"Szesnastka" droższa o ponad 100 milionów, ale będzie ekspresówką

2018-09-11 10:08:15(ost. akt: 2018-09-11 10:18:06)

Autor zdjęcia: Grzegorz Czykwin

Minister Infrastruktury podpisał aneks do Programu Inwestycji dla budowy drogi S16 Olsztyn (S51) – Ełk (S61) na odcinku Borki Wielkie – Mrągowo. Konieczność podpisania aneksu wynikła ze zwiększenia szacunkowego kosztu inwestycji o 120 mln zł. Spowodowane to zostało zmianą klasy drogi z GP (szybkiego ruchu) na S (droga ekspresowa), trudnymi warunkami gruntowo-wodnymi, budową systemu zarządzania ruchem oraz budową pary MOP-ów i obwodu utrzymania drogowego.
— Rząd Prawa i Sprawiedliwości konsekwentnie walczy z wykluczeniem komunikacyjnym Polski północno-wschodniej. Dziś dokładamy kwotę 120 mln zł, aby zrealizować w pełnym zakresie drogę ekspresową S16 i 4 km obwodnicy Mrągowa w ciągu DK59. Mieszkańcy północno-wschodniej Polski zasługują bezpieczne i komfortowe drogi — powiedział wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz.

Dzięki zatwierdzeniu zwiększenia limitu środków do kwoty 687,330 mln zł możliwe będzie w najbliższym czasie ogłoszenie przetargu na projekt i budowę na budowę drogi ekspresowej S16 Borki Wielkie – Mrągowo wraz z obwodnicą Mrągowa w ciągu DK59.

Jak zakłada GDDKiA latem 2019 roku zostaną podpisane umowy z wykonawcą. Rozpoczęcie robót budowlanych przewidywane jest na grudzień 2020, zakończenie w marcu 2023.

Nowa droga będzie miała długość 17,1 km – 13,1 km w ciągu S16 oraz 4 km w ciągu dk 59 (obwodnica Mrągowa). Przebiegać będzie w okolicach miejscowości Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice, Marcinkowo, a następnie ominie Mrągowo od strony południowo-zachodniej. Droga na odcinku S16 będzie miała przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, natomiast na przebiegu obwodnicy Mrągowa w ciągu dk 59 będzie to droga o przekroju w większości jednojezdniowym (1x2). Dostęp do drogi ekspresowej będzie możliwy jedynie poprzez węzły drogowe: Sorkwity, Bagienice i Mrągowo.



Inwestycja będzie kolejnym etapem rozbudowy drogi ekspresowej S16. Szesnastka to główny szlak komunikacyjny Warmii i Mazur w układzie równoleżnikowym. Ma znaczenie międzynarodowe, krajowe i regionalne. Jest to najkrótsza trasa tranzytowa między Berlinem a Państwami Bałtyckimi oraz główna regionalna droga ze wschodu na zachód, łącząca najważniejsze ośrodki regionalne (Suwałki, Augustów, Ełk, Mrągowo, Olsztyn, Iława, Ostróda), z trasami układu południkowego. Ponadto droga krajowa nr 16 stanowi kanał ważnych strumieni ruchu turystycznego, szczególnie z Niemiec, jako kręgosłup do którego podłączone są lokalne drogi biegnące w osi północ - południe.

Źródło: gddkia Olsztyn

Komentarze (16) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. wybory wybory.... #2577786 | 37.8.*.* 11 wrz 2018 11:21

    co 4 lata ta 16 jest robiona... Już powinna być pod Moskwą ;)

    Ocena komentarza: warty uwagi (23) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. To żaden przełom #2578062 | 95.90.*.* 11 wrz 2018 17:00

      Należy się cieszyć z każdej inwestycji drogowej, ale spójrzmy na mapę wg. wujka Googla. Z Olsztyna do Ełku jest 154 km. Ile mamy dzisiaj na tej trasie dwupasmówki? 20- 30 km? Czyli w 2023 roku będzie tego o 20 km więcej. Jak przejadę tę trasę w godzinę i 10 minut to wtedy powiem: mamy przełom. Teraz mamy mydlenie, bo to tempo budowy oznacza, że pełna dwupasmówka na tej trasie powstanie grubo po 2030? Aby sprawdzić obiektywnie, czy na WiM się buduje należy podać dane powierzchni wszystkich województw i długość wszystkich wybudowanych ekspresówek i autostrad w danym województwie. I co wyjdzie? Nie liczyłem, ale jestem pewien, że będziemy na szarym końcu. Olsztyn ma '7" tylko przy okazji budowy drogi W-a-Gdańsk. Reszta województwa to drogowa "Sodoma i Gomora". Doceniam każdą inwestycję, ale nie róbcie wody z mózgu, że 20 km inwestycji to przełom.

      Ocena komentarza: warty uwagi (18) odpowiedz na ten komentarz

    2. PiS oszuści #2577750 | 31.0.*.* 11 wrz 2018 10:14

      Rozpoczęcie budowy dopiero za dwa lata? Skandal.

      Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. marek #2577856 | 88.156.*.* 11 wrz 2018 13:02

        Pytanie najważniejsze: co z odcinkiem Olsztyn-Grudziądz? Są jakieś plany czy projekty odnośnie odcinka Mrągowo-Ełk ale na kluczowym odcinku, który połączy warmię i mazury z zachodem nic się nie dzieje, nie ma nawet jakichkolwiek planów. Panie Szmit, wykluczenie komunikacyjne naszego regionu skończy się dopiero gdy cała 16tka od Grudziądza do Ełku będzie skończona. A póki co dużej części tej drogi nie macie nawet w planach a już myślicie o poszerzaniu niektórych dróg do 3 pasów więc pytam się gdzie ta troska PiSu o nasz region?

        Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        1. mario #2577938 | 185.103.*.* 11 wrz 2018 14:26

          A co z odcinkiem Mrągowo - Mikołajki - Orzysz? Bo teraz to wygląda jak droga ... powiatowa i raczej do ekspresówki to jej baaaardzo daleko.

          Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

          Pokaż wszystkie komentarze (16)