UWAŻAJ! Ta gra może zabić twoje dziecko

2018-10-14 13:58:19(ost. akt: 2018-10-14 13:16:38)
niebezpieczna gra

niebezpieczna gra

Autor zdjęcia: freepik.com

Nastolatkom grozi nawet śmierć, jeśli ich opiekunowie nie zareagują od razu. "Momo Challenge" to kolejna już, po Niebieskim Wielorybie, zabójczo niebezpieczna gra, która pojawiła się w internecie. Niestety, dotarła już do Polski.
Ogromne, wyłupiaste oczy, pociągła twarz i szeroki, nienaturalny uśmiech. Można ją dodać do znajomych lub do kontaktów. A potem jest tylko gorzej. Lalka Momo Challenge, to wirtualna postać, która może doprowadzić do samookaleczeń, a nawet do samobójstwa.

Gra jest olbrzymim zagrożeniem dla nastoletnich internautów. Wirtualna upiorna lalka wysyła uczestnikom gry wyzwania, drastyczne zdjęcia i filmy. Kiedy gracz chce wycofać się z gry, pada ofiarą szantażu. Liczne samookaleczenia, a nawet samobójstwa, odnotowano na przykład w Brazylii i Argentynie. Bo taki jest właśnie cel gry: dziecko ma popełnić samobójstwo!

Gra jest bardzo podobna do "Niebieskiego Wieloryba", który w ubiegłym roku zbierał tragiczne żniwo na całym świecie.

„Niebieski wieloryb” zachęcał dzieci do samookaleczeń, a ostatecznie do popełnienia samobójstwa. Po sieci krążyły zadania obliczone na 50 dni, które mieli wykonywać uczestnicy gry. Każde z nich jest przerażające, chociaż nie wszystkie same w sobie są bezpośrednim zagrożeniem. Dzieci miały oglądać horrory, słuchać dołującej muzyki, ale później także nacinać sobie skórę, a ostatecznie wejść na wysoki budynek i z niego skoczyć. Na tym „gra” się kończyła...

Lalka Momo Challenge jest tak samo niebezpieczną grą, mogącą mieć fatalny wpływ na dzieci i młodzież, a nawet doprowadzić do śmierci. „Niebieski wieloryb” oskarżany jest o 130 samobójstw dzieci i młodzieży w Rosji, Kirgizji, na Ukrainie i w Kazachstanie. Do ilu samobójstw doprowadzi Lalka Momo Challenge?

Pod względem liczby samobójstw wśród dzieci i młodzieży Polska jest w niechlubnej czołówce. W grupie 7-12 lat było ich 28, ale już wśród nastolatków w wieku 13-18 lat ponad 700! Czy nasi uczniowi znają tę grę?

Rozmawiamy z uczniami 8 A Szkoły Podstawowej nr 33 w Olsztynie na temat niebezpiecznych gier, które krążą w internecie. Wszyscy zgodne mówią, że nie mieli z nimi do czynienia. — Nigdy nie grałem w "Niebieskiego Wieloryba", ale słyszałem o tym — mówi Adrian. — Dlaczego? Bo to głupia gra. Moim zdaniem ludzie, co w takie coś grają, są po prostu niezrównoważeni. Albo mają depresję. Albo są po prostu bardzo zamknięci w sobie.

— Czytałam na temat "Niebieskiego Wieloryba", ale nigdy nie chciałam w to grać — mówi Wiktoria. — Moi rodzice pytali, czy coś mam z tym wspólnego. Te całe wyzwania są po prostu głupie.

Z kolei Iza jest pewna, że uczestnicy takich gier skończą źle. — Prędzej czy później czeka ich psychiatryk — mówi.

Inni dopowiadają, że trzeba czuć się bardzo samotnym i nielubianym, żeby podejmować wirtualne wyzwania. Oni nie potrzebują takich wrażeń. O Lalce Momo Challenge również słyszeli, ale wcale ich nie kusi, żeby mieć z nią do czynienia. Niektórym Lalka Momo myli się z laleczką Voodoo. Jednak wirtualna Momo jest przerażająco niebezpieczna.

Kto jest najbardziej podatny na wzięcie udział w tej grze? O zdanie zapytaliśmy Kamilę Julię Regin, psychologa, wykładowcę Collegium Medicum UWM Wydziału Lekarskiego Katedry Rehabilitacji. — Coraz więcej osób uzależnionych jest od wirtualnego świata gier. Statystyki wskazują, iż 2,5 miliona osób w Polsce jest uzależnionych od internetu i gier. To już choroba, a nie tylko „relaks” przed monitorem komputera. Bogata oferta przemocy, często zakamuflowana w baśniowej grafice czy też zabawne, tragikomiczne, dysmorficzne postacie o odrażającym wizerunku, mają dotrzeć do jak najmłodszego odbiorcy. Aby nim rządzić i przejąć nad nim kontrolę, nad jego myśleniem, uczuciami, relacjami. A człowiek pozbawiony zdrowego rozsądku — uzależniony, będący w stanie przewlekłego lęku, nienaturalnie nadaktywny, traci część siebie – swoje „ja”. Jest łatwy do manipulacji — mówi Kamila Julia Regin.

Dlaczego młodzież tak chętnie w uczestniczy w tego typu grach? — Najprościej mówiąc – szukają siebie i bycia kochanym — odpowiada psycholog. — Okres dzieciństwa i dorastania to czas wielu przemian. Od podłoża biologicznego począwszy, po rozwój zasobów osobowościowych. Często ten czas niesie w sobie wiele pułapek na drodze do dojrzałości. Młodzi ludzie z okresu dzieciństwa wynoszą różnorakie wzorce swojej osoby. Czym są spójniejsi, napełnieni miłością, troską, uwagą, zrozumieniem ze strony rodziców oraz bliskiego otoczenia, tym „łagodniej dorastają”.

Ekspertka podkreśla również, że młodzież w grach szuka tego, czego najczęściej nie otrzymała od otoczenia — rodziców, grupy rówieśniczej. — Brak akceptacji i ważności rodzi ból, który trzeba jakoś uśmierzyć. Chęć doświadczenia bycia kimś innym np. bohaterem, który nie przeżywa strachu, nie potrzebuje miłości i zainteresowania, gdyż ma moc nieśmiertelną i jest postrachem dla innych, jest na tyle atrakcyjne, że wirtualna matnia staje się częścią tożsamości. Za cenę wirtualnego odrealnienia, dzieci poszukują relacji, aby znieść poczucie smutku osamotnienia i odrzucenia. Sięgają po ból samookaleczeń czy prób samobójczych, aby sprostać oczekiwaniom sztucznej rzeczywistości — wyjaśnia.

W jaki sposób można uchronić dzieci? — Rodzice są odpowiedzialni za swoje pociechy i to od nich zależy, jak ukształtują świat dziecka, następnie nastolatka. Dziecko do 12 roku życia nie powinno używać komputera dłużej niż godzinę dziennie. Między 12 a 16 rokiem życia najwyżej 2 godziny. Tak mówią badania naukowe — mówi Kamila Julia Regin. Według niej każdy rodzic powinien zainteresować się światem będącego pod jego opieką dziecka. Dorośli powinni rozmawiać, słyszeć i słuchać tego, czym dzieli się z nimi dziecko. Powinni wyjaśniać wątpliwości, reagować cierpliwością i otwartością na jego świat. — Miłość i czas dany małemu czy też dorastającemu człowiekowi jest najcenniejszym darem i najkorzystniejszą inwestycją, która rośnie wraz z dzieckiem — podsumowuje Kamila Julia Regin.

at

Komentarze (16) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Wojtek #2601751 | 83.9.*.* 14 paź 2018 14:08

    dziękuje ze zajęliście się tematem o który pisałem w komentarzu w nawiązaniu do tragedii która zdarzyła się w Olsztynie ( niestety mój komentarz się nie ukazał) Jestem rodzicem nastolatki i z niepokojem wyłapuję takie niebezpieczna gry w internecie

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  2. Momo #2601755 | 188.147.*.* 14 paź 2018 14:17

    Chciałabym zagrać ale w App Store nie znalazłam, jak zdobyć ta grę ?

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. Od paru lat.... #2601775 | 83.9.*.* 14 paź 2018 14:44

      wychowujemy debili i idiotów! Smartfon ważniejszy niż rodzice, nauczyciele, .... Żadnych autorytetów ! Brak szacunku! Taka miała być WOLNOŚĆ??? Kiedy to się skończy???? Kiedy świat wróci do normalności?????

      Ocena komentarza: warty uwagi (14) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. oln #2601776 | 5.172.*.* 14 paź 2018 14:45

        Co za czasy.Strach pomyśleć co będzie w przyszłości.

        Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

      2. Majkiel #2601789 | 5.173.*.* 14 paź 2018 15:14

        Ja to Lubie grać w alko chińczyka mimo , że zawsze przegrywam. To tylko gra wiec nie ma co się przejmować.

        Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (16)