środa, 19 czerwca 2019. Imieniny Gerwazego, Protazego, Sylwii

8 powodów, by jeść awokado

2019-03-15 10:49:20 (ost. akt: 2019-03-15 10:56:20)

Autor zdjęcia: Pixabay

Awokado, czyli po polsku smaczliwka, to wprawdzie owoc tropikalny i w polskiej kuchni gości od stosunkowo niedawna — a już dał się poznać z bardzo dobrej strony. Świetnie działa i na nasze ciało, i na umysł…!

Awokado swoimi właściwościami odżywczymi i zdrowotnymi może wręcz zadziwić. Mieszkańcy środkowo-południowego Meksyku, skąd owoc się wywodzi, doceniali go już w czasach prekolumbijskich. Nazwa owocu pochodzi od słowa Ahuacuatl, co w języku Azteków oznaczało „drzewo, na którym rosną jadra”. Uważali też, że awokado może być afrodyzjakiem.

Naturalnie awokado rośnie w klimacie tropikalnym na drzewach dorastających aż do 20 m wysokości i wyjątkowo długo dojrzewa: nawet od 6 do 8 miesięcy! Japończycy wykorzystują go do sushi, Meksykanie do pasty Guacamole, natomiast Brazylijczyków owoc obdarowuje bogactwem składników w postaci mlecznego napoju z lodem.

Szefowie kuchni czasem wiedzą swoje, a naukowcy — wręcz odwrotnie. Tym bardziej, że o pogromców awokado nietrudno, bo wszyscy miłośnicy szczupłych sylwetek i fanatycy zdrowego odżywiania bezlitośnie wytykają, że awokado to jedyny owoc, który zawiera tłuszcz. A jednak w przypadku awokado wszyscy są wyjątkowo zgodni: awokado dodane do sałatki podniesie nie tylko jej walory smakowe. Owszem, ok. 85 proc. kalorii w owocu stanowią kwasy tłuszczowe. Ale nie dajmy się zwariować! To kwasy jednonienasycone, które dają uczucie sytości, ale i przyczyniają się do zwiększenia tempa metabolizmu i zmniejszenia masy ciała — co należy podkreślać z całą mocą! Prawdą jest również i to, że jeden cały owoc dostarcza 220 kcal. Sporo, ale są to kalorie bardzo zdrowe i to dzięki nim wegetarianie korzystają z awokado jak z mięsa.

Najnowsze wyniki badań potwierdzają ponadto, że wchłanianie dwóch kluczowych przeciwutleniaczy — likopenu oraz beta-karotenu — znacznie wzrasta, gdy do naszej sałatki dołożymy awokado. Przykładowo, jeden owoc, który bez skórki i pestki waży średnio 150 g, dodany do sałatki przygotowanej z sałaty rzymskiej, szpinaku i marchewki — zwiększy wchłanianie karotenoidów, czyli cennych przeciwutleniaczy, średnio o 200-400 proc.! Sęk w tym, że zarówno likopen oraz beta-karoten wchłaniają się w obecności tłuszczu, a jego źródłem jest właśnie owoc awokado. Podobnie działa olej z awokado.

Generalnie, za wysoką wartość zdrowotną awokado odpowiadają 3 komponenty: fitosterole, nienasycone kwasy tłuszczowe oraz witaminy i mikroelementy. Fitosterole przeciwdziałają stanom zapalnym. Nienasycone kwasy tłuszczowe, czyli kwas oleinowy, kwas linolowy oraz ich estry, zapobiegają utracie wody i w ten sposób chronią błony biologiczne komórek. Głęboko nawilżają też skórę, wspomagają układ odpornościowy i zawartością dorównują oliwkom i oliwie z oliwek.

Z witamin i mikroelementów najważniejsze to witamina B6, B9 (kwas foliowy), C i K oraz błonnik, żelazo, potas i miedź. Takiego potasu awokado ma w sobie więcej niż średni banan…! Pamiętajmy też, że akurat wyżej wymienione składniki występują w awokado w dużych ilościach, ale ogólnie owoc zawiera ponad 80 związków, w tym także chroniący serce skwalen oraz aminokwasy, które budują mięśnie.

Poza tym pierwszy z brzegu wyrwany do odpowiedzi człowiek powie, że najlepsze źródło karotenoidów to marchewka, pomidory i pomarańcza. Gdy tymczasem awokado zawiera całą listę innych karotenoidów, także cennych dla naszego zdrowia.

Bardzo ważne, by odpowiednio oddzielać miąższ owocu od skórki i pestki, bo to właśnie pod skórką jest najwięcej cennych odżywczo substancji. A najzdrowsze awokado jest surowe lub w postaci tłoczonego na zimno oleju z awokado.

1. Odstresowuje

Nasze organizmy na stres reagują zwiększonym wydzielaniem hormonów stresu, napięciem nerwowym, zaburzeniami trawienia i zwiększonym ciśnieniem. Wszystkie te objawy stresu są zabójcze dla nadnercza — narządu, który za przeciwdziałanie stresowi odpowiada. Następnie pojawia się niedokrwistość, czyli pierwsza przyczyna zmęczenia i niezdolności do zwalczania stresu i zaczynamy się kręcić niczym ten biedny chomiczek w kołowrotku. Ale jest awokado…! Ponieważ zawiera sporo żelaza i miedzi, a te wspomagają regenerację czerwonych krwinek i zapobiegają niedokrwistości, a dodatkowo wspiera funkcjonowanie nadnerczy — jest odtrutka na stres! Udowodniono ponadto, że witamina B6 zawarta w miąższu awokado łagodzi u kobiet nagłe zmiany nastroju związane z napięciem przedmiesiączkowym.

2. Na problematyczne stawy

Ktokolwiek ma problemy ze stanem zapalnym stawów — powinien obowiązkowo włączyć awokado do swojej codziennej diety! Naukowcy sobie znanymi metodami odkryli, że ten owoc, dzięki obniżeniu wydzielania inicjującej w organizmie odczyn zapalny prostaglandyny PGE2 — po prostu stan zapalny zmniejsza. Poza tym, dzięki bogatej zawartości przeciwutleniaczy, witamin, kwasów omega-3 — awokado ogólnie chroni nasz układ odpornościowy.

3. Poprawia pracę serca i układu krążenia

Spore dawki potasu regulują ciśnienie krwi i pilnują, by serce po prostu prawidłowo pracowało. Korzystnie wpływają też na nasz układ nerwowy — potas dotlenia mózg, poprawia koncentrację oraz procesy myślowe.
Z kolei połączone w awokado witaminy B6 i B9 (kwas foliowy), przy jednocześnie sporej ilości kwasów omega-3 (ok. 160 mg kwasu linolowego) — powodują obniżenie we krwi poziomu homocysteiny, a to już prosta droga ku rzeczywistemu obniżaniu ryzyka większości chorób sercowo-naczyniowych. Czyli takie awokado to niby owoc — a działa jak ryba…!

4. Wsparcie dla cukrzyków

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe wykazują działanie zapobiegające lub odwracające odporność insulinową, która jest jedną z przyczyn powstawania cukrzycy typu II.

Warto wiedzieć:
Sercem awokado jest pestka i to w niej znajduje się najwięcej zdrowotnych substancji, nie warto więc się jej pozbywać — można ją jeść w formie sproszkowanej. Trzeba tylko najpierw wysuszyć pestkę na słońcu, następnie włożyć do plastikowego worka i rozbić. Jeśli ciągle te grudki za duże — używamy blendera. Dzięki temu zabiegowi zyskamy proszek pełen antyoksydantów, błonnika i witamin — największa dawka z całego owocu.
Warto też wiedzieć, że wg raportu EWG, który wskazał listę warzyw i owoców najbardziej i najmniej zanieczyszczonych pestycydami, awokado znalazło się akurat na liście „czystej piętnastki” — czyli wśród tych, których pestycydy „nie trzymają się”. Można je zatem kupować nawet z upraw konwencjonalnych.

5. Pogromca cholesterolu

W średniej wielkości awokado (270 g) znajdziemy jakieś 40 g tłuszczu. I choć inne owoce zawierają go tylko w ilościach śladowych (0,2-0,4 g) — ten tłuszcz z awokado to jest samo dobro! Beta-sitosterol znajdujący się w jednonienasyconych tłuszczach pozwala obniżać poziom „złego” cholesterolu LDL i triglicerydów. Dzięki niemu utrzymamy też prawidłowy poziom „dobrego cholesterolu” HDL. Co oznacza, że awokado możemy zalecić wszystkim chorującym na miażdżycę.

6. Pomaga przyswajać składniki odżywcze

Świeże awokado zwiększa wchłanianie beta-karotenu i przeobrażanie nieaktywnej witaminy A w jej czynną postać. Witamina A to silny przeciwutleniacz: wspiera zdrowie skóry oraz pracę i funkcje układu immunologicznego. Awokado oczyszcza organizm z toksyn i pomaga nam zwalczać wolne rodniki.

7. Dba o nasze szczęście

Bez udziału witaminy B9 nasz organizm nie jest w stanie wyprodukować hormonów szczęścia: serotoniny i noradrenaliny. Pierwsza działa kojąco i uspokajająco, zapewnia zdrowy sen. Druga z kolei odpowiada za aktywność i dynamikę w ciągu dnia. Badania przeprowadzone na pacjentach z zaburzeniami psychicznymi i depresjami potwierdzają, że około 30 proc. z nich ma niedobory witaminy B9 we krwi. Spożywanie awokado w tych przypadkach jest więc jak najbardziej wskazane.

8. Chroni przed prostatą i rakiem piersi

Jako bogate źródło cynku, awokado może mężczyzn uchronić przed problemami z prostatą, na którą cierpi aż 80 proc. z nich, w wieku około 80 lat. Za proces hamowania rozwoju komórek nowotworowych w przypadku raka prostaty odpowiada właśnie unikalny skład awokado. Te same składniki pomagają w walce z rakiem piersi.

A poza tym awokado polecam też parom, które mają problem z poczęciem potomstwa, i kobietom, które już spodziewają się dziecka: witaminy z grupy B, szczególnie kwas foliowy, zapobiegają wadom rozwojowym płodu. Awokado zaleca się także chorym na anemię i na nadciśnienie — awokado nie zawiera ani sodu, ani cholesterolu! Mogą je jeść także osoby cierpiące na problemy żołądkowo-trawienne, na nowotwory— witaminy C, E i A to przecież silne przeciwutleniacze i działają przeciwnowotworowo. Także rekonwalescenci. Awokado ma też działanie przeciwgrzybicze i antybakteryjne, a wszyscy dbający o swój wygląd powinni ten owoc spożywać na kilogramy: awokado pobudza produkcję kolagenu, a ten, jak wiadomo, nadaje skórze promienny wygląd i zapobiega zmarszczkom.

Gwoli dziennikarskiej rzetelności dodam, że uprawa awokado to biznes lepszy niż… kokaina! Stąd wielkie zamiłowanie do plantacji awokadowych wśród meksykańskich karteli narkotykowych. Biznes, z powodu popularności owocu, popytu i wzrostu cen, stał się tak opłacalny, że owe kartele próbują przejmować legalne plantacje, niejednokrotnie uciekając się do szantażu, a nawet porwań. Gigantyczny popyt doprowadził także i do tego, że rolnicy z Ameryki Południowej pod nowe plantacje tego „masła bogów” wycinają coraz większe połacie lasu. W konsekwencji, z powodu karteli i szkodliwego wpływu na środowisko uprawy owocu, niektóre brytyjskie restauracje postanowiły wycofać awokado ze swojej oferty.
Magdalena Maria Bukowiecka

Fakty i liczby: Są różne gatunki awokado: hass ma ciemną, fioletowo-czarną skórką, która łatwo odchodzi od miąższu. Fuerte jest zielone, z zielono-żółtym, kremowym miąższem. Ogółem znanych jest 118 gatunków awokado.
Awokado było znane na terenie dzisiejszego Peru już 15 000 lat temu.
Żeby przyspieszyć proces dojrzewania, należy umieścić owoc w papierowej torebce na 2-4 dni z bananem lub jabłkiem.
W procesie obróbki termicznej awokado nabiera lekko gorzkiego smaku.
Im bardziej dojrzałe awokado, tym mniej zawiera węglowodanów.
Obecnie nie istnieje odmiana awokado modyfikowana genetycznie.
Awokado można podawać dzieciom już od 7 miesiąca życia.


Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Ala #2718333 | 77.46.*.* 17 kwi 2019 13:31

    Awokado jest cudownym pokarmem dla mózgu, działa przeciwstarzeniowo, łagodzi chorobę Crohna, jest owocem, które warto wprowadzić do swojej diety. Poczytajcie książkę "Uzdrawiającą żywność boskiego lekarza" z pewnością jak nie ten artykuł to ona przekona Was do spożywania awokado, zawiera wiele cennych informacji i trafnych uwag nie tylko o awokado.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. nie jadłem nigdy awoguwno #2698497 | 77.111.*.* 16 mar 2019 08:46

    i jadł nie bede rakotwórce

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. gty #2698096 | 188.147.*.* 15 mar 2019 13:13

    Tak i jeszcze krawaty wiąże i usuwa ciąże!

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz