Co Polacy robią w wolne niedziele?

2018-07-08 13:00:00(ost. akt: 2018-07-08 19:49:53)

Autor zdjęcia: sxc.hu

Od wprowadzenia zakazu handlu w niedziele minęły prawie cztery miesiące. Czy niehandlowe niedziele zmieniły zwyczaje Polaków? Czy znacząco utrudniły codzienne funkcjonowanie? Jak radzimy sobie z zakazem handlu? I przede wszystkim, czy chcemy żeby ten zakaz został zniesiony?
Na te i inne pytania spróbował odpowiedzieć zespół badawczy Havas Media Group – Intelligence Team w cyklu badań zrealizowanych na przestrzeni od marca do czerwca 2018 r.
Średnio około 20% badanych wskazało, że wprowadzenie zakazu handlu w niedziele znacząco zmieniło sposób spędzania niedziel. Przed wprowadzeniem zakazu handlu, osoby te często spędzały niedziele na zakupach w centrach handlowych (ponad 30% badanych, w porównaniu do około 15% w całej próbie) i był to najpopularniejszy sposób spędzania wolnego czasu w tej grupie.


Obecnie niedziele niehandlowe to dzień, który spędzamy z rodziną (coraz częściej), oglądając telewizję lub spędzając ten czas na świeżym powietrzu – i takie spędzanie wolnego czasu w niedzielę deklarują zarówno osoby, których sposób spędzania tego dnia uległ znaczącej zmianie, jak i pozostali badani.
Warto zauważyć, w jaki sposób pogoda wpływała na sposób spędzania wolnego czasu w niedzielę. Pierwsza niedziela objęta zakazem handlu była jednym z pierwszych cieplejszych dni tego roku – tego dnia wiele osób spędziło czas na świeżym powietrzu. W drugą niedzielę nastąpiło załamanie pogody – ten dzień większość badanych spędziła przed telewizorem (co istotne – częściej przed telewizorem, niż z rodziną). Kolejne niedziele, w których przeprowadzono badanie to powrót pięknej pogody, która odciągnęła ludzi od telewizorów i skłoniła do spędzenia czasu na świeżym powietrzu.



Jak Polacy radzą sobie z zakazem handlu w niedziele?

Z brakiem możliwości zrobienia zakupów radziliśmy sobie w różny sposób. Większość osób starała się zrobić zakupy wcześniej, około 10% próbuje znaleźć jakikolwiek otwarty w niedzielę sklep. Do zakazu handlu Polacy przyzwyczajali się stopniowo, są coraz lepiej przygotowani i zakupy robią odpowiednio wcześniej.

Osoby, które zadeklarowały, że wprowadzenie zakazu handlu w niedziele znacząco zmieniło ich sposób funkcjonowania, w pierwszych tygodniach zakazu deklarowały częstsze robienie zakupów przez internet. W ostatniej fali badania odsetek ten spadł i obecnie znajduje się na poziomie zbliżonym do populacji. Wciąż jednak osoby z tej grupy są gorzej przygotowane do niehandlowych niedziel – znacząco częściej niż ogół badanych poszukują sklepów otwartych w niedziele lub przekładają zakupy na kolejny tydzień.

Ocena zakazu handlu podzieliła Polaków. Niemal taki sam odsetek badanych chciałby zniesienia handlu, co jego utrzymania. Również niewielkie różnice występują jeśli chodzi o ocenę zakazu handlu – nieznacznie większy odsetek osób ocenia jego wprowadzenie pozytywnie.

Zgodni jesteśmy w jednym – niedziele powinny być wolne dla wszystkich, nie tylko pracowników handlu.
Badanie zostało przeprowadzone w 5 falach. Pierwszą z nich zrealizowano tydzień przed wprowadzeniem zakazu handlu, dwie kolejne: po pierwszej i drugiej niedzieli objętej zakazem handlu. Czwartą i piątą falę zrealizowano 23.04 i 20.06. CAWI, n=800, próba reprezentatywna dla internautów.
Havas Media Group – agencja specjalizująca się w tworzeniu strategii komunikacji marek w oparciu o filozofię Meaningful Brands. W jej skład wchodzą niezależne domy mediowe Havas Media, Fullsix Media i Arena Media, wspierane przez wyspecjalizowane jednostki: Affiperf (programmatic trading desk), Ecselis (agencja multichannel performance realizująca cele biznesowe marek), DBI (data driven marketing), Mobext (strategiczne rozwiązania w kanałach mobile), LuxHub (strategie komunikacji marek luksusowych i premium), Socialyse (butik kreatywny wykorzystujący siłę mediów społecznościowych), 18 Havas Warsaw (dedykowane rozwiązania łączące trendy w mediach i technologii) oraz Havas Story Plantation (kompleksowe strategie kontentowe). W ramach grupy działa także Havas Sports & Entertainment – jednostka wyspecjalizowana w budowaniu zaangażowania marek w obszarze sportu i rozrywki oraz dział badań Intelligence Team. Od 2013 roku polskim oddziałem Havas Media Group zarządza Małgorzata Węgierek.

Komentarze (7) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Popieram zakaz handlu #2532729 | 94.254.*.* 8 lip 2018 13:04

    A przeciwnikom z flaga Unii Europejskiej przypominam, że w niemczech Kazda niedziela jest wolna od handlu

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Polityk-twoj pan i wlasciciel #2532731 | 89.228.*.* 8 lip 2018 13:13

      My polacy w wolne dni od pracy robimy laske politykom bo w tygodniu to jestesmy ruchani ze dupa boli dobrze ze te niedziele chociaz wolne .dzieki

      Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz

    2. olsztynianin #2532733 | 37.47.*.* 8 lip 2018 13:15

      Ja siędze na portalu Datezone, ogladam filmy na Red Tube i popijam drinka, a Wy?

      Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Wiola #2532758 | 81.190.*.* 8 lip 2018 13:50

        ja się wysypiam z sąsiadami :-)

        Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

      2. PGR kung fu #2532762 | 213.76.*.* 8 lip 2018 14:01

        oglądam chińskie kreskówki, jem czipsy i masturbuje sie

        Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (7)