Srebrne pokolenie na zakupach. Chcesz im coś sprzedać? Odrzuć stereotypy!

2018-06-27 12:00:00(ost. akt: 2018-06-27 21:27:25)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Pixabay

Srebrne pokolenie w marketingu, to tylko leki czy ubezpieczenia? Nic bardziej mylnego. Reklamodawcy już dawno dostrzegają w tej grupie potencjał. Muszą tylko... przestać myśleć stereotypowo.
Chętniej korzystają z wycieczek, klubów fitness i szeroko pojętej rozrywki niż z przysłowiowej kanapy i telewizora. A to m.in. dlatego, że wcale nie tak rzadko mają już odchowane dzieci i niezbyt wiele zobowiązań. Z pomocą przychodzi technologia, bo pokolenie 55+ jest coraz bardziej świadome możliwości nowoczesnego świata. I śmiało z niego korzysta. Dlatego są atrakcyjnym kąskiem dla marketingowca.

Pokolenie Silver Tsunami w Polsce to jednak osoby, które cały czas muszą się do czegoś dostosować. Z punktu widzenia marketingowca ważne jest to, że nie podążają za trendami, a bardziej za szczerym komunikatem. Cenią jakość.
Wraz ze wzrostem liczebności tej grupy konsumentów rośnie ich znaczenie dla wybranych gałęzi gospodarki, w tym dla handlu i sektora FMCG, czyli produktów szybko zbywalnych, których wartość rynkową w 2016 roku w Polsce oszacowano na 255 mld zł.

Statystyki mówią zresztą o tej grupie jeszcze więcej.
Ich udział w całkowitej wartości zakupów dokonywanych przez polskie gospodarstwa domowe wynosi 29,9 proc. Według niektórych badań w 2035 roku udział ten wzrośnie do 36,9 proc.

Co ciekawe, osoby w wieku ponad 60 lat dysponują 21 proc. ogólnej siły nabywczej polskiej populacji. Roczna wartość zakupów dla gospodarstw domowych prowadzonych przez tę grupę konsumentów wynosi obecnie 48,2 mld złotych.

Wyniki badań przeczą więc stereotypom, które mówią np., że senior klient nie orientuje się w cenach poszczególnych produktów, ale chętnie korzysta z promocji cenowych. Ale cena nie zawsze gra dużą rolę, bo często decydują się na produkty sprawdzone. Nie oszczędzają też na żywności.

Bardzo ważne jest opakowanie produktu. Musi być dobrze czytelne, rozpoznawalne i zawierać informacje, które zachęcą do zakupu. Bez dodatkowych znaków, grafik czy napisów w obcym języku.

Cena też jest istotna. Musi być dobrze widoczna prawdziwa, bo senior sprawdza po zakupach rachunki i nie chce żeby okazało się, że cena przy kasie była inna niż na opakowaniu.

Z racji tego, że nie sprawdzają zazwyczaj opinii o produkcie na forach internetowych, najbardziej wpływowym medium dla seniorów jest telewizja, radio i prasa.

Jak donoszą serwisy branżowe w reklamach kierowanych do srebrnego pokolenia nie należy się też bać humoru. Nie chodzi o wyśmiewanie, a raczej o żarty na poziomie. Mogą dotyczyć ich samych, bo mają do siebie dystans. Co ciekawe, nie lubią jednak produktów reklamowanych przez osoby w ich wieku. Wolą młodszych, bo to też ich odmładza.

Najlepiej, jak pokazują badania, mają reagować na słowa „wysoka jakość” i „wygoda”. Nie trzeba im wmawiać, że coś jest modne, bo wolą autentyzm. Trendy zdają się ich nie obchodzić.

Z punktu widzenia marketingowca jest też kolejny plus. Do seniorów można kierować wszystkie produkty. Osoby 55 plus są klientami klubów sportowych, interesują ich wycieczki, a także, co nie powinno dziwić, produkty dla dzieci. Wnuki odgrywają bowiem w ich życiu dużą rolę. Przedstawiciel Silver Tsunami to zatem szczególny odbiorca, do którego marketingowiec nie może podchodzić stereotypowo.

— Na każdej grupie można dzisiaj zarabiać, ale pytanie, jaki rodzaj produktu do nich kierować. Ludzie w wieku 55+ to nie są osoby chodzące bez sensu po galerii handlowej — mówi dr Waldemar Kozłowski, ekonomista z UWM. — Nie wszyscy jednak korzystają z internetu. Muszą mieć coś w ręku, przeczytać. Lubią aktorów reklamujących poszczególne produkty. Ale nie wydaje mi się, żeby patrzyli na modę czy wygląd, a bardziej na to, żeby produkt był zdrowy i długotrwały.


pj

Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. tt #2527189 | 213.73.*.* 28 cze 2018 07:16

    Na początku wypadałoby wyjaśnić co oznaczają pojęcia "pokolenie silver" czy "silver tsunami"

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  2. Rychu #2527147 | 89.228.*.* 27 cze 2018 23:38

    Somsiad ja włazi do marketu to je król, w życiu często żul.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)