Sobota, 20 lipca 2019. Imieniny Fryderyka, Małgorzaty, Seweryny

Zagubiony, ale zastrzeżony. Rośnie świadomość potrzeby ochrony własnej tożsamości

2019-02-06 07:05:00 (ost. akt: 2019-02-06 15:00:12)
Zdjęcie jest tylko ilustracją tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją tekstu

Autor zdjęcia: pixabay.com

Dokumenty gubimy na potęgę. Brak dowodu osobistego zauważamy najczęściej w poniedziałkowy poranek. Całe szczęście, utratę dokumentu zgłaszamy niemal natychmiast.

W ubiegłym roku, Polacy w bankach zastrzegli ponad 150 tysięcy skradzionych i zgubionych dokumentów. Wśród nich były dowody osobiste, paszporty i prawa jazdy. To rekordowa liczba w całej historii Systemu dokumentów zastrzeżonych.

System dokumentów zastrzeżonych Związku Banków Polskich to ogólnopolska baza milionów skradzionych i zagubionych dokumentów. Chroni przed wyłudzeniami z użyciem cudzej tożsamości.

Zastrzegać dokumenty powinni wszyscy — nie tylko klienci banków. To najważniejszy krok, który trzeba zrobić natychmiast, gdy utracimy np. dowód osobisty, paszport czy prawo jazdy. W kilka minut dane trafiają do wszystkich banków, operatorów telefonii komórkowych oraz tysięcy innych firm korzystających z systemu.

Z najnowszego raportu o dokumentach infoDOK opublikowanego przez Związek Banków Polskich wynika, że w tym samym okresie z banków próbowano wyłudzić 5,4 tys. kredytów na łączną kwotę ponad 361 milionów złotych.

Rośnie świadomość potrzeby ochrony własnej tożsamości oraz znajomość narzędzi, które służą zabezpieczeniu się przed wykorzystaniem naszych danych do celów przestępczych. Wśród nich jednym z najważniejszych jest System dokumenty zastrzeżone. Wystarczy zgłosić utracony dokument w jednym banku, aby w ciągu kilku minut informacja o tym trafiła do wszystkich uczestników systemu – a nie są to tylko banki, ale także firmy pożyczkowe, operatorzy telefonii komórkowych i wiele innych. Taki dokument po zastrzeżeniu staje się dla przestępców w zasadzie bezużyteczny – powiedział Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich, cytowany w komunikacie prasowym.

Jak twierdzi wiceprezes Dariusz Kozłowski, Centrum Prawa Bankowego i Informacji ZBP, spadek liczby wyłudzanych kredytów wiąże się bezpośrednio ze wzrostem liczby dokumentów zastrzeżonych. Takie wyłudzanie staje się bowiem znacznie bardziej ryzykowne dla przestępców.

Z przedstawionych danych wynika, że od 2003 roku ponadczterokrotnie wzrosła liczba zastrzeżonych dokumentów tożsamości, jednocześnie ponadtrzykrotnie spadła liczba przestępstw związanych z posługiwaniem się dokumentami innej osoby. Wzrost liczby zastrzeżeń oznacza więc spadek przestępczości.

Kasia Libert, licealistka z Olsztyna, pilnuje swoich dokumentów jak oka w głowie. — Raz myślałam, że zgubiłam, ale okazało się, że zostawiłam w szafce w szkole — opowiada. — Gdybym jednak je zgubiła, natychmiast zgłosiłabym to w urzędzie.

Pani Weronika Wiśniewska, rencistka, też wiedziałaby, co zrobić w takiej sytuacji. — Na szczęście nigdy mi się to nie zdarzyło. Boję się zgubić dowód, żeby na mnie nie wzięli jakichś pożyczek — mówi.

Co więc trzeba zrobić, jeśli zorientujemy się, że zgubiliśmy dowód osobisty? — Wtedy udajemy się osobiście do najbliższego organu gminy, który wyda nam zaświadczenie o utracie tego dokumentu— informuje Janina Wanagiel, kierownik Referatu Dowodów Osobistych Urzędu Miasta w Olsztynie. — Jeśli jesteśmy na przykład w Warszawie i zgubiliśmy dowód, to w tamtejszym urzędzie zgłaszamy jego utratę, mimo że wystawcą dowodu jest prezydent Olsztyna.

A co, jeśli chcemy kradzież zgłosić przez internet? — Jeśli mamy profil zaufany lub podpis elektroniczny, możemy skorzystać z Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej — odpowiada Janina Wanagiel. — Za pośrednictwem platformy e-PUAP wypełnimy specjalny formularz.

I dodaje, że tej czynności cofnąć nie można. — Jeśli zgłosiliśmy utratę bądź uszkodzenie dowodu, już nie możemy się z tego wycofać — podkreśla. — Trzeba wystąpić z wnioskiem o wydanie nowego. Pamiętajmy, że fotografia nie może być starsza niż pół roku. Złożenie formularza jest bezpłatne.

Mieszkańcy Olsztyna tracą dowody na potęgę. Tylko w styczniu tego roku zarejestrowano 66 utrat dowodów. — Najwięcej gubimy w poniedziałki i w wakacje — zauważa Janina Wanagiel.

Jak podaje, w ubiegłym roku utraciliśmy w Olsztynie 2176 dowodów osobistych, co stanowi 11, 5 proc. w stosunku do 18 999 złożonych nowych wniosków o dowód. Najwięcej w okresie od lipca do września. Najmniej — w ostatnim kwartale roku.

Jeśli zgubimy dowód osobisty, będąc za granicą, musimy zawiadomić dowolną konsularną placówkę w naszym kraju.

Całe szczęście olsztynianie nie zwlekają ze zgłaszaniem zagubionych dokumentów. — Zgłaszają szybko. To dobrze. Trzeba być świadomym, że zgubiony dowód nie jest bezpieczny — zaznacza Janina Wanagiel.

Ministerstwo Cyfryzacji zapowiada, że w marcu zostaną wprowadzone e- dowody. Nowe dokumenty będą również plastikową kartą, ale wyposażoną w chipa, na którym zostanie zapisane wiele danych.

Jeżeli zgubimy prawo jazdy, powinniśmy zgłosić to na policję. Nie jest to wymagane, ale pozwoli nam uniknąć problemów, jeżeli ktoś, kto znajdzie nasz dokument, wpadnie na pomysł posłużenia się nim. Następnie o zgubie należy poinformować wydział komunikacji właściwy adresowi zameldowania.


Aleksandra Tchórzewska
Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. TVPis #2676519 | 5.184.*.* 6 lut 2019 07:33

    Tak to ważna rzecz te dane osobowe

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz