryfikowac linie nr 219 co pozwoli na puszczenie ta linia także nowoczesnych składów elektrycznych typu Elf czy Dart. Zastanawiam się dlaczego przy okazji modernizacji linii 219 nie robi się od razu elektryfikacji co poprawia komfort i niejako wpina w ogólnokrajowa sieć kolejowa dając możliwość opuszczania szybkich składów elektrycznych bez przesiadek. Wszak linia ma być po modernizacji przystosowana do prędkości 120 km h a więc już całkiem przyzwoicie. Jednak bez elektryfikacji to tak trochę jakby do nowego nadwozia włożyć starego diesla. Ale może i elektryfikacji doczekamy bo jak się zorientowałem te nowe planowane linie mają być już wszystkie elektryfikowane. Nie mam natomiast wiedzy czy planowana linia na Mazury ma być dwutorowa czy jednotorowa. Nie wyobrażam sobie jednotorowej bo to już ma być przecież linia magistralna a nie lokalna czy regionalna.

      Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      Pokaż wszystkie komentarze (18)